Cum masuram ROI-ul in campaniile pe bloguri

ROI (return on investment) se refera la rentabilitatea investitiei, mai exact banii investiti versus beneficiile obtinute.

Plecand de la postul lui Stefan despre campania BCR -Tu cu cine faci banking? constat ca masurarea ROI-ului in campaniile pe bloguri e complicata, mai ales daca se folosesc mai multe platforme pentru promovare, de ex bloguri, Youtube, Twitter, Facebook.

In primul rand avem cheltuielile campaniei -advertorialele pe bloguri, filmarea spoturilor, conceptul campaniei, grafica s.a.m.d. Adunand toate astea obtinem costul total.

Urmeaza partea interesanta in campaniile online, masurarea ROI-ului. Problema e ca ROI-ul asta nu poate fi masurat daca nu s-au stabilit de la inceput obiective care pot tine de:

  • Vanzari
  • Utilizatori inregistrati pe un site
  • Linkuri
  • Cresterea traficului si a activitatii pe site
  • Mentiuni pe bloguri, Twitter, Facebook, alte retele sociale
  • Brand awareness

Pare simplu sa masori numarul de vizualizari pe Youtube, sa numeri niste comentarii pe bloguri, sa imparti costurile si sa spui ca o campanie este ineficienta. Insa ar trebui intai sa verifici mentiunile si ecourile pe bloguri (unele posturi nu au fost platite), sa numeri cati au mentionat campania pe Twitter (chiar si criticile, tot reclama e in final), sa mai verifici si Facebook-ul, Youtube-ul….

Nu ma intelegeti gresit, nu spun ca BCR a facut succes cu campania asta, nu spun nici ca a dat-o in bara. Insa e usor sa critici cand esti obisnuit doar sa analizezi niste cifre. Campaniile pe bloguri si in social media nu sunt usor de masurat, ca daca ar fi fost toata lumea ar fi renuntat la bannerele vandute la kilogram. Totusi, exista indici care pot fi masurati, la fel cum trebuie sa existe si obiective.

In plus, o campanie online nu se masoara doar la final, deoarece ecourile campaniei pot dura mult timp (spoof-uri, mentiuni pe bloguri si forumuri, cautari pe Google etc).

Daca vrei o campanie reusita in social media iti trebuie o idee buna care sa aiba priza la public si sa fie implementata cum trebuie. E posibil sa o dai in bara prima data, insa partea buna e ca poti ajusta din mers evolutia campaniei si poti corecta greselile, daca ai demarat campania nu inseamna ca e pe pilot automat pana la incheierea ei.

Recomandă prietenilor!
  •  
  •  
  •  
  •  
  •   
Abonează-te
Anunță-mă
guest
14 Comentarii
Ultimele
Primele Top voturi
Inline Feedbacks
Vezi toate comentariile
Mircea Popescu

Practic argumentul tau se reduce la “da, e adevarat ca va aruncati banii pe noi, dar va rugam frumos, continuati, noi avem mare nevoie de ei”. Cam asta spune si-o gagica depasita de istorie ca sa se apere de comparatia simpla ca “tu, de banii pe care-i toci tu intr-o saptamana tin trei studente flamande doua luni de zile”. Inteleg ca nu prea sunt alternative, cand cifrele sunt reci si foamea roade nemiloasa tre’ s-o dai la sentiment. Da’ poate ar fi o idee – nu stiu, zic si eu – sa reparam problema in loc sa ne folosim energia… Citește tot »

Marius Sescu

De fapt am spus ca trebuie stabilite de la inceput obiectivele care trebuie sa fie atinse si monitorizata evolutia campaniei. Am mai spus si ca masurarea ROI-ului in campaniile pe social media nu e identica cu masurarea altor medii.

Daca o dadeam la sentiment spuneam ca au rupt tot. Desigur, fie interpreteaza cum vrea.

Mircea Popescu

Daca spuneai ca “au rupt tot” n-o dadeai la sentiment, ci la minciuna direct.

