Am văzut poza asta cu greșelile făcute de companiile românești care activează în social media, într-un mesaj pus de Cristian în timpul unei prezentări de la BizSmsCamp. Toate sunt reale și adevărate, e adevărat, dar cea mai importantă greșeală este că brandurile intră pe rețelele sociale, medii ce sunt canale de comunicare în ambele sensuri, și vor să controleze totul, au impresia că e la fel la în marketingul clasic, aruncăm cu reclame și lumea cumpără. Și după aceea se supără când văd ce cred clienții cu adevărat despre ei.
Faza e asta, dacă ai o companie în care șefii sunt control freaks nu te mai chinui cu social media, că o să îți meargă prost. Aici totul se întâmplă în timp real, nu poți sta să primești aprobare pentru fiecare mesaj publicat, fiecare poză, fiecare răspuns pe care trebuie să îl dai la un comentariu.
Da, stabilești niște reguli de bază, un cod de conduită, o personalitate a brandului, un stil de a comunica, dar după aceea trebuie să ai încredere în oamenii angajați pentru a comunica pe social media și să îi lași să își facă treaba.
Și alt lucru care mă deranjează sunt brandurile care postează doar laude despre ele pe social media, de parcă clienții asta și-ar dori. În realitate conținutul postat pe rețelele sociale ar trebui să fie un mix între educativ, informativ, amuzant, util, și poate un 20% ar trebui să fie axat direct pe vânzări. Nu de alta, dar altfel oamenii nu dau like, nu reacționează.
Nu vi se pare ciudat că brandurile care generează cele mai multe reacții pe social media sunt tocmai cele ce nu fac greșelile de mai sus?
Mai exact, pe social media brandurile cu priză la public comunică pe înțelesul tuturor, fac glumițe când e cazul, se folosesc de evenimentele curente pentru a integra produsele lor în peisaj, acceptă și criticile, nu doar laudele, comunică frecvent, nu doar când E CAMPANIE, și îndrăznesc să iasă din tipare. Practic sunt branduri ce înțeleg că oamenii vor să comunice cu oameni, nu cu roboți. 🙂
Aia cu “Brandul meu e cel mai ..” e la ordinea zilei. Cred ca nu trece o zi in care sa nu vad cel putin 4-5 de genul, ca e vorba de Facebook Ads sau display pe Adwords, “suntem cei mai buni” all day.
Asta e problema, într-o lume în care toți zic că sunt numărul 1 pe locul 2 nu mai e nimeni.
Nici nu cred ca puteai sa o spui mai bine.