Mă uitam la o chestie, ca business în ziua de azi tendința e să încerci să oferi cât mai multe servicii, în ideea că un client vrea de toate și e mai bine să îi dai tu, decât să meargă la alții. Teoretic așa e, practic nu se aplică în toate domeniile. Da, la supermarket e ok să vinzi de toate, că vine omul și cumpără și pâine și suc și fructe și înghețață. Același lucru nu e valabil de exemplu în marcom de exemplu, că văd multe agenții care acum fac și PR și social media și PPC și webdesign și SEO și hosting și… de toate. Și nu e ok.
În realitate ce se întâmplă? Agenția are câțiva angajați buni pe felia de bază, că o fi marketingul sau designul web sau PR-ul, și pentru restul externalizează sarcinile către colaboratori. Gigel ne face site-ul, Costel setează campaniile pe Google, Dani se ocupă de server, și când totul crapă și ei își bagă picioarele agenția se face praf, și reputația ei se duce la vale. Am văzut asta de mai multe ori.
Soluția e simplă, să înveți să spui nu și să recomanzi oameni buni pentru celelalte servicii, atunci când nu îi ai în firma ta, dar să menționezi asta. Noi nu știm să facem flyere, administrare baze de date sau să dăm cu mopul, dar îl recomandăm pe X sau Y, am lucrat cu el și e un tip ok. Sau Nu știu boss, nu e treaba mea.
Pe termen scurt ai impresia că pierzi niște bani, ai putea să prinzi tu contractul ăla gras de la client și îți rămâne un comision, dar pe termen lung am constatat că un client serios apreciază mai mult când ești sincer și îi spui în ce domeniu poți face performanță, decât atunci când îi spui că poți face orice are el nevoie.
Și partea faină vine acum, poți face mai mulți bani dacă ești super specialist într-un domeniu, decât dacă știi câte un pic din toate, dar nimic concret. Valabil și pentru business-uri, și pentru angajați.
Voi cum credeți că e mai bine, să faci câte un pic din toate sau să fii cel mai bun pe un domeniu?
Salut Marius. Sunt și nu sunt de acord cu tine. Nu dau numele agenției, dar avem departamente separate de webdesign, SEO onsite, AdWords și de un an ne-am extins și în hosting, cu oameni care doar asta lucrează. Am pornit doar cu webdesign și cum zici și tu, am recomandat serviciile complementare, dar cu timpul ne-am extins serviciile pentru că ne ușurează munca, timpul pe care îl pierdeam pentru a ține legătura cu terți ne reducea productivitatea. Clientul tinde din ce în ce mai mult spre o soluție la cheie, o singură factură pe lună care să rezolve tot, nu știe ce e un hosting, ce livrează o agenție web, seo, etc. Nu știu cum e la tine, dar noi avem mulți clienți cărora le pică site-ul din cauza providerului de hosting și ne sună pe noi să investigăm. De când oferim hosting ne e mult mai ușor atât să punem siteurile live, cât și să oferim mentenanță. Eu cred că e vorba să te ții de cuvânt când îți asumi că știi ceva. Dacă zici că nu pică site-ul de la hosting, păi să nu pice. Dacă promiți un număr de conversii, să îl obții, chiar dacă e mai mic decât poate oferi altcineva. Noi știm la ce nivel oferim fiecare serviciu și asta livrăm. Dacă nu putem să livrăm ceva, recomandăm pe cineva care are mai multe resurse.
Recomandăm colaboratori testați, e mai ok asa. La un site de prezentare mai merge, iei un server și rezolvi problema, dar pentru site-uri e-commerce sau alte aplicații ce papă resurse e mai ok firmă dedicată. Idem la SEO pe nișe aglomerate, sau clienți ce vor grafică de print etc. Am putea să facem, dar raportul cost/timp nu ar fi ok. Da, clienții vor totul, dar vor și ieftin.