Oricum alegeai obiectivele, e clar ca ele n-au fost, si n-au putut fi indeplinite. Nici dracu’ nu arunca un euro per youtube view, e absurd asa ceva. Toata campania a avut mai putin impact in online decat basina medie. Sunt curios daca poti construi – ca exercitiu intelectual – un sistem de obiective care sa fi fost satisfacute de nereusita respectiva. Nu in sensul ca alea ar fi fost si cele alese de client, ci asa, in principiu, sa vedem cum ar arata.

Mircea Popescu

Sa-si frece, cred ca ne putem permite sa nu ne pese. Evident fiecare poate sa-si formeze o opinie proprie, dar mie imi pare destul de evident ca singurul branding pe care si l-a facut BCR prin chestia asta e de banca iresponsabila. Aminteste nefericit de firmele de IT din vremea boom-ului care dadeau Ferrari-uri, cumparau Aeroane si instalau senzori de miscare cat doua etaje ca sa poata face jocu’ mai realist. Pentru cei ce existau in lupta pe vremea aia, bineinteles. N-are bani BCR-ul, nu zic proprii, dar in total sub administrare ca sa cumpere o campanie de succes daca… Citește tot »

[…] This post was mentioned on Twitter by Cristian China Birta, Marius Sescu and RazvanGirmacea, Mihai Pintilie. Mihai Pintilie said: RT : Cum masuram ROI-ul in campaniile pe bloguri http://bit.ly/by5G2L […]

Stefan Stroe

Marius, daca vrei sa dai lectii de social media, te chem la facultate la o ora de-a mea, insa ma voi plasa impreuna cu partenerii mei printre studenti. Sunt curios daca te mai dai atat de rotund ca aici pe blog. Orice pustan poate face ca tine, sa caute pe net si sa vada variantele de calcul de ROI sau sa dea Twitter/Google search. Putini insa au la indemana toate cifrele clientului ca sa il si calculeze ca lumea. Te citez. “Pare simplu sa masori numarul de vizualizari pe Youtube, sa numeri niste comentarii pe bloguri, sa imparti costurile si… Citește tot »

Mircea Popescu

Las-o pe asta mei, ce urmeaza, sa ne aduci argumentul ca “sa vedeti in Nigeria cum se mai fura la bani ?”

Bogdan Pantoc

De ce sa ne ascundem in spatele..afisarilor… si sa nu recunoastem ca inca in .ro se face Social Media dupa cum le vine, iar de rezultate chiar nu se mai intereseaza mai nimeni, banul sa iasa. Toata lumea arunca in fata praful numit Brand awareness care e aproape imposibil de masurat la o campanie de acest tip, ca marketer ar trebui sa stii ca asta.

Cat despre obiective mentionate de tine, mai uitate odata pe clipuri respective si vezi cam cate chestii lipsesc din ele.

Restul pare doar numarare, dar din pacate nu e chiar asa.

Bogdan Pantoc

Imposibil nu e nimic. Campania 10k, masurarea 10k. Ideea masurarii ROI-ului sta in cifre clare si exacte ce nu implica costuri ce depasesc campania masurata, hai sa fim totusi realisti.

Mircea Popescu

Costa semnificativ mai putin decat 10k sa masuram “impactul” “campaniei”. Rezultatele masuratorii ies intre 0 si epsilon. Sigur ca s-or gasi destepti s-o scoata pe aia cu, aceste rezultate nu sunt relevante, mai cheltuiti inca 10k ca sa masurati distanta dintre nas si noada la unicornii fistichii. Da’ nu vaz cine-ar arunca 10k euro in asa ceva, mai ales in conditiile in care “expertii” care s-ar ocupa cu noua masuratoare sunt cam aceiasi copchii care s-or ocupat si cu “campania”. Singura decizie sanatoasa pentru un business confruntat cu nauceala asta e sa-si taie maneca si sa fuga. As dori sa-i… Citește tot »

[…] intelege si pace. El vrea sa stie cand ne cresc vanzarile. Ii spun ca nu e chiar asa cu ROI-ul in blogosfera. El o tine pe a lui. Raman in pana de argumente. Nu cred ca intelege ce e cu […]