Când te poți numi specialist în social media?

Eu am o problemă când aud pe cineva care se laudă că este specialist într-un domeniu așa de nou, mai ales că nu există studii de specialitate pe care să le urmezi și de unde să ieși cu o diplomă pe care să scrie specialist în social media. Și chiar dacă ar fi o facultate de social media, studiile acelea ar fi cam inutile, pentru că pe internet lucrurile se schimbă așa de repede, încât o carte publicată acum peste un an de zile e complet depășită, deci nu ne putem baza pe teorie, ci mai ales pe practică. De fapt chiar s-a întâmplat asta cu Tehnici de comunicare în social media, o carte plină de date care era deja învechite când a ieșit pe piață.

Discuția pornită de Alex despre cei care sunt sau nu sunt specialiști în social media la noi a luat-o pe o altă cale pe blogul lui, cea a acuzațiilor și scuzelor din comentarii, dar întrebarea care rezultă de acolo e bună: când te poți numi specialist în social media? (înlocuiți specialist cu expert, guru sau ce mai vreți voi).

 Foto: Gizmodo

Dacă căutați pe Facebook, Twitter sau pe bloguri veți găsi mulți oameni care se autointitulează specialiști în social media, deși nimeni nu a auzit de o campanie făcută de ei online pentru un brand sau nu se știe pentru ce branduri au lucrat. Bine, sunt și oameni care tac și fac, dar asta e altă discuție, nu toți țin morțis să aibă o etichetă lipită pe frunte. Totuși, ca regulă, cu cât se laudă cineva mai mult că el e specialist într-un domeniu, cu atât cresc șansele ca el să fie doar un amator ce vrea să treacă drept cunoscător, pe principiul Fake it till you make it.

De exemplu, cineva care pretinde că e specialist în social media poate fi pus rapid în încurcătură, dacă i se pun întrebările potrivite.

O altă problemă este legată de domeniul social media. Majoritatea când aud de specialist în social media se gândesc doar la Facebook și Twitter, când de fapt expertiza unui specialist în domeniul ăsta e legată atât de prezența brandului în rețelele sociale, strategii pentru crearea și creșterea unui blog, content marketing, monitorizarea discuțiilor despre brand pe internet și rezolvarea unor crize de imagine ce apar online. Majoritatea firmelor nu știu să caute oameni care se pot ocupa explicit de chestiile astea, deci caută ceva ce e mai ușor de înțeles: un specialist în social media.

Când vă gândiți la ce ar putea să facă un specialist în social media pentru un brand uitați-vă la imaginea de mai jos:

Ar trebui să citiți și articolul de pe Seomoz legat de necesitatea unui specialist în social media pentru un brand.

Revenind la întrebarea din titlu, când te poți numi specialist în social media? Deținerea unui blog cu mii de vizitatori lunar nu te face specialist în social media, un blogger bun e de regulă un povestitor înnăscut, mai rar găsești bloggeri buni care să folosească și social media la maxim, cei mai mulți o fac pentru că urmează trendul.

La fel, scrisul unei cărți despre social media nu te face automat specialist în social media, ba chiar poți cădea în absurd, încercând să demonstrezi că știi practic chestii pe care tu doar le-ai citit în altă parte, fără să le aplici nicăieri. Și pe internet se simte când pretinzi că ești altceva, poți fi verificat foarte ușor.

Cunoașterea jargonului de specialitate, deținerea unui blog și unor conturi în rețelele sociale ajută, dar nici astea nu te fac specialist în social media.

În opinia mea contează foarte mult practica și rezultatele concrete obținute. Se spune că sunt necesare 10.000 de ore de muncă într-un domeniu pentru a deveni expert. La fel e și cu social media asta, trebuie să practici foarte mult până ajungi să fii specialist. Nu neapărat 10.000 de ore, dar sigur nu devii specialist în 6 luni – 1 an.

