Cu ceva timp în urmă Facebook anunța Edgerank, un algoritm prin care mesajele publicate pe paginile de Facebook sunt afișate doar unui procent din fani, în urma unor elemente de care se ține cont, ca frecvența publicării de mesaje, ctipul de conținut creat, interacțiunea între fani și pagină (Like, Share, comentarii, clicuri), interacțiunea între fani etc.
Oficial Facebook a lansat Edgerank-ul pentru a afișa mesaje relevante utilizatorilor săi, cu alte cuvinte dacă eu am dat Like unei pagini dar intru rar pe ea, nu comentez la mesajele postate sau pagina nu e activă șansele ca mesajele paginii respective să ajungă la mine scad. Deci Facebook vrea să reducă aglomerația, zgomotul. Sună bine nu?
Neoficial însă, e vorba de bani. Facebook trebuie să facă profit, iar pentru asta s-a ajuns la nivelul în care, datorită Edgerank-ului de mai sus, companiile trebuie să plătească pentru a fi siguri că mesajele postate de ei pe pagina de Facebook a brandului ajung la cât mai mulți dintre fanii existenți ai acelei pagini. Opțiunea de care vorbesc e subliniată cu roșu, am discutat deja puțin despre ea pe pagina de Facebook:
Da, e ok că poți targeta prietenii fanilor tăi pentru a îți promova conținutul de pe pagina ta, dar e ciudat că am ajuns să plătim pentru ceea ce am câștigat deja, dreptul de a comunica cu fanii noștri. Nu cred că se va ajunge prea curând la extreme, adică să fie gratuită crearea unei pagini dar să plătim pentru orice altă interacțiune în rețea, dar e clar că pentru marketeri Facebook devine o opțiune tot mai costisitoare.
Nici nu cred că Facebook va dispare prea curând, sistemul lor e mult mai complicat decât al rețelelor sociale existente până acum. Gândiți-vă la toate pluginurile, widgeturile, modulele de comentarii și butoanele de Facebook inserate pe majoritatea site-urilor importante. Totuși, cred că e bine să avem cât mai multe alternative când vine vorba de rețele sociale unde putem interacționa cu fanii. Niciodată nu mi-au plăcut monopolurile.
Concluzia: nu vă concentrați toată prezența online pe Facebook, testați și alte rețele sociale în promovarea brandurilor, iar dacă vreți să băgați bani în promovarea online, investiți în activități care generează clienți pentru afacerea voastră, nu fani virtuali.
[…] ați răspuns toți sau 100%, răspunsul e greșit din start. Nu degeaba Facebook a introdus Edgerank-ul și Promoted posts. Prin primul mecanism afișează mesajele postate doar unui procent din fanii unei pagini, în […]
[…] pentru a genera reacții, a ajunge la fanii paginii. Și nu e ceva nou, am scris despre asta și în 2012, și în 2013, doar că acum au fost și mai expliciți când vine vorba de mesajele promoționale […]