fbpx

Ceva lejer de procesat înainte de weekend, pentru companiile care încă nu și-au scos bățul din fund și au impresia că trebuie să respecte toate regulile din manualul de identitate, altfel brandul își pierde esența, valorile, identitatea: prin țările mai evoluate nu mai contează așa de mult felul în care comunică brandul, deoarece clienții sunt mai degrabă influențați de angajații companiei, de oamenii ei, nu de pagina oficială de Facebook sau de ce scrie pe site-ul brandului la pagina aia cu Misiunea și Viziunea.

Concluzia ar trebui să fie simplă, dacă vreți ca brandul vostru să fie bine văzut în piață aveți grijă de angajații voștri, asigurați-vă că vin la muncă cu plăcere și nu le închideți gura cu reguli exagerate, lăsați-i și pe ei să comunice despre brand în social media. Evident, asta presupune să aveți și niște angajați bine plătiți, mulțumiți de firma unde lucrează, care chiar vor să vă laude, dar pe de altă parte, degeaba comunici cât de fain e brandul tău, ce mult îți pasă de clienți, dacă angajații sunt tratați prost, nu?

I’ve always been at odds with any brand I’ve consulted in the past (Coca-Cola, Kraft, American Express, IBM) or currently work for (Microsoft) on how they should speak on social media. It’s impossible for brands to truly have a personality. In the pre-social media era, that personality came through in various communications like commercials, sponsorships and press releases. But that read only communication seems old and boring in our hyper-connected day and age. Yet brands still follow this stodgy rule of brand voice, brand temperament and brand logic. I guess the people who work behind the scenes really do believe brands are human even though we know they’re not.

What is human? The people who work at brands and companies. Yet many times they’re told to not talk about business, to not show an opinion, to not have a point of view. This goes against the nature of our social world. Social long before social media in that people are social animals and yearn to be connected and talk with others.
Smarter companies have seen that people don’t care too much about the company voice or brand identity. But they love the inside view of who works at those companies. They love profiles, interviews and subject matter expert conversations. In our cognitive era of product development, it’s people who make brands come alive. So why not showcase more of the people talent that makes up that company?

I find it hilarious in the year 2016 all the time from management no matter where I go that “People are the most important part of our organization, that comes first” and yet when those people yearn to breathe free and showcase who they are as representatives of the brand the brand PR police go nuts. “You can’t do that, you’re breaking brand guidelines. We need the brand to speak to the voice of what our brand is and what it believes, not you.”
A few smarter companies have rebelled from these pompous guidelines unleashing social employee advocacy programs to help their employees not only become agents of the brand, but let them share news around the brand in their voice.

De aici.

Și ceva amuzant, legat de feedback-ul oferit de brand manageri pentru reclamele care nu respectă regulile. 🙂

RECOMANDĂ
  •  
  •  
  •  
  •  
  •   

Lasă un comentariu