fbpx

Cum găsești o agenție bună pentru promovare online, realizare site sau alte chestii legate de internet

Varianta scurtă e că nu prea mai găsești oameni buni, mai ales dacă cauți rapid, ieftin și bun. Oamenii buni sunt ocupați până peste cap (da, chiar și în recesiune), indiferent că vorbim de agenții de marketing/web/digital/SEO sau de freelanceri, și proiectele sau colaborările se stabilesc de multe ori cu luni de zile în avans. A ajuns și aici ca în bancurile cu meseriașii, știu eu unul bun, dar îl țin doar pentru mine. Dacă prinzi un om bun îl ții.

Revenind la discuția despre cum găsești o agenție care să îți facă un site bun, un magazin online funcțional, să îți gândească o strategie de marketing coerentă sau să implementeze campanii de promovare cu rezultate, piața e plină de oameni care se bat cu pumnul în piept că ei fac și dreg, că oferă reach, engagement și valoare. Îi vezi și că fac prezentări frumoase în Powerpoint, de fapt la asta sunt cei mai buni, dar când întrebi și de vânzări, de rezultate concrete, ți se bagă ceva vrăjeală, cum că asta nu e treaba marketingului, sau că site-ul trebuie să fie frumos, nu să vândă. Bullshit.

Am văzut de toate la agenție în 11 ani, de la site-uri de mii de euro ce erau blocate pentru indexarea în Google din prostie, la magazine online de zeci de mii de euro ce nu au generat nici măcar o vânzare timp de 1 an de zile pentru că nu se putea comanda nimic de pe ele, la agenții care uimesc clienții cu prezentări frumoase și studii de caz dar o dau în bară grav la partea practică, la clienți facturați pentru servicii inexistente, și astea sunt așa, doar chestiile mai elegante, de suprafață.

Senzația este că acum prin multe agenții se încarcă prea mult orele clienților, dar se prestează cam puțin, sau nu se oferă calitatea promisă, ce a văzut clientul în reclamă sau prezentarea aia cu sclipici. Și pentru cineva din afară pare un haos generalizat, o junglă, din păcate, dacă nimerești o agenție sau un freelancer care îți trage țeapă o dată ajungi să crezi că toți sunt la fel. Nu e chiar așa, dar e tot mai greu de găsit un mix bun, vorba reclamei.

Ce e de făcut dacă vreți să găsiți o agenție bună?

În primul rând nu mai cereți recomandări străinilor prin grupuri de Facebook, nimeni nu știe exact ce aveți nevoie și cu ce fel de oameni vreți să colaborați în afară de voi. În spațiul public veți primi sute de recomandări, majoritatea venite fix din partea celor care vor să vă vândă serviciile, și fix din partea celor care nu prea sunt ocupați, nu au foarte mult de muncă, dar chiar, oare de ce nu sunt încărcați cu proiecte?

În al doilea rând evitați agențiile care zic că vă oferă de toate, de la creare logo și/sau manual de identitate până la realizare site, hosting site, campanii de promovare pe Facebook și Google, campanii cu influenceri, SEO, copy, content, email marketing, poate chiar și video pe TikTok. Poate îți fac și curățenie la birou, cine știe… De obicei o agenție mai mare poate avea 1 sau 2 departamente bune, dar dacă zice că face de toate cu siguranță va schiopăta pe undeva.

În al treilea rând cereți recomandări punctuale de la alți antreprenori sau oameni de afaceri pe care îi știți, care lucrează deja cu firme din domeniu. Evident, mergeți pe calibrul vostru, dacă aveți un business cu 2 angajați cereți recomandări de la cineva cu un business similar, nu de la unul care are 10.000 de angajați. Salut Marcel, văd că ți-ai schimbat site-ul anul trecut, funcționează ok, face ce trebuie? Dacă da, cu cine ai lucrat? Salut Cristina, ai vânzări în shop din reclame pe Google? Ieși pe profit? Dacă da, cine se ocupă de ele?

Dacă vă recomandă cineva cunoscut, în care aveți deja încredere, o agenție sau un freelancer cu care lucrează de ani de zile și e mulțumit de rezultate, sunt șanse mari să nimeriți bine.

În al patrulea rând, dacă nu aveți tangență cu internetul, site-uri, promovare, social media, căutați un consultant de marketing care să vă contureze o listă cu cerințe, să vă explice cum funcționează un pic diverse platforme, să vă ajute în definirea unor obiective concrete. Nu îl plătiți ca să vă facă el site-ul, optimizarea, social media sau campaniile, ci doar să vă îndrume în direcția potrivită. Veți plăti câteva ore de consultanță, dar ieșiți mai ieftin decât dacă plătiți realizarea unui site prost sau cheltuirea bugetului de promovare timp de luni de zile fără rezultate. Consultantul nu e specialistul care știe totul la perfecție, dar știe suficient din toate cât să vă ghideze în direcția bună, dacă voi nu știți nimic.

În al cincilea rând, dacă ați ales o agenție care este recomandată și are rezultate ascultați de recomandările lor, nu de ce ați citit voi într-un articol pe net găsit din întâmplare sau ce v-a sugerat secretara, soția ori pisica după ce a fost la nu știu ce conferință. Dacă vedeți că oamenii sunt profesioniști pe felia lor mergeți pe ce zic ei că trebuie făcut.

Țineți minte, un profesionist nu va accepta sugestii primite aiurea pentru că știe ce trebuie să facă ca să vă atingeți obiectivele, un amator vă va spune Da la orice cerință, oricât de stupidă, ca să vă mai ia niște bani timp de câteva luni. Profesionistul urmărește colaborări fructuoase pe termen lung, amatorul se bucură să factureze câteva luni, până se prinde clientul că rezultatele lipsesc și pleacă singur.

