fbpx

Era o perioadă în care reclamele realizate pentru produsele Apple erau un fel de etalon al industriei, ideile și conceptele din spoturile video sau afișe fiind copiate rapid de concurență, semn că aveau un impact puternic asupra clienților. Din păcate, vremea aceea a trecut.

Da, toată lumea discută despre problemele Apple, despre scăderea profitului, a vânzărilor, despre lipsa de direcție, absența inovației etc. Eu vreau să discut despre reclamele lor. Deși produsele lor sunt în continuare atractive, consumatorii așteaptă ceva nou, inovativ, care întârzie să apară. Nu, un sistem de operare iOS mai atractiv nu e o inovație. Iar în ce privește reclamele, nu îmi amintesc o reclamă pentru un produs Apple din ultimii 2 ani care să mă dea pe spate, să mă facă să îmi doresc să o revăd din nou.

Să ne uităm la ultimul spot, Designed by Apple in California.

În primul rând nu cred că pe americani îi încălzește prea mult faptul că produsele Apple sunt concepute în America, cât tip producția și asamblarea lor e făcută în fabrici chinezești. Nu, americanii nu cumpără produsele Apple pt că au designul creat în State, ci pentru că le consideră cool. Puteau să fie concepute și în Noua Guinee, tot le-ar fi cumpărat.

Doi la mână, reclama de mai sus, deși la prima vedere pare atractivă, contravine ideilor pe care Apple s-a bazat pentru a ajunge la acest nivel. Pe vremea lui Steve Jobs scopul companiei, pe lângă generarea de profituri uriașe, era conceperea de tehnologie care să ne facă viața mai ușoară, să ne ajute să comunicăm mai repede, mai eficient, să ne facem treaba mai rapid. Tehnologia era cea care te elibera.

În reclama de mai sus, dacă priviți cu atenție, produsele Apple distrag atenția celor care le utilizează de la ce se întâmplă în jurul lor. O tipă ascultă muzică în metrou fără a fi atentă la ce e este în jurul ei, o clasă întreagă de copii stă cu ochii în iPad-uri în loc să se privească face to face, un alt copil se joacă cu tableta în loc să se joace cu părinții lui, un cuplu se pozează cu telefonul în ploaie în loc să trăiască clipa când se pupă și așa mai departe.

Da, chestiile astea se întâmplă și în viața reală, dar când tu transmiți prin reclame, fie și la nivel de subconștient, faptul că produsele tale distrag atenția clienților de la ce este în jurul lor, în loc să îi ajute, atunci ai o problemă. Reclamele ar trebui să fie aspiraționale, motivaționale.

Indiferent de ce produse lansează Apple în viitor, sper să își revină la nivel de marketing, pentru că mesajele transmise acum sunt confuze, iar ideea de bază e greșită. Designed by Apple in California? Who cares? Un produs bun poate fi îngropat de o campanie de marketing proastă, nu ar fi o premieră.

Între timp, pentru a promova noua tabletă Nexus, google a lansat un spot video, Fear Less, unde ne arată un puști care folosește tableta pentru a învăța diverse chestii, a se documenta, a comunica cu ceilalți și a deveni o persoană mai bună. Hmm, parcă ăsta era scopul tehnologiei, nu?

Voi ce ziceți, vă amintiți vreo reclamă Apple din ultimii 2 ani care v-a plăcut?

RECOMANDĂ
  •  
  •  
  •  
  •  
  •   
  •  

8 Comentarii

  1. “O tipă ascultă muzică în metrou fără a fi atentă la ce e este în jurul ei”
    are u fucking kidding me? Cam ce poate fi în jurul meu atât de interesant, într-un mijloc de transport în comun? Siraj – Gară și retur, 1 an de zile, 5 zile pe săptămână. Nu simt că am pierdut nimic. Poate câțiva porci și cai traversând alene strada.

    Acu’ 15 -20 de ani, când poate ai sărutat-o pentru prima oară pe fata după care oftai, n-ai fi vrut să știe tot Universul cât de fericit ești și că poți muta și munții? Acum poți să o faci cu ajutorul tehnologiei.

    “o clasă întreagă de copii stă cu ochii în iPad-uri în loc să se privească face to face”
    Și să se strâmbe unii la alții sau cum? Mai bine o lăsai așa cum a dat-o autorul http://www.fastcodesign.com/1673020/in-20-years-we-re-all-going-to-realize-this-apple-ad-is-nuts
    Da, tehnologia încă este cea care te eliberează. De un manual limitat, neprietenos. Școala trebuie să fie prima care te pune în contact cu tehnologia momentului. Unii, cu părinți înstăriți, își vor permite contactul cu ea acasa dar la școală se vor plictisi fără ea, nu vor fi atenți și-i vor distrage și pe restul. Ceilalți, fără posibilități materiale, vor veni cu plăcere la școală deoarece e locul unde au acces la o lume nouă.

