fbpx

Lanțul de supermarketuri Tesco se află în mijlocul unei crize de PR în Anglia, după ce știrea că o parte din sandvișurile congelate comercializate în magazinele proprii conțineau și carne de cal, care nu era menționată printre ingrediente. Bine, vina nu e în primul rând a lor, ci a furnizorului, care distribuia aceleași produse și în alte lanțuri de supermarketuri (Lidl, Aldi și Iceland), dar interesant este cum au reacționat ei pentru a reduce efectele crizei de PR și a nu afecta prea mult imaginea brandului.

Imediat ce problema a ajuns în atenția opiniei publice Tesco a recunoscut faptul că are o problemă, a retras produsele de la comercializare, a oferit clienților banii înapoi pentru produsele respective (fără a cere bonul fiscal) și mai ales, directorii au apărut la știri cerând scuze iar Tesco a plătit pentru a publica mesajul de mai jos în cele mai importante ziare din Anglia, cerând iertare clienților:

tesco anglia criza PR

Foto de aici

While the FSAI (Food Safety Authority of Ireland) has said that the products pose no risk to public health, we appreciate that, like us, our customers will find this absolutely unacceptable.

‘We have immediately withdrawn from sale all products from the supplier in question, from all our stores and online… We and our supplier have let you down and we apologise.’
‘So here’s our promise. We will find out exactly what happened and, when we do, we’ll come back and tell you.
‘And we will work harder than ever with all our suppliers to make sure this never happens again.’

Problema englezilor nu era legată neapărat de faptul că sandvișurile conțineau carne de cal, ci de lipsa menționării acesteia printre ingrediente. Între noi fie vorba, carnea de cal e mai sănătoasă decât cea de porc sau cea de vită, deci discuția nu e despre pericolele asupra sănătății, ci are legătură cu înselarea așteptărilor clientului.

Revenind pe meleagurile noastre, să ne gândim puțin cum ar fi abordat un supermarket românesc problema.

În primul rând, eu cred că mass-media nu ar fi menționat numele brandului cu probleme, la jurnalele de știri și în ziare apărând probabil o știre despre cum un lanț de supermarketuri a vândut sandvișuri cu carne de cal. Vorba aia, de ce să dai într-un brand care poate va cumpăra cândva reclame de la tine? Cred că vă amințiți de știrile de acum câteva luni care spuneau că în niște magazine a fost găsit la vânzare un brand de apă plată cu impurități, dar nu erau menționate nici magazinele nici numele produsului.

Doi la mână, brandul ar fi ascuns mizeria sub preș, nu cred că este vreun supermarket românesc (chiar dacă e venit de afară, brand internațional etc) care să își recunoască greșeala în mod public și mai ales, să bage bani în reclame în care admite faptul că a greșit și își cere scuze față de cumpărători.

Asta e una dintre diferențele între ei și noi. Ei au înțeles cum se tratează o problemă de PR, la noi încă se merge pe ideea de a ascunde adevărul de consumatori. Numai zic.

Voi cum credeți că ar fi tratat un supermarket românesc problema?

RECOMANDĂ
  •  
  •  
  •  
  •  
  •   

11 Comentarii

  1. Romanii mergeau inchis, dar depinde si cu ce agentie de PR lucreaza, dacă sunt oameni destepti stiu ca o greseala recunoscuta e pe jumatate iertata.

  2. Pingback: @crisu_avadanei

  3. Pingback: @BogdiP

  4. Eu nu as lua-o chiar asa. Nu avem de unde sa stim cum ar fi reactionat romanii. Totul cred ca pleaca de la gradul de implicare si simtul vinovatiei: Tesco probabil a fost inselat si tradat si el de catre distribuitor si de aici reactia asta… de mahnire. Era noemala.

    • Corect, eu am făcut niște supoziții, dar hai să o luăm altfel, îți amintești de vreun brand românesc care a dat-o în bară și a apărut la TV sau în ziare ca să își ceară scuze în mod public? Eu sunt cât de cât atent la chestiile astea și nu îmi vine niciunul în minte. Nu mai zic de faptul că atunci când apar probleme, televiziunile noastre nu pot da nume, în schimb ale lor da. Ciudat.

      • brandurile se adapteaza la piata si reactioneaza conform reactiei publicului. tu ai vazut in anglia vreun politician care sa fie prins furand, plagiind etc si sa nu-si dea demisia?

      • Gabriel Paslaru Reply

        Ma tem ca aici nu ai dreptate. Televiziunile si radiourile pot da nume, legea le-o permite si in cazuri ‘bune’ si in cazuri ‘rele’ dar refuza sa o faca in principal din motive de marketing. Asociatia Profesionistilor in Relatii Publice (ARRP) a dezbatut acest aspect cu cei de la CNA cu multi ani in urma si rezultatul a fost ca in Codul Audiovizualului a fost inclus un articol ce detaliaza conditiile in care se pot cita numele surselor.

  5. Impresionant cum unii stiu sa accepte si sa isi faca treaba ca la carte.
    Eu imi amintesc ca facand un accident de masina , asta apropo de exemplele de la noi, am cerut asigurarea celui implicat in accident si vazand ca are platit RCA-ul la Carpatica am renuntat sa ma mai folosesc de acesta, stiind zeci de istorisiri conform carora decontarea unei reparatii pe acest tip de RCA este in van. Este clar insa ca si la urechile lor (al celor de la Carpatica) au ajuns aceste istorisiri pentru ca am intalnit panotaj stradal cu mesajul Carpatica este de incredere …si ale lozinci de genul.
    Insa cunostintele mele au vorbit frumos, s-au enervat, au tipat la operatorii de la Carpatica, si tot nu au obtinut ceea ce pe drept li se cuvenea. Cam asta se intampla la noi…Nu imi pierd insa speranta, o aduce si criza ceva bun…

Lasă un comentariu