fbpx

Când te poți numi specialist în social media?

Eu am o problemă când aud pe cineva care se laudă că este specialist într-un domeniu așa de nou, mai ales că nu există studii de specialitate pe care să le urmezi și de unde să ieși cu o diplomă pe care să scrie specialist în social media. Și chiar dacă ar fi o facultate de social media, studiile acelea ar fi cam inutile, pentru că pe internet lucrurile se schimbă așa de repede, încât o carte publicată acum peste un an de zile e complet depășită, deci nu ne putem baza pe teorie, ci mai ales pe practică. De fapt chiar s-a întâmplat asta cu Tehnici de comunicare în social media, o carte plină de date care era deja învechite când a ieșit pe piață.

Discuția pornită de Alex despre cei care sunt sau nu sunt specialiști în social media la noi a luat-o pe o altă cale pe blogul lui, cea a acuzațiilor și scuzelor din comentarii, dar întrebarea care rezultă de acolo e bună: când te poți numi specialist în social media? (înlocuiți specialist cu expert, guru sau ce mai vreți voi).

 Foto: Gizmodo

Dacă căutați pe Facebook, Twitter sau pe bloguri veți găsi mulți oameni care se autointitulează specialiști în social media, deși nimeni nu a auzit de o campanie făcută de ei online pentru un brand sau nu se știe pentru ce branduri au lucrat. Bine, sunt și oameni care tac și fac, dar asta e altă discuție, nu toți țin morțis să aibă o etichetă lipită pe frunte. Totuși, ca regulă, cu cât se laudă cineva mai mult că el e specialist într-un domeniu, cu atât cresc șansele ca el să fie doar un amator ce vrea să treacă drept cunoscător, pe principiul Fake it till you make it.

De exemplu, cineva care pretinde că e specialist în social media poate fi pus rapid în încurcătură, dacă i se pun întrebările potrivite.

O altă problemă este legată de domeniul social media. Majoritatea când aud de specialist în social media se gândesc doar la Facebook și Twitter, când de fapt expertiza unui specialist în domeniul ăsta e legată atât de prezența brandului în rețelele sociale, strategii pentru crearea și creșterea unui blog, content marketing, monitorizarea discuțiilor despre brand pe internet și rezolvarea unor crize de imagine ce apar online. Majoritatea firmelor nu știu să caute oameni care se pot ocupa explicit de chestiile astea, deci caută ceva ce e mai ușor de înțeles: un specialist în social media.

Când vă gândiți la ce ar putea să facă un specialist în social media pentru un brand uitați-vă la imaginea de mai jos:

Ar trebui să citiți și articolul de pe Seomoz legat de necesitatea unui specialist în social media pentru un brand.

Revenind la întrebarea din titlu, când te poți numi specialist în social media? Deținerea unui blog cu mii de vizitatori lunar nu te face specialist în social media, un blogger bun e de regulă un povestitor înnăscut, mai rar găsești bloggeri buni care să folosească și social media la maxim, cei mai mulți o fac pentru că urmează trendul.

La fel, scrisul unei cărți despre social media nu te face automat specialist în social media, ba chiar poți cădea în absurd, încercând să demonstrezi că știi practic chestii pe care tu doar le-ai citit în altă parte, fără să le aplici nicăieri. Și pe internet se simte când pretinzi că ești altceva, poți fi verificat foarte ușor.

Cunoașterea jargonului de specialitate, deținerea unui blog și unor conturi în rețelele sociale ajută, dar nici astea nu te fac specialist în social media.

În opinia mea contează foarte mult practica și rezultatele concrete obținute. Se spune că sunt necesare 10.000 de ore de muncă într-un domeniu pentru a deveni expert. La fel e și cu social media asta, trebuie să practici foarte mult până ajungi să fii specialist. Nu neapărat 10.000 de ore, dar sigur nu devii specialist în 6 luni – 1 an.

Și cel mai important, eu zic că nu trebuie să te lauzi tu că ești specialist, trebuie să te laude și să te recomande alții. Asta e cea mai bună dovadă a faptului că ești bun într-un domeniu, când colaboratorii, clienții și firmele cu care ai lucrat te recomandă altora. După aia poți să te gândești și tu dacă îți treci titlul de specialist pe cartea de vizită.