Din păcate nici eu nu mai cred că domeniul se va curăța de la sine prea curând, sunt multe chestii în neregulă în publicitatea online. Dar cum zicea și Andra, e o pâine de mâncat pe internet și pentru oamenii corecți, cu principii, care vor să facă treabă bună și să livreze rezultate. Nu te îmbogățești, nu dai tunuri cu 5 zerouri, dar poți trăi decent livrând constant clienților soluții eficiente pentru nevoile lor, nu doar cifre făcute să dea bine în prezentări. Încă îi găsiți, dar trebuie căutați cu atenție.

Noi să fim sănătoși, și să ne crească reach-ul. 🙂

Recomandă

13 Comentarii

  1. Piata in general, ofertantii de servicii sunt la inceput, abia au 33 de ani, imatur. Nu stiu daca exista un sindicat, un club dedicat, un site forum serios, suntem lupi singuratici. Asteptam un cataclism sa ne adune ! Parerea mea despre mare parte din domeniile de activitate .

  2. Văzută pe un grup de antreprenori: site-uri cu 200 lei sau chiar gratis(aici chiar de la agentie), gen pentru portofoliu și când le zicea cineva că la 200 lei numai site nu este, îi săreau în cap că descurajează omul.
    La noi încă mai durează până înțelege marea majoritatea ce înseamnă marketingul. Cei drept în ultimii ani tot mai mulți încep să ia în considerare promovarea, de unde și nebuni cu tot felul de specialiști.

    • Poți lucra sub prețul pieței mai ales la început, până îți faci portofoliul și începi să ai recomandări, dar dacă lucrezi prost și ieftin într-un final se termină bazinul de clienți.

      • Corect ce zici, dar ca și agenție care predai și cursuri si te promovezi ca ca business mare, nu prea se pupa.
        Dar 200 e sub prețul pieței cu prea mult, cred că și indienii sau pakistanezii cer mai mult.

  3. De vreo 2 ani fac audite SEO pentru tot felul de clienti: de la companii micute sau freelanceri, pana la companii cotate la Bursa. Pe te miri ce domenii: medical, avocatura, imobiliare etc. Am vazut o groaza de situri ce nu se pot indexa (ca e blocat in WordPress), situri care se incarca la sfantu-asteapta, majoritatea pe Avada, Divi sau ce mai e la moda. E OK, cand ai client cu buget mic sau poate tu nu ai timp sa stai sa bibilesti ceva de la zero, dar vorbim de situri de 30-40 de mii de dolari. Am avut o clienta cu o clinica de rehab. Plateau 20 de mii de dolari PE LUNA pe SEO. Le-am prezentat auditul si i-a luat plansul.

    In general, vii sub pretul pietei o perioada, daca doresti sa acaparezi o parte. Eu, dupa ce am emigrat, am mers cu preturi o idee mai mici, pentru ca am dorit sa prind un pic de marketshare. Auditele le faceam cu 100 de dolari, acum sunt 500 si probabil de la iarna cresc pretul si mai mult. Conteaza si cat venit iti cam doresti, daca serviciul initial este un fel de “tripwire”, ca sa agati clientul pe bani mai multi etc. Am clienti care au platit 500 auditul si care platesc SEO 2500 pe luna, de pilda.

    Ca regula generala, cine are portofoliu si experienta nu va face munca foarte ieftina, pentru ca poate castiga oricum mult mai bine, daca are un pic de curaj 🙂

    • Da, asta ne întrebau și pe noi clienții potențiali – dar nu putem negocia? Nu, pentru că avem deja clienți care ne plătesc ok, de ce aș lucra mai ieftin cu un client nou?

  4. O parte foarte interesantă a articolului: “un profesionist nu va accepta sugestii primite aiurea pentru că știe ce trebuie să facă ca să vă atingeți obiectivele, un amator vă va spune Da la orice cerință.”
    Aici este vina amândurora, atât a clientului cât și a profesionistului:
    – Clientul: Nu înțelege că a apelat la un profesionist pentru experiența sa și pentru a-i rezolva o problemă. Dacă acel profesionist are nevoie de îndrumare, înseamnă că nu e tocmai un profesionist, iar dacă nu are dar tu ca și client insiști să i-o oferi, înseamnă că nu ai nevoie de acel profesionist.
    – Profesionistul: Nu vrea să “se pună rău” cu clientul care plătește, așa că face cum vrea el, chiar dacă e contrar principiilor și experienței sale și chiar dacă asta poate comprimite rezultatele la care se așteptau. Apoi, va da vina pe client că “Așa a spus el”.

    Practic, ambii trebuie să știe când să zică tare și răspicat, “NU”. E un mare red flag pentru orice agenție/freelancer atunci când clientul îți trasează instrucțiuni sau insistă într-o anumită direcție, chiar dacă argumentele nu îl susțin. La fel și pentru client, e un mare red flag atunci când agenția nu are niciun fel de întrebări și obiecțiuni, fiind un “yes man”.

    Beton articolul, Marius!

    • Merci. Eu cred mult și pe educarea clientului, nu în ideea în care el să dicteze profesionistului ce vrea, ci să înțeleagă de ce lucrurile se fac într-un anumit fel, cum trebuie procedat corect, pentru a obține rezultate.

      • Sunt complet de acord. Iar dacă al tău client nu pricepe, e mai simplu să zici “Ura și la gară”, fiecare pe drumul lui. Nu trebuie să-l iei de client ca să ai bătăi de cap, ochi scoși etc, pentru că el ți-a dictat cum să faci. Acolo nu esti un simplu executant care faci cum zice clientul. Tu ești acolo să îl ajuți. E mare lucru să fii selectiv cu clienții și să înveți să zici și nu.

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *