Citeam niște articole despre cum în epoca social media, în care toată lumea inclusiv bunica ta și brandurile preferate trebuie să fie pe Facebook, mai există încă afaceri ce generează vânzări și atrag clienți noi în mod constant fără email marketing, campanii de promovare plătite sau alte metode de promovare agresivă, folosind cea mai simplă metodă: fac o treabă foarte bună, oamenii sunt mulțumiți și îi recomandă prietenilor. Word of Mouth marketing, dacă vă plac termenii oficiali. Dar care e secretul pentru ca sistemul ăsta să funcționeze?
Secretul este că:
- Trebuie să oferi produse sau servicii al naibii de bune, peste ceea ce oferă concurența ta.
- Trebuie să câștigi încrederea clienților, care te vor recomanda nu pentru că primesc ceva la schimb, ci pentru că sunt super mulțumiți de ceea ce le oferi.
- Trebuie să îți fidelizezi clienții, important e să știi de câți clienți ai nevoie pentru a trăi decent.
- Trebuie să faci eforturi pentru a le arăta clienților cât de importanți sunt pentru tine, cum ar fi să stai o oră peste program când au o problemă urgentă sau să oferi un bonus unui client, doar pentru că e vineri și e soare afară.
Și sistemul funcționează, nu o să vă zic asta din auzite ci pentru că îl aplicăm și noi, la început involuntar iar după aceea deoarece în continuare generează cei mai buni clienți, oameni ok, serioși.
La Advertica la început nu aveam buget prea mare de promovare, tocmai pentru că eram la început. Am încercat campanii pe Adwords, Facebook Ads, și funcționau, aveam oameni care sunau să ceară oferte, dar calitatea lor era slabă, pierdeam mult timp cu cereri de oferte și realizarea lor, iar campaniile astea aduceau un anumit tip de client, cam toți căutau cel mai mic preț pentru promovare, realizarea de site-uri și magazine online.
Și nu ne-am mai bătut capul cu campaniile plătite.
Pe ce am insistat și insistăm în continuare este seriozitatea, oferirea de avantaje concrete clienților, respectarea cuvântului dat și încercarea de a nu avea clienți care pleacă de la noi nemulțumiți. Cred că 70% din clienții de până acum au venit la recomandările altor clienți sau parteneri cu care am lucrat, un indicator destul de bun că ne facem treaba bine sau că nu o dăm în bară prea des.
Evident, sistemul ăsta cu promovarea doar prin WOM funcționează când ai o afacere relativ mică, unde nu e nevoie de un flux constant de clienți noi, câțiva pe lună sunt suficienți pentru a îți acoperi cheltuielile și a ieși pe profit.
În schimb atunci când vrei să crești rapid sau trebuie să generezi un volum mare de vânzări publicitatea gură la gură nu e suficientă, oricât de bun ai fi, ai nevoie și de campanii plătite, pe unul sau mai multe medii, în funcție de ceea ce vinzi și publicul țintă.
Dar pentru afacerile mici și mijlocii WOM e printre cele mai eficiente metode de promovare, și culmea, e gratuită, trebuie doar ca firma ta să își facă treaba cum trebuie.
Uimitor, nu? 🙂
Subscriu in totalitate la aceasta idee, insa si la sindromul impostorului. Am fost prea mult timp obisnuiti cu ideea nivelarii, a mediocritatii, care te invata o modestie falsa de unde e greu sa te desprinzi, chiar daca faptele din jur demonstreaza contrariul. Oamenii apreciaza cand iti faci treaba, cand se simt grijiti real, cand iti pasa de ei. Nu inteleg de ce mi se multumeste cand trimit o oferta, doar vreau sa vand, insa e considerat un privilegiu de clienti sa primeasca chiar si doar un raspuns.
Da, asta e altă problemă la noi, se investește în promovare dar serviciile oferite clienților pe partea de vânzări sunt slabe.