Păi dacă e pe internet, e gratis, nu?

Avem o mare problemă cu chestia asta, și nu doar noi românii.
Sunt aproape 4 ani de zile de când tragem la Advertica. Multe site-uri, machete, bannere și campanii online făcute pentru clienții, și la majoritatea am avut nevoie de imagini. Abia anul acesta am avut primii clienți români care nu au clipit deloc când le-am spus că trebuie să cumpărăm fotografiile pentru site-uri sau campanii, dacă nu le fac ei cu mânuța lor. Și vorbim de oameni de afaceri aici, care cel puțin teoretic ar trebui să înțeleagă cum stă treaba cu plătitul muncii efectuate. În afară nici nu trebuie să le spunem clienților asta, ne furnizează ei de la început tot conținutul sau alocă buget separat pentru imagini.

Când vine vorba de utilizatorii obișnuiți e și mai greu. Îl înțeleg un pic pe puștanul fără bani care descarcă un film pentru că nu își permite să meargă la cinema, am fost și eu acolo, dar când vezi oamenii cu salarii mari cum îți comentează pe blog și îți spun că ei oricum plătesc abonamentul la internet, deci e normal ca tot ce găsesc pe internet să fie moca, te doare mintea.

Ne-am obișnuit prea mult cu chestia asta, că e moca tot conținutul de pe internet. Divertismentul costă, crearea de articole costă, filmele și muzica costă, întreținerea și actualizarea unor site-uri costă, sunt oameni care muncesc la crearea lor. Informația în general costă, indiferent de forma ei.

Nu vrem reclame și bannere pe site-uri, dar vrem să ne citim ultimele știri online dimineața fără să dăm bani pe ziare. Jurnaliștii care scriu la site-urile de știri își plătesc oare facturile cu aer?

Nu vrem ca Facebook să ne vândă datele personale advertiserilor, dar vrem să râdem în rețea, să vedem ce mai fac prietenii noștri, ce poze au mai pus. Credeți că o platformă cu peste 1,4 miliarde de utilizatori e ieftin de întreținut?

Nu vrem să cumpărăm melodii online, să plătim pentru serviciile de streaming audio sau doamne ferește, să mai cumpărăm cd-uri, dar vrem să ascultăm în mașină ultimele hituri sau melodiile oldies, imediat ce apar. Și artiștii din ce ar trebui să trăiască, doar din concerte?

Nu vrem ca bloggerii să scrie despre branduri, să se bage prin campanii, să fie ambasadori de brand, să facă marketing afiliat, dar îi tragem de urechi dacă nu au mai scris de o săptămână pe blog. Păi timpul petrecut pe blog, hostingul, temele, pozele, toate astea nu costă?

Și lista poate continua.

Am scris articolul în termeni simpli pentru că vreau să îl folosesc ca referință, când mai îmi spune cineva că dacă e pe net, sigur e gratis. Data următoare când vă va spune un prieten asta, întrebați-l dacă el ar fi dispus să muncească pe moca, pentru recunoștința voastră eternă. Să vedem ce zice.

Recomandă prietenilor!



2
Comentezi și tu ceva?

avatar
  Abonează-te  
newest oldest most voted
Notify of
Andrei
Vizitator
Andrei

Nu cred ca se vor schimba prea mult lucrurile, si generatia tanara nu e obisnuita sa plateasca pentru muzica, de ce sa dea bani cand au toate clipurile pe Youtube. La filme si seriale poate ai plati, dar unde, ca Voyo e la furat, si alternative legale si decente nu prea sunt?

trackback

[…] Articol publicat pe blog – deși l-am promovat pe conturile mele și a primit ceva reacții în rețelele sociale , până acum articolul are 170 de vizualizări conform Analytics, probabil va crește numărul lor în timp. […]