    Că ridică mână să răspundă la o întrebare, după ce au stat cu ochii în iPad, nu ți-a atras atenția? Crezi că oamenii care aud zilnic că sunt greatest nation on earth, nu sunt încântați de “designed în California”? Ia caută să vezi ce discuții a avut Jobs cu Obama, ce reforme în educație a cerut, în întâlnirea aia cu toți băieții din IT&C.

    • Citisem niște articole interesante despre tablete cumpărate prin școli românești care stau nefolosite pentru că profesorii nu știu să le utilizeze. Asta ca fapt divers.

      Sincer nu mai știu dacă am citit articolul respectiv, m-am uitat la mai multe spoturi TV pentru produse Apple din ultimii ani, am citit mai multe articole și am văzut spotul pt Nexus. Mi s-a părut o diferență mare de poziționare, am senzația că cel puțin din punct de vedere al reclamelor, Google este unde era Apple în perioada Jobs, fac reclame care te fac să îți dorești produsele lor.

      Eu nu mai cred că americanii sunt așa mândri de țara lor, după toate mizeriile prin care au trecut din 2008 încoace. Adică nu mi se pare cea mai bună poziționare pt Apple, mai ales ținând cont de toate scandalurile legate de forța de muncă care produce produsele lor. Era o vreme când Made in the U.S.A însemna ceva, dar prea puține companii americane se mai pot lăuda cu asta.

  2. Da, aia cu tabletele in scolile ro e adevarata si foarte, foarte trista. Dar aici vorbim de o campanie, de niste ad-uri pentru o tara unde s-ar putea ca profesorii sa ia titularizarea cu mai mult de 5.

    La intalnirea cu Obama din 2011, intalnire la care au mai fost Ellison, Schmidt, Chambers John Hennessy și alții, Jobs a cerut reforme în educație care să ofere țării ingineri, oameni pregătiți care să poată face produse bune. Asta după ce în urmă cu ceva timp a explicat într-un alt context de ce e nevoit să lucreze cu China care-i putea oferi cantitatea de produse de care avea nevoie și la calitatea dorită.

    Da, e o diferență de abordare. Utilizând Nexus, poți cuceri o colegă de clasă la 13 ani. iPhoneul e pentru oamenii mari. Toți copiii vor să fie oameni mari 😀 și să facă tot ce vor, cu cine vor, unde vor! Sky is the limit!

    Cred că supraestimezi americanul de rând 🙂

    • Nu am nici o problemă cu produsele made in China, toți o fac pentru a obține un preț bun și a crește profiturile, dar mi se pare ipocrizie să faci reclame cu Designed in California, când 80% din etapele realizării unui produs Apple sunt făcute în China, am impresia că inclusiv shippingul către comercianții din toată lumea e realizat direct din China. E ca și cum țăranii din piață care vând pepeni de Dăbuleni, ar spune că pepenii provin din semințe create în România, chiar dacă pepenii sunt crescuți în Grecia, Spania etc. Bine, e forțată puțin comparația.

      • Nu-i fortata comparatia si chiar ar putea prinde. “Rosii romanesti de vanzare”. – Dar sunt crescute in Grecia! – Da, dar sunt rosii romanesti, asta conteaza. Sa mucneasca altii si sa le mancam noi.

  3. Poate ce a vrut Marius sa zica e ca daca inlocuiesti in reclama ‘Apple’ cu ‘Samsung’ sau ‘HTC’ nu ar fi nepotrivit. Acum cativa ani lucrurile cu care se lauda Apple ca le are erau doar vise pentru concurenta.
    Foarte buna reclama la Nexus. ‘Made for what matters’ 🙂

    • HTC mai puțin. Au telefoane cu design foarte bun, pe partea de aplicații personalizate stau prost deocamdată.

  4. Apple a vrut să le-aducă aminte americanilor să fie mândri. A reușit. Și-a reușit să-și clădească și un fab. Așa că unele produse vor fi făcute chiar în SUA. Noul Mac Pro, de exemplu 🙂

    Când vezi găleata aia de produse frumoase, parcă te bucuri că ești din America 🙂

    Cum ar suna:
    Dacia. Beautifully handcrafted by romanian engineers

Lasă un comentariu