Social media nu ar trebui să funcționeze așa

Imi place să scriu articole despre cum noile tehnologii apărute pe internet ne ajută să comunicăm mai bine, mai eficient, să cunoaștem oameni noi, să relaționăm, ce mai, să devenim oameni mai buni, mai conectați, mai informați, mai eficienți. Pentru că social media despre asta este, mesaje puternice care ajung la un număr mare de oameni datorită internetului, conectivității.

Totuși, uneori o mai dăm și în bară și, în loc să propage mesajele care merită, social media amplifică prostiile.

Exemplul 1: Ieri niște fetițe din S.U.A au posta pe Facebook o fotografie în care spuneau că tatăl lor le va lua un cățel, dacă fotografia va strânge 1 milion de like-uri. Milionul de like-uri a fost atins în 10 ore cred. Știu, e pentru o cauză drăguță, internetul a reacționat etc. Poza e asta:

1 milion likes puppy

Exemplu 2: Azi, plecând de la faza cu fetițele de ieri, Petter, un tip din Norvegia, spunea că o tipă, Catherine, va face sex cu el dacă poza cu mesajul lui va avea 1 milion de like-uri. Le-a strâns în 8 ore, deși Petter a recunoscut că de fapt totul a fost o glumă, el și Catherine sunt doar amici și vroiau să facă mișto de oamenii de pe Facebook. Au reușit. Poza e asta:

1 million likes sex

Buun, până acum ați înțeles că pe Facebook lumea reacționează la chestii de genul ăsta. Să ajutăm fetele să primească un cățel, să-l ajutăm pe tipul ăla cu coșuri să facă sex.

Știți ce e trist? Că lumea nu reacționează suficient de repede atunci când share-ul sau like-ul oferit de ei chiar ar putea să salveze o viață. Pare ciudat, dar se poate.

Adrian a scris un articol – Salveaza-l pe Calin – cumpara TIMP pentru VIATA! E vorba despre un eveniment dedicat strângerii de fonduri pentru Călin, un băiețel curajos de 6 ani care jumătate din viață și-a petrecut-o luptându-se pentru viața lui. Banii adunați în urma vânzării biletelor la eveniment, care are loc pe data de 2 februarie 2013 la centrul de conferinte al Palas Iasi și are parte de mulți invitați celebri, vor ajunge la Călin. Dacă sunteți din Iași sau vreți să faceți o faptă bună luați de citiți.

Calin Lupta Pentru Viata Lui

Dar asta nu e tot, că tot vă spuneam de puterea social media. Adrian vrea să implice și blogosfera în povestea asta. A discutat cu sponsorii evenimentului, care au fost de acord ca pentru fiecare share pe Facebook al unui articol ce promovează evenimentul dedicat lui Călin să doneze 5 euro. Până acum articolul lui Adrian are doar 166 de share-uri, iar de scris am mai văzut articole doar pe vreo 5-6 bloguri din Iași.

La asta mă refer. Social media are puterea de a strânge în câteva ore un milion de Like-uri la o simplă poză (vedeți exemplele de mai sus), dar când vine vorba de o faptă bună cu adevărat, de a dona 5 euro cu un simplu share, de a scrie un articol de promovare al unui eveniment care poate salva viața unui copil, lumea nu reacționează cum trebuie. Nu e trist?

Sper că ați prins ideea. Luați de citiți articolul lui Adrian și dați-i un share, dacă ajungeți prin Iași pe 2 februarie cumpărați bilete la concert, iar dacă aveți un blog, scrieți un articol despre eveniment și Călin, că nu vă doare mâna.

Social media ar trebui să fie despre lucrurile bune pe care le putem face împreună, datorită internetului. Sper.



11 Comentarii

  1. Fain inceput! Bun sfarsit! Bine punctact!
    Acum, la postarile noastre… unii ar da share – dar, sa ne faca trafic chiar asa, de aiurea? Hmm… Asta in cazul in care “de aiurea” inseamna sanatatea unui copil…

    1. Eu nu vreau share la articolul ăsta, mă mulțumesc să dea lumea share articolului scris de Adrian, am vrut doar să atrag atenția asupra ușurinței cu care dăm share la orice, în afară de lucrurile care chiar merită să fie distribuite.

  2. Așa cum ideea cu 1M de like-uri a prins mai mult decât ideea cu “Salvează-l pe Călin”, așa și alte idei ce promovoau o cauză socială au avut un succes poate de 10 ori mai mare decât alte inițiative uitate (asemănătoare celor cu “if I get 1M like she will sleep with me”). E pur și simplu o chestie care azi prinde și mâine se duce. A fost viral, iar dacă cineva încearcă să o repete, poate n-o să mai meargă, deoarece nu mai are farmec.

    De exemplu, ăla cu 1 Million Dollar Homepage… nu mai bine se promova o pagină de genul pentru o cauză socială? Sau nu mai bine ne foloseam de puterea unei idei gen wearyourshirt.com pentru a salva o viață?

    De ce reacționează lumea mai mult la ideile gen 1M likes? Pentru că nu au mai văzut așa ceva și li se par faine. Li se par mai creative decât a da un share pentru a salva o viață. N-ai cum să-i condamni – nu știu cât de rațională e decizia lor. Concepte de genul am întâlnit în cartea “The Tipping Point” (Malcolm Gladwell), ți-o recomand pentru lectură – vei rămâne uimit de cum lucruri aparent insignifiante schimbă total rezultatele unei acțiuni (de exemplu cum ai tendința de a te duce să salvezi un om înjunghiat pe stradă dacă nu te mai vede nimeni, decât dacă strada e plină).

    Concluzia? Mi se pare a fi vorba de idee. Dacă e creativă și o promovează cine trebuie, poate să aibă rezultate remarcabile, fie că vorbim de o cauză socială sau de ceva total neimportant pentru cei implicați (gen un câine cumpărat pentru niște fetițe), iar publicul nu trebuie judecat – deciziile de un like/share se iau în câteva secunde, cel mai probabil fără să gândim prea mult (dacă ăia un milion ce au dat like ar sta să citească despre cauza lui Călin, ar fi dat cu siguranță câteva zeci/sute de mii share).

  3. Asa cum spune si Dany, chestiile cu 1mil. likes is simpatice si creative. Da, is penibile (am spune unii), dar uite ca prind la public. Cazuri umanitare sunt din pacate multe si oamenii le ignora. Idiot, sunt de acord cu tine.

    In alta ordine de idei, ma scot din minti chestiile astea cu ‘dati like’ si sponsorul da 2 lei. Daca sponsorul doreste sa dea bani, sa-i dea pur si simplu. Si eu, cand trimit bani pe diverse cauze umanitare, ii trimit. PUNCT. Nu contra likes, nu pentru shares si alte tiganii. Probabil smecheria asta are un aport la ‘apatia’ celor care vad mesajul.

    1. Ai dreptate, da like si donam 1 leu suna naspa. Dar in cazul de fata sponsorul doneaza bani pt fiecare share al unui articol care promoveaza evenimentul de strangere de fonduri. Cu alte cuvinte, e dispus sa dea bani pt mediatizarea evenimentului, nu a unei pagini de Fb sau a numelui sau. Nu zic ca e cea mai ok varianta, dar s-ar putea sa functioneze, daca sponsorul dona direct niste bani lumea nu mai dadea share, deci mediatizare zero.

Știu că abia aștepti să îmi spui că nu am dreptate: