Despre promovarea Tarom pe bloguri

Apropo de discuțiile care au apărut în presă, legate de implicarea unor bloggeri într-o campanie de promovare Tarom în 2012. Totul e de fapt o luptă între sistem, consiliul de administrație și noul CEO, un manager privat. Omul vrea să facă treabă bună, să scoată compania din rahat, consiliul are interesele lui și vrea să demonstreze că managerul nu e bun, pentru a îngropa compania în continuare.

AndreeaPetriaimagineaCompanieiTAROM1

Foto de la Victor

Nu zic acum că a fost bună sau nu campania de promovare pe bloguri, pentru că nu am urmărit-o, nu știu ce obiective au fost, dar ….

Sumele finale care ajung efectiv la prestatorii de servicii sunt umflate în declarațiile oficiale.

Alex a explicat destul de bine realitatea despre sumele încasate de bloggeri și obiectivele campaniei, care nu apar în rapoarte. În presă s-a spus că bloggerii au primit 69.500 euro plus TVA, în realitate sunt mai puțin de 26.000 euro pentru bloguri. În plus nu apar în raport date legate despre cerințele campaniei pe bloguri și obiectivele ei: câte articole s-au publicat pe fiecare blog, ce bannere s-au afișat, ce alte condiții erau incluse în contract (de exemplu promovarea Tarom și pe canalele din rețelele sociale, nu doar pe bloguri). Nu apar nici cifrele legate de traficul de pe bloguri. Oricum, mie îmi e clar că era o campanie de asociere pe termen lung, sigur nu au fost doar câteva articole publicate, și era și o asociere de imagine.

Într-o campanie nu contează doar numărul de vizitatori/audiența site-ului sau blogului, ci și profilul acestora, cât de bine se potrivește cu profilul brandului.

Asta are legătură cu concluzia raportului, respectiv numărul mic de vizitatori al blogurilor pe care s-a promovat Tarom. Nu zic că nu e ok să te promovezi pe site-uri sau bloguri cu trafic mare, spun doar că nu e suficient un criteriu ca traficul. Degeaba promovez ultimul model Porsche de exemplu pe site-ul Libertatea, chiar dacă au milioane de vizitatori, pentru că șansele ca unul dintre ei să aibă bani pentru o mașină de valoarea asta sunt cam nule. În schimb am mai multe șanse dacă fac o campanie pe un blog auto, eventual pe unul care scrie recenzii detaliate despre mașini de lux, sunt șanse mai mari ca printre cititori să fie și oamenii cu bani dispuși să cumpere un Porsche.

Idem, degeaba promovez Tarom pe site-urile dedicate publicului larg, dacă publicul țintă al Tarom sunt călătorii, turiștii și oamenii de afaceri din clasa medie și superioară, care s-ar putea să fie mai ușor de găsit pe un blog de business sau de turism. Publicul larg zboară cu Blue Air.

Dacă produsul e prost, indiferent cât de bună e ideea campaniei și execuția ei, rezultatele nu vor fi mulțumitoare.

Reclamele realizate de Tarom de-a lungul timpului erau jenante, prin 2009 aveau ceva cu o nuntă. Totuși, în ultima perioadă, am înțeles că își îmbunătățiseră serviciile, plus că lucraseră puțin și la prețuri pentru a le face mai competitive. Nu am descoperit eu asta, nu am zburat cu ei în ultimii ani, dar mi-au spus alți prieteni care au zburat cu ei.

Totuși, deși Tarom a îmbunătățit strategia de promovare și a venit cu prețuri mai bune, au uitat să investească în cultivarea relațiilor cu clienți. De exemplu am avut recent un prieten care a plătit bani buni să ia un bilet Iasi până în Munchen pe ultima sută de metri, pentru a ajunge la o întâlnire importantă la timp. Nu numai că Tarom a dat-o în bară cu întârzierea avionului, dar prietenul meu nu a primit nici o scuză, un discount, nimic. Știți cum e, un client mulțumit te recomandă la 3 prieteni, un client nemulțumit te critică tuturor prietenilor.

Concluzii:

  1. Nu credeți tot ce apare în presă, v-am explicat deja asta.
  2. Când faceți o campanie de promovare, indiferent că e online sau offline, asigurați-vă întâi că produsul promovat e bun și că vă tratați cum trebuie clienții, că tot mecanismul, de la atragere client – vânzare – asistență ulterioară funcționează perfect. Altfel veți atrage clienți care ulterior vor fi dezamăgiți de brand și vă vor face publicitate negativă!

Recomandă prietenilor!



6
Comentezi și tu ceva?

avatar
  Abonează-te  
newest oldest most voted
Notify of
Denis
Vizitator

Bun articolul. Cum ramane cu publicitate negativa ?

Alexandru Ionut
Vizitator

Mi-e rușine cu Tarom. Cum explici faptul că afișează anumite prețuri, convenabile, când termini de completat, se blochează pagina. La un refresh apar alte prețuri. Sau când ai terminat totul și ajungi la ultima etapă, te trimite către home. Și asta-i tot. Apoi sunt prețuri mari. Da, credeam dacă se întâmpla o dată, de două ori, dar ceea ce fac ei se numește mizerie…