E incredibil câte fapte bune se pot face apăsând un simplu buton, nu?
Acum vreo 3 săptămâni am văzut un mesaj pe Facebook, cică pentru fiecare like la o poză cu un copil bolnav de cancer Zuckerberg donează 25 de cenți pentru tratamentul său. Normal că am dat like, nu se putea să nu dau, nu? E așa de bine să salvezi viața unui copil cu un like.
Acum vreo săptămână a apărut alt mesaj, dacă dădeam like unei fotografii cu niște câini comunitari se dona 1 leu pentru a le cumpăra mâncare. Am dat din nou Like, acum sunt mulțumit, câinii ăia vor fi hrăniți pentru că eu am apăsat pe buton.
Zilele trecute mai era o fotografie care circula, cu niște copii din Africa, un continent unde apa este greu de găsit. Pentru fiecare like copii primeau 1 litru de apă. Cred că am dat vreo 3 like-uri și un share, să ajungă cât mai multă apă la copiii ăia, că doar nu mă durea mâna.
Articolul e ironic, vă dați seama că nu dau like la prostiile astea. Eu nu, dar mulți alții o fac, pentru că nu își folosesc creierul, nu se gândesc că nimeni nu donează bani pentru diverse cauze umanitare, doar contorizând numărul de like-uri al unei fotografii.
Da, sunt și cazuri reale când există organizații sau companii ce donează bani pentru cauze umanitare pe baza unei acțiuni făcute de utilizatori pe Facebook (like, share, folosirea unei fotografii de profil etc). Am scris și eu despre asta în Social media nu ar trebui să funcționeze așa.
Totuși, ce trebuie să rețineți este că atunci când chiar se donează bani pe principiul ăsta, bani donați pt like-uri, există un regulament, un mecanism bine pus la punct, un site de campanie unde donatorul explică exact cum funcționează procedura prin care va dona el bani, ba chiar și o aplicație dedicată pe Facebook. Iar donatorul e o firmă sau o organizație care chiar există.
În lipsa unui mecanism explicit, toate pozele cu copii bolnavi, animale suferinde sau alte cauze sociale care apar pe Facebook sunt doar tertipuri ieftine folosite de diverse pagini de Facebook obscure pentru a aduna like-uri și a crește în popularitate de la utilizatorii de Facebook creduli care cred că se întâmplă miracole pentru că ei au apăsat un buton virtual.
Ar merge un articol documentat pe tema asta, cum sunt induși în eroarea utilizatorii de Facebook să dea like la orice lucru mascat ca acțiune umanitară. Totuși, înainte să dați like sau share uitați-vă cu atenție ce cauză sprijiniți și întrebați-vă: cum va dona cineva bani doar pentru că eu dau Like sau Share unei poze?
Eu am citit pe Internet ca si Facebook lupta pentru inlaturarea acestor poze.
Da, au un angajat care stă cu ochii pe cei 6 milioane de utilizatori din România, să vadă la ce prostii dau Like.
Si o vor face cand strang un milion de like-uri :))