Dacă ne luăm după studiile de la noi, influencerii influențează mult decizia de achiziție a unor produse, la ultimul studiu jumătate dintre participanți au zis că au cumpărat chestii, după ce le-au văzut recomandate de influencerul preferat.
Sigur, au fost doar 500 de persoane chestionate, dar tot e ceva. Pe mine mă dau la o parte, lucrând în domeniu probabil văd altfel lucrurile, dar prin State, acolo de unde ne luăm lumina, lucrurile încep să se schimbe, oamenii nu mai înghit orice li se recomandă online, și eram curios cum vedeți voi lucrurile, cât de influențați mai sunteți? 🙂
De exemplu clipul ăsta, The Influencer Bubble, explică unde s-a ajuns acum în State, cu influenceri care au ajuns să ceară sute de mii de dolari pentru realizarea unor clipuri video de prezentare a unor produse sau servicii, prețuri similare celor din media clasică. Unii influenceri cer sume mari pentru că sunt foarte buni, au comunitate și chiar livrează de toți banii, alții pentru că așa merge piața, și dacă pot profita și ei, de ce nu?
Și mai este o mică problemă, la început influencerii beneficiau de toată încrederea comunității deoarece erau percepuți asemenea lor, erau oameni obișnuiți, care munceau de la 9 la 5 și în timpul liber mai făceau un vlog sau postau pe Instagram, mai nou pe TikTok. Exista un transfer de autoritate și încredere, cumpăr ce recomandă omul ăsta pentru că am încredere în el, pentru că e ca mine, doar că are 5 milioane de followers.
În timp, mulți influenceri au ajuns să câștige și să aibă un stil de viață similar vedetelor, trăind în penthouse-uri sau vile de lux, cu vacanțe exotice și mașini scumpe. E cam greu să crezi un influencer care îți recomandă un smartphone ieftin când știi că el folosește iPhone, sau când îți spune că este promoție la berea Patronus de la Lidl deși el postează în fiecare weekend din Fratelli, nu?
Eu zic că și la noi se vor așeza în timp lucrurile, influencerii deștepți se vor asocia cu branduri și produse pe care le pot recomanda fanilor și se integrează în stilul lor de viață, iar ceilalți vor începe să fie evitați. Deja se discută tot mai mult de campanii cu micro și nano influenceri, pentru că în ciuda comunităților mai mici pe unele campanii livrează mai bine.
Mai bine de jumătate dintre participanți au achiziționat un produs dupa ce l-au vazut promovat de catre un influencer, iar 25% au cautat mai multe informatii despre acel produs/brand; de asemenea, 81% dintre respondenti au descoperit un brand/o companie dupa ce le-au vazut promovate de catre un influencer, conform unui studiu realizat de Zitec si agentia de cercetare Ipsos, la nivel national, în prima jumatate a anului 2022, pe un eșantion de 500 de persoane de 18-55 de ani.
Studiul e aici.
L.E: cele mai utile comentarii le-am primit pe SocialPedia.
Eu da, dar nu de la influencerii romani, cand vreau sa cumpar gadgeturi ma uit la recenziile de afara, mai ales din State. si mai ales la comentarii, uneori sunt mai utile decat clipul in sine.
Exemplul din SUA este extrem, caci un vlogger din SUA este urmarit si din Romania, Suedia ori Japonia. Are o piata mult mai mare, d-aia are tarifele respective.
Legat de cumparaturi, depinde despre ce anume vorbim. Dau 3 exemple din experienta proprie:
Cand fac o achizitie scumpa, cand imi iau un telefon, nu sunt interesat de ce zice un influencer sau altul. Ma uit la specificatiile tehnice si la cateva review-uri, dar la ele sunt interesat de chestiile tehnice. Vreau sa vad o poza facuta de acel telefon, sa vad cum filmeaza etc.
Cand fac o achizitie mica, gen un gel de dus, sunt dispus sa incerc branduri noi. Chiar zilele astea am dat comanda de un gel de dus recomandat de o vedeta tik-tok. Ma costa 30 de lei. Vad eu daca-mi place sau nu.
Uneori influencerul functioneaza ca o agentie de stiri: ma informeaza ca a aparut un produs nou. Ca a aparut un nou sortiment de pepsi, de pilda. Nu inseamna ca am incredere in el, ci inseamna ca mi-a starnit curiozitatea. Care e o chestie diferita.
Cand vorbim de bloggeri vorbim si de optimizare. Atunci cand scrie un blogger despre un restaurant, scrie si ca acel restaurant sa stea mai bine in cautarile Google. Si-a folosit el influenta? Posibil sa nu. Ca poate n-a zis ca e cel mai bun produs. A vorbit ideea de restaurant ieftin si a pus un link. Poate fi acuzat de ceva acel influencer daca acel restaurant e naspa?
Nu in ultimul rand, in multe situatii nu esti constient ca ai cumparat datorita unei vedete. Tu cumperi produsul X, dar nu recunosti ca un influencer te-a convins. Nu vrei sa accepti asta.
Da, e extrem, dar brandurile care scot banii în State își fac calculele pentru piața de acolo, mai ales că multe nici nu sunt prezente în Europa, sau sunt prezente cu alte versiuni de produs, deci o recenzie de telefon din State probabil nu va fi relevantă la noi. Cât despre eficiența campaniilor o să pun aici un comentariu de pe un grup, ca să nu scriu eu iar tot. 🙂
Insa e important sa gasesti influencerul cu o comunitate care sa aiba afinitate pe produsul tau. Also, ajuta colaborarile long term ca poti merge pe top of mind si loyalty dupa ce treci de awareness. Mai depinde si de cum alegi sa activezi brandul in comunitatea respectiva, daca e natural, autentic si ai un CTA puternic. Din pacate multe branduri se asteapta sa faca o poza cu produsul si un unboxing pe stories si sa aiba super conversii. Pentru conversii trebuie sa iei multe aspecte in considerare. Cazurile in care mentioneaza cineva un produs intr-un video si se termina stocul intr-o zi sunt cazuri fericite in care ai un produs super appealing pentru target. Dar daca de exp comunitatea influencerului nu a mai fost expusa la produsul sau brandul tau, trebuie sa incepi de la baza funnelului si sa construiesti in timp pana la conversie. O campanie one shot nu o sa te ajute si iti va da falsa impresie ca influencer marketingul nu functioneaza.
Tu ești geek, eu sunt geek, noi căutăm toate informațiile despre produse. Pentru mulți oameni achiziția se rezumă la – am văzut reclama, prețul pare ok și aveau pe roz, care îmi place mie. 🙂
Era cât pe ce să cumpăr un rucsac recomandat de tine, dar mi-am dat seama că încă nu am nevoie de el. 🙂
Îți ofer un drive test, dacă ai nevoie. 🙂