fbpx

În spatele cifrelor frumoase despre Black Friday

A trecut Black Friday pe rit românesc. Anul ăsta majoritatea chestiilor cumpărate erau pe liste de cumpărături viitoare, știam prețurile, deci am profitat de 20% reducere. Am luat mai ales de pe eMag, dar nu gadgeturi,  ci lucruri pentru casă, bucătărie, plus vin, coniac, whisky, din astea, pentru că sărbătorile vin.

Acum că s-au mai liniștit apele putem arunca o privire pe cifrele oficiale, și să vedem un pic în spatele lor. Varianta pe scurt e că nu au fost creșteri spectaculoase, în cel mai bun caz nu au scăzut vânzările față de ediția de anul trecut, dar jucătorii din piață au declarat ce li s-a părut lor că dă bine.

În total, clienții au comandat de Black Friday la eMAG produse cu o valoare totală de peste 644 de milioane de lei, cu 35 de milioane de lei mai mult față de ediția precedentă. Să spunem că inflația e 15%, deși românii percep inflația reală pe la 35%. Vânzările au crescut cu 6% față de 2021. Nici anul trecut creșterea nu a fost mare, față de 2020, când românii au cumpărat de au rupt, fiind primul an de pandemie. Eu aș zice că e bine, ținând cont de contextul economic, război și toată nebunia din jurul nostru. Dar e clar că lucrurile se așează, nu vom mai vedea creșteri explozive de la un an la altul. Am senzația că inclusiv vânzările dinainte de Black Friday scad, oamenii așteaptă 1-2 săptămâni ca să vadă prețurile.

Totuși, s-au schimbat mult prioritățile oamenilor în 2022. Topul cumpărăturilor pe categorii în 2022:

  • Băuturi, băcănie și petshop: 380.366
  • Jucării și articole pentru copii: 364.139
  • Parfumuri, îngrijire personală și cosmetice: 276.772
  • Mobilier și produse pentru casă: 204.135
  • Electrocasnice mari și mici: 165.194
  • Bricolaj, grădină și auto: 142.544
  • Telefoane, tablete și gadgeturi: 138.813
  • Laptopuri, IT, birotică și papetărie: 128.049
  • Televizoare, audio- video, gaming, cărți: 119.159
  • Fashion și sport: 102.801

Topul cumpărăturilor pe categorii în 2021:

  • Televizoare și sisteme audio – 42.500
  • Produse pentru casă și îngrijirea casei – 230.000
  • Electrocasnice mici – 114.000
  • Fashion – 110.300
  • Băuturi alcoolice și cafea – 187.000
  • Smartphone-uri și smartwatch-uri – 66.000
  • Beauty și îngrijire personală – 287.000
  • Jucării – 92.000
  • Produse de protecție și echipamente medicale – 43.000
  • Frigidere și mașini de spălat – 33.000

Aș putea spune că românii au făcut cumpărăturile de Black Friday mai cumpătat, chibzuit, cu niște liste prestabilite, cu planuri pe câteva luni. Și noi am luat mâncare pentru mâță pe 6 luni de exemplu, deși mai aveam, și nu suntem singurii. Probabil mulți s-au gândit deja la cadourile pentru Moș Crăciun sau cei dragi. Comparați asta cu anul trecut, când toată lumea lua televizoare. Nu mai zic de cumpărăturile speciale, s-au vândut 35,2 de tone de carne de porc, dar nicio salată. 🙂

Și Netopia a spus că suma medie cheltuită în ediția din acest an a evenimentului pe tranzacție a fost de 322 lei, în ușoară scădere față de 2021, când s-a situat la circa 370 lei. Din nou, dacă mai pui și inflația, cred că valoarea medie a comenzilor a scăzut cu 25-30%.

Ce e de reținut dacă vindeți pe internet este că mai mult de două treimi (68,5%) din totalul comenzilor procesate de Black Friday 2022 au fost realizate de pe dispozitive mobile. Și asta nu e o întâmplare, cine nu are site optimizat pentru mobil să își facă.

Voi v-ați cumpărat ceva de Black Friday?

Recomandă

5 Comentarii

  1. Nu am comandat niciodata de blackfriday sau de vreo sarbatoare ceva. Am cumparat doar atunci cand am avut stricta nevoie de acel lucru, indiferent de pret. Incerc sa ma feresc cat de mult de cumparaturi impulsive. Bineinteles, ai nevoie tot timpul de cate ceva, daca e sa o iau asa. Ba as vrea un tv nou de 140cm ca actualul de 80 e mic pentru noua sufragerie, plus ca e din 2016. Dar eu ma uit 2 ore in 30 de zile la el. Se uita baiatul pe youtube mai des, dar nu il deranjeaza ca e tv-ul mai mic. Am un A52 5G de nici 280€ luat platit de mine fara tva pe firma unde lucrez. Face doi ani, as vrea unul performant si imi permit, dar nu am nevoie de el. Voiam sa-mi mai iau niste haine mai scumpe, dar mi-am adus aminte ca de 10 ani plec la munca la ora 6:30 si ma intorc la 18:30-19, iar sambata 8-12. Si am haine noi cu etichete pe ele luate de ani de zile si care zac in sifonier.
    Ce vanez eu sunt ofertele de la magazinele de constructii sa iau pentru casa cate ceva fara tva. Da, recunosc, aici cam vanez reducerile la anumite produse. Peste €35k cheltuiti in ultimii 2 ani, dar pe care i-as baga la investitii.
    De regula, in Belgia pe perioada reducerilor, chiar sunt pe bune si ceva mai serioase decat cele din Ro mai ales de pe Emag. Sunt pe bol.com si mediamarkt reduceri oarecum corecte. Mai fac si astia manarii, dar nu asa urat. Carrefour sunt cei mai scumpi la orice black friday sau ce mai exista.

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *