Pentru antreprenori și proprietari de afaceri – aveți mare grijă de conturile voastre online și cine are acces la ele

După aproape 9 ani de activitate la agenție și vreo 13 ani de când mănânc internet și blogging pe pâine, în continuare sunt surprins de naivitatea unor antreprenori și oameni de afaceri, care permit accesul la conturile firmei din rețelele sociale, site-uri și emailurile de business tuturor colaboratorilor și angajaților, fără reguli bine stabilite și contracte clare.

Și când au probleme se plâng că au fost fraieriți, deși vina e în primul rând a lor, că au fost naivi.

Am văzut domenii de internet pierdute pentru că au fost cumpărate de un freelancer care a realizat primul site și a cumpărat domeniul cu emailul personal, și antreprenorul nu a fost anunțat când trebuia prelungit. Și acum i se cereau mii de euro pentru a îl cumpăra înapoi.

Am văzut clienți ce au pierdut site-urile complet, deoarece apelaseră la firme ce le-au promis găzduire pe viață și după câțiva ani au dispărut complet de pe piață, iar site-urile au fost șterse de pe servere.

Am văzut angajați ce au fost concediați și au șters pagina de Facebook a brandului, cu zeci de mii de fani, deoarece erau singuri administratori.

Am văzut clienți care plăteau pentru reclame pe Facebook, Google, dar acestea nu erau realizate pe conturile brandului, ci pe conturile agenției care se ocupa de promovare, și când au întrerupt colaborarea au rămas fără istoricul campaniilor.

Uneori mă surprinde naivitatea asta. Regula de bază e simplă, atunci când ai o afacere toate conturile online, tot ce ține de prezența ta pe internet trebuie să fie realizat în numele tău, cu datele firmei tale, pe conturile tale, cu adresa ta de email și datele firmei tale. Angajații și colaboratorii au acces, dar nu crează conturile afacerii, în numele lor.

Îți cumperi un domeniu de internet? Îl cumperi direct pe firma ta. Vrei găzduire pentru site? O cumperi de la o firmă de găzduire, cu datele tale de contact.

Îți faci pagină de Facebook pentru promovarea afacerii tale? O creezi pe contul personal, și ulterior oferi acces colaboratorilor, agențiilor și angajaților prin Facebook Business Manager la pagină, cu drepturi diferite în funcție de ce trebuie să facă fiecare.

Vrei reclame prin Google Ads sau să vrei să urmărești traficul de pe site prin Google Analytics? Conturile se realizează pe o adresă de email a firmei, și ulterior se oferă din cont acces agențiilor, colaboratorilor etc.

Nu mai zic de faptul că atunci când oferi acces unor persoane din exterior la conturile firmei trebuie să fie totul trecut în contractul de colaborare sau prestări servicii, cu clauze clare legate de confidențialitatea datelor și încetarea contractului.

Pro tip, realizați un document, salvat cu parolă, unde să aveți toate datele de acces, de la toate conturile. Am văzut de multe ori, chiar și la firme mari, un haos generalizat când era vorba de organizarea informațiilor legate de prezența online, nu se știa clar cine cu ce se ocupă.

S-ar putea să îmi răcesc gura cu toate sfaturile de mai sus, pentru unii sunt banalități, dar dacă reușesc să conving chiar și un singur proprietar de afacere să fie mai precaut atunci când vine vorba de prezența online, mi-am atins scopul.

Recomandă prietenilor!
  • 64
  •  
  •  
  •  
  •   
Abonează-te
Anunță-mă
guest
1 Comentariu
Ultimele
Primele Top voturi
Inline Feedbacks
Vezi toate comentariile
Dorin

Am vazut patroni care nu stiau nici macar ce parola aveau la email sau contul de Facebook, e o mirare ca rezistau in afaceri.