Eu nu îi înțeleg pe cei nostalgici după comunism. Știu că sunt oameni care au trăit bine pe vremea aceea datorită funcțiilor pe care le aveau, oameni pe care tranzacția la capitalism i-a dat peste cap, i-a pus la colț, și au rămas doar cu regretul zilelor bune (pentru ei). Dar pentru 99,99% din populație comunismul a fost rău, și chiar dacă eram copil pe vremea aia îmi amintesc de lipsurile din țară, de lipsa de libertate, de opțiuni.
Și partea mai tristă e că sunt tineri care încep să aibă convingeri din astea, că e fain comunismul, că era mai bine înainte, tineri cărora trebuie să li se amintească că până și cartofii pai erau o delicatesă atunci. Și unii din tinerii ăștia ajung prin agenții de marketing, și scot reclame cum e cea de mai jos pentru Banca Transilvania, pe care am văzut-o acum 2 zile prin dulcele târg al Ieșilor.
Mă iertați, dar chiar dacă reclama e destul de subtilă, nu e deloc fain să folosești grafica și limbajul acelor vremuri pentru a vinde ceva. Simbolurile de atunci trebuie să fie îngropate, nu scoase la înaintare. Altfel peste 20 de ani vom afla că și fascismul era ceva mișto.
Si cei de la Rom foloseau aluziile la comunism in reclame.
Da, dar prezentau epoca ca fiind una cu lipsuri, nu ziceau că era fain în comunism. Plus că la ei avea sens, brandul lor pleacă din perioada comunistă.
Ce nu face omul sa iasa din tipar! Mai ales in MK, domeniu unde trebuie sa fii mereu creativ.
Nu m-ar mira sa vad o reclama la un auto eco, cu Fred si Barney: „Yabadabadoo , incearca si tu!” 🙂
Ok-ul final il da, de regula, un om sau un grup restrans din management. Asa ca reclama va fi pe masura impactului emotional resimtit de acesta.
„Yabadabadoo , incearca si tu!” are chiar o muzicalitate aparte 😀
Da, comunismul nu a fost si nu va fi niciodata ceva bun pentru o societate(bine, aici facem abstractie de societatea chineza, unde lucrurile, cel putin din punct de vedere economic, par sa se miste in bine de la an la an). Dar trecand peste asta, design-ul si grafica din acea perioada mie unul mi se par foarte reusite(vorbesc din perspectiva unui grafic designer cu ceva ani de experienta in spate). Ar trebui sa arunci o privire peste cele trei volume „Grafica fara computer” – se gasesc la orice librarie Carturesti, sa vezi cata maiestrie aveau grafic designerii din acea perioada fara iMac-uri de 27 de inch, fara pachetul Adobe sau fara miile de font-uri care se gasesc azi online. Si nu, istoria nu trebuie ingropata…niciodata. Trecutul iti va arata mereu unde ai gresit ca sa nu mai faci aceeasi acelasi lucru si in viitor…cat despre grafica de atunci, ma bucur ca a existat, ca a fost adunata in cele trei volume de mai sus si ca din cand in cand mai este scoasa de la naftalina si folosita de unele agentii.
Nu am zis să ne uităm istoria, ci doar că nu e ok să prezinți greșelile trecutului ca fiind ceva cool, la modă, mai ales comunismul. O să mă uit după cărți, poate că grafica a fost ok la nivel internațional, dar nu la noi, reclamele din perioada aia sunt stupide majoritatea.
Eu nu ma refeream la continutul sau la mesajul reclamelor din acea perioada ci strict la partea grafica – partea de design. Cauta cartile, studiaza-le si poate ai sa iti schimbi parerea despre design-ul din perioada comunista.
Ok.
Imi cer scuze pentru urmatoarea greseala din text:”nu mai faci aceeasi acelasi lucru”…acum am obseervat-o 🙂
De ce nu a fost publicat si primul comentariu? Nu vad logica pentru care este publicat doar al doilea comentariu, nu are niciun sens ce am scris eu aici fara primul comentariu…
Acum a aparut si primul…cred ca undeva exista un mic bug pe site-ul tau. Eu folosesc Safari, o fi de la browser?
Posibil să fie de la cache.
Am inteles. Mersi pentru raspuns.
Uite si o reclama comunista simpatica, veche de vreo 50 de ani, realizata chiar intr-un ritm alert, fata de multe reclame actuale plangacioase 🙂
Pariez ca nu stiati reclama la primul autoturism romanesc, Dacia 1100 (e scurta, merita vizualizata): https://www.youtube.com/watch?v=XPR84AGLw_M#t=31
Exact cum scriai si in alte postari, Marius, oamenii s-au saturat de reclame care, in loc sa te incite sa incerci produsul, te tranchilizeaza instant si te fac sa schimbi postul radio/TV, fara ca ulterior sa-ti amintesti macar ce produs era promovat.
Si ca sa inchei intr-o nota amuzanta, uite o reclama la Pepsi, de la inceputul anilor ’90, inspirata, de asemenea, de comunism („nea Nicu”), care a avut un impact puternic multa vreme: https://www.youtube.com/watch?v=kv3WHmJOPyw
Chiar daca vanzarile Pepsi ar fi crescut oricum si fara reclama (lumea venea dupa o perioada lunga de lipsuri, inclusiv alimentare), sunt convinsa ca textul amuzant si interpretarea destul de naturala au avut destula greutate in promovarea produsului.
Florina, aia cu Dacia nu e reclamă, mă rog, pe vremea aia așa era considerată, dar era doar o prezentare de produs cu imagini brute, nu era nici un concept, nici o poveste în spate, doar uite mașina, uite cum îi punem piesele, haideți și cumpărați, dacă aveți de unde.