Cu vreo 4 zile în urmă mergeam liniștit pe stradă cu mașina, aproape de centru, și un tip s-a aruncat efectiv în stradă, a decis el că fix acolo ar fi un loc bun să își creeze o trecere de pietoni proprie. În alte vremuri i-aș fi zis ceva de dulce, acum doar am frânat, l-am lăsat să treacă și m-am bucurat că încă am reflexe bune.
Ieri tot așa, eu la volan, mașina din față semnalizează că face stânga, eu mă asigur și semnalizez ca să trec pe prima bandă, că erau două benzi pe sens, dar din spate vine brusc o mașină cu numere galbene care aproape că mă rade, cu un pui de Schumacher la volan, calculase el că se încadrează la milisecundă. Idem și aici, nu mai zic nimic, am avut reflexe să opresc la timp.
Și de asta dragii mei, am ajuns să cred că nouă ne trebuie cursuri de condus preventiv, nu cursuri de condus defensiv. Diferența e simplă, acum la volan nu mai e suficient să te aperi de ceilalți, trebuie să previi, să anticipezi tâmpeniile pe care urmează să le facă alții în trafic.
E trist de tot ce se se întâmplă pe drumurile din România, un articol bun despre situația actuală găsiți pe Pressone, Andrei a pus câteva întrebări de bun simț, Tudor zice că nimeni nu își asumă responsabilitatea și vom avea probleme mult mai grave pe viitor, dacă toate instituțiile caută vinovații în altă parte, iar șoferii nu își schimbă comportamentul.
Eu cred că avem nevoie și de autostrăzi, și de poliție rutieră care să stea în locurile unde se întâmplă accidente frecvent, nu în boscheți după colț, pentru a face norma la amenzi, dar cel mai rapid lucru pe care îl putem schimba este educarea șoferilor din trafic. Și dacă nu îi putem educa pe ceilalți, că nu vor, ne putem educa pe noi, să conducem preventiv.
Beneficiul principal al unui curs de condus preventiv este că ai mai multe șanse să ajungi acasă în viață, nu că reduci consumul mașinii sau că vei plăti mai puțin pentru asigurarea auto, astea fiind avantajele pe care le menționează acum școlile de condus defensiv.
Eu aș schimba complet optica, le-aș zice cursuri de condus preventiv și aș insista pe partea de anticipare, de recunoaștere a potențialelor pericole, de evitare a accidentelor. Condus defensiv sună agresiv, preventiv sună a salvare. Ar fi cadoul ideal pentru tineri, de la părinți, după ce iau permisul și primesc mașină de 200 CP.
Spicuim din primul modul al curs:
- Cum să te salvezi când îți sar pietoni în fața mașinii și nu ai timp să frânezi.
- Cum să alegi și să folosești o cameră video auto, că poate ai nevoie să demonstrezi poliției că tu stăteai pe loc și nu ai provocat accidentul.
- Ce faci când ești pe autostradă și brusc vezi mașini care vin spre tine cu viteză, din sens opus, pe banda ta.
- Ce faci când mașina de pe contrasens intră pe banda ta, și tu nu îl poți evita, pentru că șanțul din dreapta e adânc.
- Cum te comporți când unul te șicanează în trafic pentru că mergeai cu viteza legală pe banda ta, și el voia să te depășească cu 200 la oră.
- De ce un carkit de 200 de lei îți poate salva viața când vrei să vorbești la telefon din mașină.
- Mergi pe un drum național și vezi o mașină din 1977, pe cale să se dezmembreze, cu cauciucurile gata să zboare. Cum o eviți?
Lăsând gluma la o parte, situațiile astea sunt reale, mulți dintre noi s-au lovit de ele. Eu am trecut prin câteva, și am avut niște reflexe bune, plus foarte foarte mult noroc. Nu zic că sunt cel mai bun șofer, mai fac și eu greșeli, dar privind în jurul meu la cum se conduce pe străzi, prind curaj.
Dacă ai noroc să scapi ușor din astfel de situații bagi la cap și îți formezi reflexele, dar la școala de șoferi nu te învață astea, în trafic se întâmplă tot mai des accidente tragice, și nu toți avem sânge rece, ca să nu ne blocăm cu mâna pe volan.
Shit happens, e mai bine să prevenim.
Perfect adevărat . Trebuie schimbat total ce se învață la așa-zisele , școli de șoferi , Nu mai vorbim de felul cum se ia un permis de șofer, cu șpaga de rigoare dată la polițistul examinator.Cred că nu există nici un județ unde DNA ul să nu fii intrat la secția de rutieră?De aici trebuie inceput se pare.
Asta zice și Tudor, reformă completă în instituții.
Un curs de condus defensiv bun e 150 de euro, cei care ar avea nevoie de el calculează că de 10 cursuri își cumpără direct mașina…
Nu chiar 10 cursuri, dar pe la 3000 de euro sunt o mulțime de mașini. Problema e alta, strângi 3000 de euro pentru mașină, dar ai măcar un 500 de euro anual pentru revizii și reparații, ca să nu conduci o mașină pericol public?
M-ai facut sa rad Marius :)) multi au masini de 500 euro si tu vrei sa aiba 500 anual de reparatii :))
Eram și eu mai optimist așa, mă scuzați. La cum văd eu lucrurile, la o mașină sh după 5-6 ani dacă bagi sub 1000 de euro anual în reparații zici merci, ar trebui să fie un cost asumat, pentru a avea o mașină în stare decentă.