Am văzut mai multe discuții despre agențiile de PR, cum bloggerii sunt răi pentru că nu publică comunicatele de presă și agențiile sunt rele pentru că se așteaptă ca bloggerii să scrie pe moca.
Faza e în felul următor, sunt în jur de 100.000 de bloguri în România, dar doar 8000-9000 sunt active, publică constant articole și au cititori. Deci când agențiile de PR spun că au o mulțime de bloggeri ce abia așteaptă să primească și să publice articole probabil se referă la blogurile cu 10 cititori pe zi, bune de bifat în rapoarte la capitolul Au publicat, dar prea puțin relevante pentru a ajunge la o audiență mare. Și da, traficul contează mult. Cât despre agențiile de PR, apar ca ciupercile după ploaie, de unde și explozia de comunicate despre orice.
În al doilea rând da, bloggerii merită să câștige bani, mă refer la cei care chiar muncesc pentru a crea conținut, se informează, vin mereu cu știri utile pentru cititori, nu cei care dau copy/paste, ei oricum se lasă de blogging după 6 luni, supărați că nu și-au cumpărat un penthouse din blogging.
În al treilea rând, agențiile de PR de regulă au bugete de comunicare pe fiecare client/campanie, exceptând campaniile făcute pro-bono pentru diverse proiecte sociale. Evident, cu cât scriu mai mulți oameni pe ochi frumoși în loc să fie plătiți cu atât le rămâne lor mai mult. Și nu zic că e rău ca PR-iști să obțină free PR, dar depinde mult și de știrea pe care o promovează.
Personal eu cred că prima responsabilitate a bloggerului e față de cititorii lui. Dacă o știre este utilă pentru ei și are legătură cu subiectele despre care scrie de obicei bloggerul de ce să nu o publice, indiferent că e plătită sau nu. Evident, dacă primește avantaje materiale sau cadouri pentru a scrie ar trebui să menționeze și asta în articole, eu așa fac, dar nu înseamnă că bloggerul trebuie să scrie doar pe moca. PR-istul sigur nu lucrează pe bomboane.
Și tocmai de asta e importantă comunitatea pe care o ai mai întâi, dacă scrii doar articole plătite/irelevante pentru cititori ei pleacă, și tu rămâi doar cu cei 10 cititori și articolele ce nu folosesc nimănui.
Știu, acum sunt la modă influencerii de pe Facebook și Instagram, vloggerii, dar conținutul scris are în continuare audiența lui, indiferent ce raportează studiile. Din 2007 bloggingul tot moare și e tot bine mersi.
Păreri?
Un blog se tine cu articole scrise pentru tine si “public”. Pe urma, merge si cate un advertorial, dar daca se depaseste o anumita limita, dauneaza, zic eu.
Cred că 1 din 4 articole e o limită decentă, sau mai mare de atât.
Da, de acord. La un moment dat urmaream niste bloguri cu potential, insa au inceput sa posteze aproape zilnic advertoriale (probabil multe erau pentru concursuri). La inceput am inteles, chiar lasam comentarii si incercam sa ii sustin, doar ca ramasesem cam singura pe acolo, nici macar bloggerii respectivi nu imi mai raspundeau asa ca am renuntat…Cred ca trebuie echilibru.
Mda,concursurile alea au stricat multe bloguri care s-au vândut prea ieftin.