Acest articol nu va avea prea multe comentarii datorită principiului 90-9-1

Discutam cu un prieten zilele trecute despre lipsa comentariilor de pe bloguri, despre faptul că cititorii lasă tot mai puține comentarii online și atunci când le lasă de multe ori sunt doar pentru link, nu sunt comentarii relevante care să completeze cumva articolul, de multe ori fiind chiar offtopic.

El mi-a reamintit de un principiu care se aplică perfect când vine vorba de comunitățile online, 90-9-1, de care uitasem. Principiul ăsta spune că într-o comunitate online, indiferent de tipul ei, repartiția participanților e realizată astfel:

  • 90% sunt simpli cititori, audiența, oameni care nu intervin, ei doar observă, citesc, dar nu contribuie activ;
  • 9% sunt editori, oameni care modifică conținutul, vin cu completări, comentarii, dar nu crează de obicei conținut nou;
  • 1% sunt creatori, cei care generează conținut nou, cei care influențează comunitatea, cei care conduc;

Cred că piramida 90-9-1 ilustrează cel mai bine principiul:

pyramid

Sursa

Aplicând principiul ăsta la bloguri, din 1000 de cititori 90% se vor mulțumi să citească și maxim 9% vor comenta articolul. Mă refer la blogurile care au cititori, desigur. Dacă mai adaugați butoanele de social sharing care crează cititorului impresia că el se implică pe blog înțelegeți de ce comentariile sunt tot mai puține. Mă refer la comentariile bune, care chiar să adauge ceva articolului, nu cele de genul și eu, super tare, primul, ce articol fain, ține-o tot așa.

Nu vi se întâmplă să citiți articole excelente pe bloguri sau site-uri, să vedeți că ele au zeci de like-uri, share-uri și retweeturi dar doar 2-3 comentarii? Principiul 90-9-1 funcționează, lumea dă un Like și are impresia că s-a implicat efectiv în completarea articolului, a transmis autorului faptul că îi place articolul și e suficient. Problema este că nu e suficient, Like-ul a ajuns o monedă așa de folosită în comunicarea online încât începe să devină irelevantă. Mă uitam de exemplu la mine, degeaba am 30 de like-uri la un articol de pe blog dacă nu sunt și niște comentarii care să îmi spună efectiv ce părere au cititorii despre el, dacă nu primesc și altfel de reacții decât social media love.

Rămânem cu 2 întrebări la final. Prima este din ce categorie faceți voi parte, creatori, editori sau simpli cititori?

A doua este mai simplă, veți da Like sau veți comenta articolul?

Recomandă prietenilor!



46
Comentezi și tu ceva?

avatar
  Abonează-te  
newest oldest most voted
Notify of
ioana k-man
Vizitator
ioana k-man

te rog sa nu subestimezi cititorii si sa nu fii elitist. nu cred ca ne citesc numai handicapati pe noi…CREATORII. ce vrei, comentarii puerile? omul e uneori obosit, tracasat, deprimat, a cautat altceva si dat de tine, din aceste motive nu are chef sa comenteze. poate nu are timp de multe ori. da, ai dreptate, like si share nu te face pe tine sa te simti bine, tu vrei comunicare personala, dar like si share il face pe el sa se simta bine si asta ar trebui sa te multumeasca.
scrisul unui blog este un act de altruism.

noro
Vizitator

LIKE 🙂

Pavel
Vizitator

Am dat like şi voi şi comenta.

De când cu nebunia fb şi twitter, comentariile pe bloguri au scăzut numeric. Mulţi preferă ca atunci când dau like sau RT să-şi spună părerea în două-trei cuvinte, fără a mai lăsa şi un comentariu consistent pe blog.

Văd avantaj în numărul mai mare de vizitatori ce vor fi pe blog după trimiterea articolului pe siteurile respective, dar e şi partea negativă, lipsa concretă de replici la articol.

Perfect ar fi să se dea like, RT şi să se şi comenteze. Dar deja cred că vreau prea mult. 😀

trackback

Acest articol nu va avea prea multe comentarii datorită principiului 90-9-1 http://t.co/BN7nETIy via @mariussescu

Zina
Vizitator

In principiu, ai dreptate. Totuși, nu ai luat în calcul toate datele problemei. Când citești cu adevărat, adică de la început până la sfârșit, câteva zeci de articole pe zi, e foarte greu să faci comentarii substanțiale la toate. Ar însemna să nu mai scrii nimic pe blogul tău. Iar dacă ai două bloguri sau mai multe…

dan
Member

Ai trisat!!!
Ai atras atentia cu titlul si ai incheiat articolul nu cu una, ci cu 2 intrebari destul de cachy. Plus ca ti-ai achizitionat si un hater. Good job!

