fbpx

În ciuda declarațiilor optimiste din interviuri despre cum publicitatea în general și bugetele de marketing și comunicare în special vor crește în 2014, despre agențiile care au planuri de extindere, care au obținut clienți noi, care vor să mai angajeze oameni și așa mai departe cred că anul ăsta va fi la fel de greu ca 2013 pentru agenții, mai ales pentru cele de PR și media. De ce?

Răspunsul e simplu. Odată cu criza din 2008 multe branduri, mai ales cele mici și mijlocii, au tăiat din bugetele de marketing și s-au prins că unele agenții nu prea ofereau plus valoare și percepeau un comision mult prea mare pentru ceea ce ofereau.

Alte branduri au negociat la sânge tarifele percepute de agenții, ceea ce a presat agențiile să angajeze juniori cu mai puțină experiență și să îi pună pe angajați la multe ore suplimentare, pentru a păstra clienții. Nu e ceva ciudat să primesc comunicate de presă sau emailuri de la oamenii din agenții după ora 8 seara, când orice persoană normală ar trebui să fie acasă, cu familia. Nu zic acum că e un lucru rău, și eu lucrez uneori 12 ore pe zi dacă e nevoie, dar trebuie să fie un echilibru între muncă și relaxare, un om dacă lucrează 10-12 ore pe zi constant nu mai oferă performanță, ajunge un fel de roboțel pe pilot automat.

Am divagat de la subiect. Să revenim. 2014 va fi la fel de greu pentru că multe din brandurile astea de care vorbeam și-au creat departamente proprii de marketing, PR, au angajat oameni cu experiență pe salarii convenabile pentru companie, uneori chiar din agențiile care au făcut reduceri și au înlocuit oamenii buni cu începători, ce se mulțumesc cu salarii mai mici. Am remarcat discrepanța asta, am început să găsesc oameni de comunicare mai buni în companii decât în unele agenții. Nu zic că e o regulă valabilă pentru toată industria, doar o constatare.

Pe scurt, agențiile care nu ofereau avantaje reale, ci erau un simplu intermediar între client și media, presă, public nu o vor duce mai bine nici în 2014. Intermediarii au fost eliminați și clienții nu vor reveni prea curând la ei, dacă pot să obțină cu bani mai puțini aceleași beneficii. Agențiile interactive, cele de creație, cele care oferă servicii pentru care brandul ar plăti mai mult dacă le-ar face în regie proprie da, încep să aibă mai multe încasări, încep să respire mai ușor.

Adăugați pe lângă cele de mai sus ascensiunea online-ului în toate campaniile de marketing, prezența brandurilor în rețelele sociale și faptul că marketingul în timp real necesită o bună comunicare a șefilor din companii cu cei care răspund clienților prin canalele oficiale ale brandului, ceea ce a determinat multe companii să angajeze oameni pe comunicarea online în cadrul companiei. Crizele de PR pot apărea oricând, trebuie ca brandul să răspundă rapid.

Încă o comparație: până prin 2011 majoritatea campaniilor derulate pentru diverse branduri pe blogul acesta veneau prin agenții de PR, social media sau agenții interactive, care aveau proiecte online pentru branduri. În 2012 și mai ales în 2013 numărul clienților care m-au contactat direct a crescut foarte mult, cred că anul trecut 50-60% din campaniile de pe blog au fost cu branduri care m-au abordat direct. E un avantaj să lucrez ca specialist marketing într-o agenție și să am în același timp un blog, pot vedea cum arată situația din mai multe părți.

Poate că fabulez, dar nu cred că lucrurile se vor schimba prea mult anul ăsta. Concluzia e simplă, dacă lucrați într-o agenție, de orice fel, aveți grijă să îi oferiți clientului mai mult decât ar putea obține pe cont propriu.

Foto: Portrait of a happy, smiling businesswoman via Shutterstock

3 Comentarii

  1. Nu cred ca le plange cineva de mila agentiilor care au facut bani pe spatele clientilor creduli.

Lasă un comentariu