Ce faci când site-ul tău depinde complet de Facebook?

În ultima perioadă am discutat cu mai mulți deținători de site-uri și bloguri care încep să realizeze că au o problemă, majoritatea vizitatorilor lor vin din Facebook. Și afară publisherii au aceeași problemă. Cât timp joacă frumos e ok, traficul curge, dar dacă Facebook se supără și le taie macaroana rămân și fără trafic, și fără venituri, și fără alternative. Soluția nu e simplă, și presupune crearea de conținut de calitate, plus diversificarea surselor de trafic și oferirea de alternative de abonare vizitatorilor.

Probabil un mix bun ar presupune să ai cât mai mult trafic organic, oameni care să intre direct pe site, dar chiar și un 30% organic, 30% din Google, 30% din Facebook și 10% alte surse e bun. Ideea e să nu depinzi doar de pagina de Facebook și schimbările de algoritmi pentru a aduce trafic pe site sau blog.

Mulți publisheri s-au bucurat când Facebook le-a trimis oameni pe site, au văzut că prind știrile tip click-bait, senzaționale, și s-au axat pe așa ceva. Uite că Facebook a schimbat pagina, știrile de genul ăsta încep să fie ascunse, iar publisherii s-au trezit că au articole proaste pe care nu vrea nimeni să le citească.

O să sune iar ca o placă stricată, dar cine a creat constant articole de calitate, conținut util, valabil și acum și peste 2 ani, s-a bucurat constant de trafic, și nu depinde de capriciile unei rețele sociale.

În plus orice proprietar de site ar trebui să fie preocupat de diversificarea traficului. Nu e suficient doar să ai articole bune:

  1. Trebuie să le optimizezi și pentru Google un pic, gândindu-te la cuvintele cheie relevante pe care lumea le-ar căuta ca să ajungă la acel articol.
  1. Trebuie să le publici și în rețelele sociale pe unde activezi. Dacă folosești WordPress și vrei să automatizezi procesul recomand SNAP, dar ca idee, dacă pui manual linkurile cu mesaje personalizate pe fiecare rețea ai mai mult succes și trafic.
  2. Trebuie să oferi cititorilor posibilitatea abonării la site prin cât mai multe soluții, că fiecare își alege ce vrea. Eu pun articolele pe pagina de Facebook, pe LinkedIn și Twitter (care e cam mort la noi), dar am și un newsletter săptămânal unde trimit rezumatele articolelor și conținut special creat, ofer abonare directă la articole și comentarii, mai nou am băgat și push notifications prin OneSignal, și aici trebuie să îmi pun cenușă în cap singur, credeam că notificările astea în browser sau pe telefon sunt o prostie, dar funcționează foarte bine, în câteva zile deja s-au abonat 120 de oameni.

Concluzia e să nu vă bazați doar pe traficul dintr-o anumită rețea, să aveți articole pe care oamenii să le citească cu plăcere și să le recomande, iar când vine vorba de abonarea la noutăți să le oferiți cititorilor cât mai multe variante și să testați mereu.

Să nu uit, dacă v-a plăcut articolul dați un Share, dacă aveți alte idei pentru a rezolva dependența site-urilor de Facebook lăsați un comentariu. 🙂



3 Comentarii

  1. Şi eu depind în proportie de 95% de facebook şi stiu ca este cam aiurea să depinzi doar de fb. Pe mine mă ajută extrem de tare postarea în grupuri pe facebook care îmi generează ceva cititori, cred că pe viitor voi învesti în reclame la google că facebook văd că tot se modifică şi părerea mea este ca tot noi vom avea de suferit.

    1. Google costă mult pe căutare, poate mai degrabă bannere în rețeaua de site-uri sau retargeting pentru cine a intrat pe site, abonare prin email și SEO pe articolele bune. De asemenea, conținut util pe termen lung și aș schimba extensia de domeniu, nu e cea mai ușor de reținut.

Știu că abia aștepti să îmi spui că nu am dreptate: