Hai să facem un festival mare într-un oraș mic, se poate? #Theatherstock

Bacăul e un oraș destul de mic și liniștit, orice ar spune unii și alții. Nu e cunoscut pentru turism, pentru industrie, pentru comerț sau IT, de obicei e privit ca un punct de tranzit. Asta e realitatea. Nu înseamnă că nu are atuuri, doar că durează până și le va valorifica la maxim, dacă va ajunge vreodată și autostrada mult promisă să treacă pe aici. Și ca Bacăul sunt multe alte orașe în țara asta, orașe care nu au o anumită poziționare, care încearcă să își găsească identitatea, poziționarea.

De când ne-am mutat aici pentru că e un oraș liniștit, deci vreo 4 ani, principala critică pe care am auzit-o și remarcat-o este că se întâmplă prea puține evenimente interesante în zonă.

Poate că e fain să locuiești aici dacă îți găsești un job decent, deoarece traficul e destul de lejer și costurile de trai acceptabile, dar dacă vrei să simți că te distrezi în weekend nu ai prea multe opțiuni. Festivaluri de muzică nu sunt, concerte importante nu sunt, expoziții nu, când trece un circ prin oraș zici că e evenimentul anului, piesele de teatru, oricât de bune ar fi, sunt jucate de aceiași actori, iar cârciumele și cluburile decente le numeri pe o mână.

Bun, deci băcăuanii se plâng că nu se întâmplă chestii, și își doresc așa ceva și în orașul lor. Și ce fac când în sfârșit are loc un festival important de teatru, muzică și dans chiar aici, gen Theatherstock? Majoritatea se bucură, dar am auzit și destule critici, unele mult exagerate. Și nu e ok, mai ales că e prima ediție.

Zilele astea s-a încheiat festivalul. Am apucat să ajung doar la 5 piese de teatru și câteva evenimente de stradă, din cauza programului încărcat, dar asta nu înseamnă că nu am văzut schimbarea prin care a trecut orașul. Timp de mai bine de 2 săptămâni am avut senzația că trăiesc cu adevărat într-un oraș european, un oraș în care în fiecare seară aveai ceva interesant de făcut și de văzut. Și am văzut lumea ieșită la plimbare în centrul orașului (care era închis) la 1-2 noaptea, un lucru fantastic.

Și nu vorbesc doar de piesele de teatru pe bani, majoritatea excelente. Au fost foarte multe concerte pe stradă, piese de teatru și evenimente pentru publicul larg, iar participarea a fost în număr mare. Asta îmi dovedește că se poate face și altceva, că lumea vrea cultură, vrea artă, nu doar festivaluri cu muzică de umplutură, pentru amăgit populația.

Da, sunt și critici întemeiate legate de organizare. Cei de la Theaterstock ar fi putut comunica mai bine, offline și mai ales online, de exemplu din cele peste 300 de spectacole unele au fost anulate sau reprogramate, și comunicarea schimbărilor a fost făcută cu întârziere, uneori chiar înainte de începerea spectacolului, doar pe pagina de Facebook. E normal să apară schimbări, nu e ok să nu se știe de ele din timp. Poate la a doua ediție vom avea parte și de un site decent pentru eveniment, pentru că nu chiar toată lumea stă pe Facebook. Poate că vom avea și rezervări online, nu doar la Casa de bilete a teatrului.

Am auzit și critici legate de finanțarea din bani publici, pentru că o parte din bugetul festivalului a venit de la primărie, pe lângă sponsorizările companiilor. Nu am stat să fac analize, nu e domeniul meu de interes, dar s-a ocupat Val Mănescu de asta. Mi se pare normal ca pentru banii publici cheltuiți să se ofere justificări, să fie verificați la sânge.

Pe de altă parte, eu cred că publicul băcăuan a primit mai mult decât a plătit. Pe lângă banii care s-au cheltuit în oraș în plus în perioada asta (surprinzător, am văzut și străini pe stradă, nu doar locuitori), locuitorii au primit peste 2 săptămâni de entertaiment în formă pură și au primit ceva mai important: mândria de a spune că și în Bacău se întâmplă ceva din punct de vedere cultural.

Și chestia asta ar trebui să fie valabilă pentru multe orașe mici, e o șansă de a te diferenția și prin organizarea de festivaluri interesante. Nu e suficient ca locuitorii să aibă ce să mănânce și unde să lucreze, ei trebuie și să se relaxeze. Clujul are vreo 4 festivaluri mari, Bucureștiul nu mai zic, până și Alexandria a reușit să se remarce prin Ideo Ideis. Bacăul până în 2015 nu avea nimic.

Concluzia: prima ediție a unui festival mare, oricât de mult s-ar munci la el, va mai avea și probleme. Totuși, Theaterstock cred eu că a fost peste așteptări, indiferent de critici. Aștept să văd cum se va prezenta la a doua ediție. Și nu aveam o părere extraordinară despre Anca Sigartău, directoarea Teatrului Bacovia, dar pentru ce a reușit să facă în doar câteva luni de când a venit la conducere are toată stima mea, mai ales că a avut multe piedici.

Pozele sunt făcute de Liviu Terinte, găsiți mai multe pe blogul lui.

Recomandă prietenilor!



1
Comentezi și tu ceva?

avatar
  Abonează-te  
newest oldest most voted
Notify of
trackback

[…] evenimentelor mai interesante sunt făcute de firme private sau pub-uri. Acum câțiva ani era Theaterstock, dar organizatorii s-au lăcomit la bani și acum nu se mai riscă nimeni să facă evenimente […]