Voi ce credeți, când se poate numi cineva specialist în social media?

Recomandă

17 Comentarii

  1. Te poți numi expert doar atunci când ai studii în domeniu în spate plus ceva experiență în câmpul muncii în același domeniu. Având în vedere că la noi nu există cursuri universitare competente pentru acest domeniu pot să zic că toate chestiile le învățăm după ce reiese din piața globală și majoritatea lucrurilor pe care le facem în acest domeniu sunt făcute după ureche.

    • @vali – după 5 ani de studiu, după ce am terminat specializarea marketing și studii aprofundate în domeniu, plus încă vreo 6 ani de lucrat în marketing offline și online pentru diverse firme și clienți, plus gestionarea unor bugete de zeci de mii de euro cred că pot să zic că am ceva experiență, atât teoretică cât și practică.

      Problema cu specializarea în social media este că fiecare după ce citește o carte sau face o pagină de Facebook devine expert în mintea lui.:)

  2. ofer cadou o carte de poezie aceluia care găsește primul o cacofonie, un anacolut și un pleonasm în textul de mai sus. îi este permisă participarea și autorului. ;))

  3. In cartea Tehnici de comunicare in Social Media sunt invechite numai cifrele utilizatorilor de Facebook, Twitter, etc (este si normal sa se invecheasca, niciun manual nu poate tine pasul cu dinamica lor). In rest cartea contine tehnici de comunicare prezentate in premiera in Romania (iti dau doar doua exemple: http://www.horeabadau.ro/google-bomb-una-dintre-principalele-tehnici-folosite-de-bloggeri-mic-manual-de-utilizare/, http://www.horeabadau.ro/greseala-pe-care-fac-frecvent-expertii-social-media/). O sa mai adaug exemple, pe masura ce o sa le public pe blog (din carte). Probabil va dura vreun an de zile pana le voi publica pe toate, pentru ca sunt 40:)

    • Horea, se făceau Google bombs în România înainte să avem tu și eu blog, deci în locul tău nu m-aș arunca să spun că ai scris primul de ele. Dar dacă tu crezi asta e bine… Cât despre ideea de a pune cartea pe blog poate ar trebui să updatezi și datele prezentate. Cu cartea ai o scuză, că a durat niște luni până a fost publicată, dar e stupid să pui pe blog informații de acum 1-2 ani, când există date recente. Numai zic.

  4. Draga Marius ar trebui sa faci diferenta dintre teorii si date. Ai terminat o facultate, deci nu mai este admisibil sa faci asemenea confuzii. Ai spus ca am prezentat teorii invechite in carte (de fapt vroiai sa spui ca am prezentat date invechite). Teorii nici macar nu exista in Social Media, nici nu aveau cum sa fie, deoarece este un domeniu nou (nici nu se puteau invechi, din acelasi motiv), iar cartea mea nu contine niciun pic de teorie. Este un manual scris pe principiul HOW TO. Deci aprecierea ta ca am publicat teorii invechite, este scrisa pur si simplu la intamplare, fara nicio legatura cu realitatea, fapt regretabil pentru un specialist, cum te pretinzi. Despre Google Bomb, este adevarat ca se practica in Romania (am scris acest lucru in carte – am mentionat si cazurile in care bloggerii au folosit Google Bomb la scara larga – cazurile Mircea Geoana si Marius Tuca, etc). Este o tehnica extrem de importanta, despre care NU A MAI SCRIS NIMENI in Romania. Multa lume nu cunoaste aceasta tehnica, deci manualul ofera o oportunitate unica pe piata si un avantaj imens celui care il citeste. Cat despre datele publicate in carte (numar utilizatori de Facebook, de blog, etc) au fost culese la data publicarii cartii. Nu cumperi cartea ca sa afli cati utilizatori sunt pe Facebook. Asta afli de pe net. Cumperi cartea sa afli tehnici despre care nu s-a mai scris niciodata in Romania. Si acum exercitiu de onestitate: daca nu ai nimic personal impotriva mea si scrii obiectiv, te rog sa faci corecturile necesare in articol: ar trebui sa inlocuiesti „teorii”, cu „date”. Sunt doua concepte TOTAL DIFERITE.

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *