De citit: Disrupted: My Misadventure in the Start-Up Bubble. Despre startup-urile din Silicon Valley.

De mult nu am mai prins o carte atât de captivantă încât să o citesc în două seri. Disrupted: My Misadventure in the Start-Up Bubble este povestea lui Dan Lyons (el a scris și blogul/cartea – The Secret Diary of Steve Jobs), un jurnalist de 52 de ani care se angajează la Hubspot, un startup axat pe inbound marketing, după ce își pierde jobul la NewsWeek. Media de vârstă acolo e de 26 de ani, cultura organizațională e plină de bullshit-uri și spălare pe creier, și evident apar multe situații hilare, pe care autorul le poveștește în carte.

Autorul a lucrat înainte de Hubspot fix pe domeniul ăsta, startup-urile din tech, probabil de asta cei de la Hubspot l-au și angajat, pentru a obține PR favorabil. La început Lyons ne spune cum a a încercat să se integreze în companie și să lase la o parte reticențele acumulate ca jurnalist despre bula din Silicon Valley, dar în timp își dă seama că nu se va putea integra în acel mediu.

Probabil cea mai bună prezentare este Începutul cărții publicat în Fortune alături de un interviu video cu Lyons. Sincer să fiu eram reticent când am citit recenziile (Business Insider pentru picanterii, NY Times pentru ceva mai imparțial), credeam că voi citi o carte despre dificultățile de integrare ale unui jurnalist morocănos într-un start-up, și cum se plânge el că nu se poate adapta, că tinerii din ziua de azi sunt egoiști și așa mai departe.

Autorul a amestecat în carte sentimentele personale împreună cu ceea ce se petrece în multe startup-uri, e adevărat, dar chiar dacă ignorăm partea cu Hubspot, cartea e o radiografie realistă a ceea ce se întâmplă acum pe zona de startup-uri, care ajung să valoreze miliarde și zeci de miliarde de dolari, deși profiturile anuale sunt mult sub cheltuieli. Practic, ne arată cum se umflă bula.

Fondatorii se îmbogățesc, investitorii se îmbogățesc, singurii care își iau țeapă sunt angajații, care muncesc pentru salarii mici, berea și bomboanele gratis și speranța că acțiunile lor vor valora ceva când se listează pe bursă (dacă nu sunt concediați), și cei care cumpără acțiunile, atunci când bula se va sparge, fix ca în anii 2000.

Nu zic că tot ce scrie în carte e adevărat, nu zic că Hubspot e chiar cum zice Lyons, o companie ce discriminează angajând doar tineri albi, sub 30 de ani, cu aceleași valori, fără prea multă experiență reală, dar da, se exagerează prea mult pe zona de startup-uri online.

Câteva pasaje din carte mai jos, ca să vă dați seama de tonul ei.

Despre fabrica de conținut de la Hubspot

Zack takes me to a cramped little shoebox of a room, about fifteen feet wide and thirty feet long, where twenty young women are packed into two rows, staring at laptops. This is the contentfactory. That is literally what they call it. These people are content creators. That is literally what they called themselves.
“Hungry for more content? Click here to get some!” is something they write on little boxes that they place next to blog
posts…

Despre marketingul Hubspot:

The vast majority of HubSpot’s employees work not in engineering or software development, but in sales and marketing. They spend their days cold-calling customers, cranking out blog posts, posting automated email campaigns, flooding Twitter and Facebook with promotional messages, running webinars and podcasts, talking to user groups, and preparing for HubSpot’s big annual customer conference, an extravaganza with musical acts, comedians, and inspirational speakers. Over the course of seven years, Halligan and Shah have built a hype machine that goes beyond anything I’ve ever encountered.

Despre produsele Hubspot. Exagerează un pic Lyons, dar nu mult:

The truth is that we’re selling software that lets companies, most of them small businesses, sell more stuff. The world of online marketing, where HubSpot operates, has a reputation for being kind of grubby. In addition to pool installers and flower shops, our customers include people who make a living bombarding people with email offers, or gaming Google’s search algorithm, or figuring out which kind of misleading subject line is most likely to
trick someone into opening a message. Online marketing is not quite as sleazy as Internet porn, but it’s not much better, either.

Despre concedierile în Hubspot:

For example, it instructs that when someone quits or gets fired, the event will be referred to as “graduation.” This really happens, over and over again. In my first month at HubSpot I’ve witnessed several graduations, just in the marketing department. We’ll get an email from Cranium saying, “Team, Just letting you know that Derek has graduated from HubSpot, and we’re excited to see how he uses his superpowers in his next big adventure!” Only then do you notice that Derek is gone, that his desk has been cleared out. Somehow Derek’s boss will have arranged his disappearance without anyone knowing about it. People just go up in smoke, like Spinal Tap drummers. Nobody ever talks about the people who graduate, and nobody ever mentions how weird it is to call it “graduation.”

Despre investitorii și fondatorii startup-urilor din Silicon Valley:

The ranks of new Silicon Valley investors also include Hollywood celebrities and pop stars, the kind of people that Wall Street calls “dumb
money.” But in a way it’s all dumb money. Nobody really knows what’s going to work, or which companies are going to succeed. Some investors are just spreading money around everywhere —“spray and pray,” they call it—hoping that somehow, if only through dumb luck, some of their money will land on the next Facebook, and the payoff from that one hit will more than make up for the duds. The biggest risk for venture capitalists is not that they will make a bad bet but that they will miss out on one of the good ones.

A lot of the entrepreneurs are just as inexperienced as the investors. Some raise money without even knowing what product or service they will build. Many have never run companies before. Some have never even had jobs before. On top of that, a lot of these new start-up founders are somewhat unsavory people.

Puteți citi câteva părți din carte aici, mai multe recenzii de la cititori pe Goodreads. Recomand cartea pentru a vedea cum funcționează de fapt multe din startup-urile americane din zona de internet.

Recenzii pentru alte cărți citite de mine aici.

Recomandă prietenilor!



6
Comentezi și tu ceva?

avatar
  Abonează-te  
newest oldest most voted
Notify of
Marius Sescu
Vizitator

cc Doru Șupeală

Andreea Iovita
Vizitator

Cartea pare foarte faina. Situatia descrisa e o exagerare a multinationalelor mioritice. Pe langa asta, tin sa te felicit: e primul review pe care am rabdare sa-l citesc si chiar imi place.

Marius Sescu
Vizitator

Merci.

Marius Sescu
Vizitator

De citit: Disrupted: My Misadventure in the Start-Up Bubble. Despre startup-urile din Silicon Valley. https://t.co/OxY4f0dIu3

Mira Metzler
Vizitator

mersi de recomandare

Marius Sescu
Vizitator

Cu placere.