P.S. n-am dat like

ioana k-man
Vizitator
ioana k-man

Ok, merci și spor la comentarii!

dan
Member

Daca pleci, sa ne lasi bricheta.

florin
Member

Blogurile sunt ’săpate’ de microblogging (tumblr, twitter, facebook status) și sita se cerne: rămân doar blogurile care chiar spun ceva în plus, bloggerii care știu să scrie mai mult de o frază și știu să aducă valoare adăugată unui link, filmuleț, unei știri.
Oricum, ce voiam să spun cu articolul acesta: Ține-o tot așa! 🙂

Sabin
Vizitator
Sabin

1) Ca sa comentez ceva ar trebui sa stiu macar ceva din text blogat si ceva in plus. Nu ?:) Cu tema articolului ar fi trebuit sa ma “interesectez” in urma cu ceva timp pentru a fi up_to_date. 2) Din lipsa de timp citesc succint articolului si in cele mai multe cazuri sar peste comentarii (fara sa fiu rau din citit comentariile de mai sus facute doar in 2 ore si n-am castigat nimic 🙂 9 Decembrie 2011 la 09:07 – 11:02, doar Dan C a adus un plus ). Dupa o periada de timp pe net reclamele din partea… Citește tot »

girmacearazvan
Member

Eu citesc cam toate articolele de pe blogul tau, de comentant: mai rarut ca-i mai dragut 🙂

brindushi
Member
brindushi

Marius, in afara de articolul cu 100 de euro la recomandari de pub-uri/baruri s.a. de mult n-ai mai avut atatea comentarii la un articol…si te tot citesc! eu comentez cand am ceva de spus/impartasit… clar fac parte din Audience… dar apreciez un articol bun si-l recomand mai departe… like si sharing pe retele de socializare nu prea fac… nu stiu pe cine incanta… ps: cateodata esti cam exigent in ceea ce priveste modul de scriere/comentat in online ( litera mare-mica, puncte de suspensie – parca si asta era un minus -, diacritice). Eu zic ca e mare lucru pentru scris… Citește tot »

anda_elena
Member

Eu foarte rar dau Like la o postare… si-au fost unii care m-au “amenintat” ca nu voi mai primi nici eu aprecieri de la ei. Tremur de frica, nu alta :)).
Cat despre “foarte bine!”, “tine-o tot asa!”, bla-bla… nu cred sa foloseasca prea mult… Nu m-am dus niciodata sa vad cine-i ala de lauda. Insa, am vrut sa aflu mai multe despre cineva, daca mi s-a parut ca a facut un comentariu interesant…

manu
Vizitator

cred ca daca vorbim de masura succesului si de feedback din partea cititorilor pentru un blog, lucrurile sunt destul de clare si simple: atata timp cat exista cititori pentru ceea ce scrii tu si ai o audienta care se intoarce si te citeste in mod constant, inseamna ca faci ceva bine. si pana la urma asta e tot feedback-ul de care ai nevoie. de acord, vrei sa stii daca e de acord sau nu cu ce scrii tu, vrei sa stii daca sunt sau nu de interes pentru ei subiectele pe care le abordezi. dar sunt si alte modalitati, altele… Citește tot »

Razvan Girmacea
Vizitator

Eu zic ca daca scoti butoanele de LIKE/Tweet vei avea mai multe comentarii. Cateodata simt nevoia sa arat autorului ca am citit articolul si imi amintesc ca inainte sa fie butoanele sociale comentam. Acum dau Like si simt ca mi-am facut treaba.

SirDevil
Vizitator

Neata! Eu unul citesc multe bloguri si recunosc faptul ca nu intotdeauna comentez. Cand am ceva de comentat, atunci comentez. Dar, de cele mai multe ori, evit a comenta pentru simplul motiv ca, creatorul articolului nu raspunde la commenturi. Si asta nu doar la commenturile mele, ci la commenturi in general. Problema este ca, de cele mai multe ori, articolele sunt mai mult informative si nu te implica in discutie. In cazurile astea, chiar nu ai ce comenta si deci rezulta neimplicare. Ce cred eu, este faptul ca ai nevoie de articole care sa iti insufle dorinta de a participa.… Citește tot »

trackback

[…] Ideea e simplă, chiar dacă efortul de a face o poză sau un clip video e minim, majoritatea utilizatorilor de internet sunt reticenți când trebuie să facă poze sau clipuri în care apar, mai ales dacă sunt publice. Da, Facebook ne-a prostit pe toți să punem poze în rețea, dar în realitate pe internet 90% dintre oameni sunt cititori, nu crează nimic, și doar 1% sunt creatori. […]