De când lucrez în online am învățat că cel mai bine pentru noi la agenție este să evităm clienții care vor un singur om ce știe să le facă pe toate. Tiparul unui astfel de client e ușor de recunoscut, postează pe grupuri că are nevoie de cineva care să se ocupe de realizarea unui site, dar vrea și postări pe Facebook, și campanii pe Google ads, și dacă se poate ca site-ul lui să apară primul în Google la o săptămână după lansare, de ce nu? Toate cât mai ieftin.
Nu zic că nu există agenții ce au departamente bune pe toate domeniile, dar sunt rare, și scumpe și aglomerate. De obicei o agenție are 1-2 departamente ok, nu poți cere rezultatele oferite de un specialist, de la un generalist.
Înțeleg și că astfel de cerințe pot veni uneori de la clienții ce nu au deloc tangență cu internetul. și unii clienți înțeleg de ce au nevoie de mai multe firme pentru servicii diferite, dacă le explici.
Totuși, chiar dacă clientul înțelege sau nu cum funcționează internetul, și de ce omul care îți face site-ul nu poate fi bun și la scrierea unor articole sau setarea unor campanii pentru conversii, în final cel mai simplu ca să evităm problemele e să nu ne complicăm cu astfel de clienți, de multe ori pierzi prea mult timp ca să le explici cum funcționează internetul, și ei cred că ai vrut să îi amăgești, că știu ei pe cineva care lucrează ieftin și…
Partea cea mai ciudată este că un client care are un buget redus și nu cunoaște domeniul vine cu pretenții mult exagerate față de un client educat, care știe ce vrea și e dispus să plătească corect, pentru servicii de calitate. Și mă uitam la evoluția unor clienți cu pretenții multe, dar zgârciți, că ne-am intersectat și cu ei la începuturi. Nu au avansat, nu s-au ridicat, din contră, mulți dintre ei au închis prăvălia, poate pentru că mereu s-au zgârcit și nu au vrut să plătească pentru serviciile bune, au alergat după 3 în 1 și ieftin.
Din perspectiva clientului: am contactat in decembrie o agentie…cel care o detine e destul de cunoscut in online, are si blog – asa am aflat ca “ face siteuri”, initial il urmaream doar pentru informatia care o posta.
Discutia a fost asa: asta e magazinul meu online, am nevoie de imbunatatiri pana in vara. Nu negociez, e timpul si munca ta, imi spui un pret corect si dam drumul la treaba.. Singura conditie pe care am pus-o a fost sa nu ma incurce.
Ce crezi ca s-a intamplat? In Dec au fost ocupati cu Craciun si etc; in ian cica nu au acces, am rezolvat, a studiat, dar echipa a facut Covid…in feb a inceput cu scuze de tipul “ cine v-a lucrat aici, trebuie daramat tot si re-facut de la zero”.., in ultimul mail catre ei le ceream o oferta pt site de la zero -cat costa si cat dureaza. Nu mi-au raspuns nici pana azi. Am pierdut 3 luni de discutii cu ei. Nu am discutat despre bani nici macar o data, cand a fost sa se apuce de munca au disparut in ceata. Nici macar un mail cu “ scuze, ne depaseste problema” sau “vrem x mii euro pt asta”.
Unde am gresit?
Nu ai greșit, ai nimerit o agenție care probabil s-a aglomerat prea mult sau face outsourcing, am mai văzut din astea, se laudă că ei fac și dreg, promovare intensă, totul dat cu sclipici, dar de fapt lucrează cu colaboratori sau nici măcar nu fac programare, doar instalează teme. La partea cu refăcut site-uri nici noi nu ne băgăm prea mult, tocmai pentru că în 70% din cazuri trebuie schimbată tema complet, dacă nu a fost gândită corect de la început sau clientul are cerințe mai complexe acum, și părem noi puși pe înșelat clienții, când le spunem asta. Și da, agențiile bune iau proiecte cu 2-3 luni în avans, dar dacă sunt profi îți vor spune din start asta, nu îți vor da termene pe care nu le pot respecta.
Ce aș face eu – brief complet, cu prezentat cerințele pentru site și refacerea lui, problemele actuale și unde vrei să ajungi cu site-ul. Cerut recomandări de la oameni din jurul tău care au lucrat cu agenții și au fost mulțumiți. Oameni în care ai încredere, nu întrebat pe net, că pe net toți sunt buni. Ideal să găsești o agenție care chiar știe programare.
Dacă știu îți vor cere acces la site și găzduirea actuală, vor face un audit și venit cu propuneri, ori de modificat site-ul actual, dacă e construit pe o temă bună, ori de făcut site de la zero. Posibil să plătești și auditul. Baza de date, produsele, informațiile se pot păstra, dacă mergi pe aceeași platformă și e ok pentru ce ai nevoie.
Majoritatea magazinelor online ieftine sunt făcute cu teme standard, ce încarcă mult găzduirea sau crapă când începi să ai trafic, comenzi etc. Woocommerce e ok ca platformă, dar cu o temă custom. Temele alea cu composere, buildere sunt ok dacă ai 100 de vizitatori pe zi și 2 comenzi, dar dacă ai mii sau zeci de mii de unici zilnic și zeci de comenzi zilnic îți trebuie ceva custom.
Și noi le mai punem uneori clienților teme premium care NU sunt construite de noi de la zero, dacă au nevoie de un site simplu sau magazin online mic, fără pretenții, și au buget redus, dar le spunem asta din start și le explicăm diferențele, ca să știe că pe viitor vor avea nevoie de upgrade, dacă cresc vânzările. Sper să te ajute.