Și cel mai important, eu zic că nu trebuie să te lauzi tu că ești specialist, trebuie să te laude și să te recomande alții. Asta e cea mai bună dovadă a faptului că ești bun într-un domeniu, când colaboratorii, clienții și firmele cu care ai lucrat te recomandă altora. După aia poți să te gândești și tu dacă îți treci titlul de specialist pe cartea de vizită.

Voi ce credeți, când se poate numi cineva specialist în social media?

Recomandă prietenilor!



17
Comentezi și tu ceva?

avatar
  Abonează-te  
newest oldest most voted
Notify of
Alin Vlad
Vizitator

Studii + experienta + portofoliu (cu cifre concrete) = specialist.

🙂

~Q~
Vizitator

atunci cand dau de ceva misto … si incep sa ma intreb “oare cine a facut asta ? “

trackback

RT @mariussescu: Când te poți numi specialist în social media? http://t.co/DZ2l0lGW Voi ce ziceți, că tot ne-am umplut de specialiști?

trackback

RT @stmurgeanu: Când te poți numi specialist în social media? http://t.co/Z5UHI9Hh

Laurentiu Buica
Vizitator

Te poți numi expert doar atunci când ai studii în domeniu în spate plus ceva experiență în câmpul muncii în același domeniu. Având în vedere că la noi nu există cursuri universitare competente pentru acest domeniu pot să zic că toate chestiile le învățăm după ce reiese din piața globală și majoritatea lucrurilor pe care le facem în acest domeniu sunt făcute după ureche.

vali
Vizitator

“Marius Sescu. 28 de ani, marketing specialist” 🙂

sorin despoT
Vizitator

ofer cadou o carte de poezie aceluia care găsește primul o cacofonie, un anacolut și un pleonasm în textul de mai sus. îi este permisă participarea și autorului. ;))

trackback

Când te poți numi specialist în social media? http://t.co/dkAJwth0

Horea Badau
Vizitator

In cartea Tehnici de comunicare in Social Media sunt invechite numai cifrele utilizatorilor de Facebook, Twitter, etc (este si normal sa se invecheasca, niciun manual nu poate tine pasul cu dinamica lor). In rest cartea contine tehnici de comunicare prezentate in premiera in Romania (iti dau doar doua exemple: http://www.horeabadau.ro/google-bomb-una-dintre-principalele-tehnici-folosite-de-bloggeri-mic-manual-de-utilizare/, http://www.horeabadau.ro/greseala-pe-care-fac-frecvent-expertii-social-media/). O sa mai adaug exemple, pe masura ce o sa le public pe blog (din carte). Probabil va dura vreun an de zile pana le voi publica pe toate, pentru ca sunt 40:)

Horea Badau
Vizitator

Draga Marius ar trebui sa faci diferenta dintre teorii si date. Ai terminat o facultate, deci nu mai este admisibil sa faci asemenea confuzii. Ai spus ca am prezentat teorii invechite in carte (de fapt vroiai sa spui ca am prezentat date invechite). Teorii nici macar nu exista in Social Media, nici nu aveau cum sa fie, deoarece este un domeniu nou (nici nu se puteau invechi, din acelasi motiv), iar cartea mea nu contine niciun pic de teorie. Este un manual scris pe principiul HOW TO. Deci aprecierea ta ca am publicat teorii invechite, este scrisa pur si simplu… Citește tot »

trackback

[…] atunci când vreți să angajați pe cineva pentru a vă ajuta cu promovarea în social media și articolul ăsta unde am analizat mai mult problema celor care se numesc specialiști, mai jos sunt niște lucruri […]

trackback

[…] mariussescu.ro/2012/03/cand-te-poti-numi-specialist-in-social-media […]

trackback

[…] dacă ai un pic de bun simț vei spune că ești specialist doar după ce ai acumulat o experiență de vreo 10.000 de ore într-un domeniu (deci 3-4 ani de muncă zilnică), știi că sfaturile tale pot aduce plus valoare și poți […]