Pandemia asta nu a adus cu ea numai lucruri rele, și probabil peste câțiva ani va fi văzută ca un punct de cotitură important în privința felului în care companiile abordează internetul.
Era un articol care spunea că perioada asta a accelerat cu vreo 10 ani procesul de adopție al multor tehnologii, chestii care erau preconizate pentru 2030 deja se întâmplă. Mă uitam că față de anul trecut multe firme au pus mult mai mult accent pe tot ce ține de prezența online, facilitățile oferite clienților, interacțiunea cu ei, pentru a supraviețui. Voi ați sesizat schimbări prin online?
Câteva lucruri observate de mine:
Multe companii noi au început să vândă produse și servicii online, iar cele deja existente au îmbunătățit mult experiența oferită. Am comandat de la vreo 10 magazine online în ultimul an, peste tot am avut experiențe ok, procesul de comandă a fost intuitiv, am primit pe email și prin sms informațiile importante. A fost nevoie să schimb o factură emisă greșit de un magazin, am rezolvat completând un formular online.
Aplicațiile de food delivery sunt mult peste nivelul de acum 2 ani. Au avut și bugete de marketing, că toate restaurantele s-au înscris și au acceptat să livreze, dar față de acum câțiva ani și aici totul e mult mai simplu, ești localizat instant, procesul de comandă e intuitiv, curierii vin de obicei foarte repede. Până și hypermarketurile și-au pus la punct site-urile și aplicațiile, dacă ești leneș sau nu ai timp să mergi la cumpărături totul vine la ușa ta.
Băncile s-au prins și ele că trebuie să lucreze la aplicațiile pentru telefon. Anul trecut mai comentam că trebuie să merg inutil la bancă pentru actualizarea datelor, acum se poate face și asta online din aplicație. La nivel de user experience nu a ajuns niciuna încă la nivelul Revolut, dar din ce văd eu ING, Banca Transilvania, Raiffeisen și mai nou BCR trag tare să ofere tot ce trebuie prin aplicații.
Până și instituțiile publice adoptă tehnologiile online. Cam toate taxele pentru care înainte stăteam la cozi pot fi plătite prin Ghiseul.ro, se lucrează inclusiv la o lege prin care instituțiile să nu îți mai ceară copii după acte, ci să și le ceară între ele (cum e și normal), la pașapoarte, permise de conducere și cărți de identitate te poți programa online. Mai sunt multe de îmbunătățit, dar față de cum eram acum 5-6 ani schimbarea e vizibilă
Site-urile companiilor aeriene au fost refăcute complet. Până anul trecut foloseam Vola sau alte comparatoare de prețuri pentru a căuta bilete de avion deoarece site-urile companiilor erau jalnice, zilele trecute am intrat pe site-urile BlueAir și RyanAir să caut niște bilete ieftine, și am fost surprins să văd cât de bine se mișcă, optimizate pentru desktop și mobil, cu informațiile organizate coerent. E mizerabilă faza cu bagajul pe care îl poți lua cu tine în avion, a ajuns acum să fie limitat doar la o geantă de laptop sau un rucsac foarte mic inclus în prețul afișat inițial, dacă vrei troller costă minim 15-20 de euro, dar înțeleg că trebuie și ele să facă bani. Probabil în câțiva ani vom plăti și pentru hainele de pe noi.
Corelez astea de mai sus și cu ce văd la agenție, cam toate firmele, indiferent de domeniu, au realizat că au nevoie de un site de prezentare sau magazin online sau aplicație, în funcție de ce vând și cui. Viitorul zic că sună bine, pentru cei care activează în domenii legate de online, iar în calitate de consumator mă bucură progresul ăsta accelerat. Era mai bine dacă se realiza fără o pandemie care să lovească tot globul.
Ce alte schimbări în bine, generate de pandemie, mai punem pe listă?
A explodat numarul aplicatiilor pentru apeluri video și conferinte. Asta e cu 2 taisuri, dar datorită lor am constatat ca am vorbit mai des cu prieteni de la distanta, cu care nu vorbeam de obicei.