Mi se spune adesea că toate strategiile de marketing online sunt gândite pentru oameni care au mult timp liber la dispoziție pentru a le implementa, pe lângă cunoștințele de specialitate. Totuși, ce poți face concret dacă ești doar tu, ai o afacere la început de drum, vrei să te promovezi pe internet dar ai DOAR 1 oră pe săptămână? Care sunt cele mai eficiente acțiuni pe care le poți face?
1. Trimite săptămânal 1 email clienților actuali și potențiali și tuturor celor care s-au abonat la newsletter-ul de pe site. Poți folosi MailChimp sau MailerLite pentru a gestiona baza de date cu emailuri și a trimite emailurile, sunt gratuite pentru 2000, respectiv 1000 de abonați. Îți notezi ideile în timpul săptămânii, scrii textul când ai timp, iar pentru trimis poți programa ora și ziua. E cea mai eficientă metodă de a păstra legătura cu clienții, de a atrage noi clienți potențiali. În 20 de minute poți scrie 1 email, dacă ești bun și ai deja ideea principală.
2. Scrie 1 articol pe blog săptămânal. Dacă nu ai blog pe site, neapărat să îți faci, pe același domeniu cu site-ul, de exemplu www.numesite.ro/blog. WordPress e platforma de care ai nevoie pentru blog (poate chiar și pentru site). La fel și aici, îți notezi ideile când îți vin și scrii când ai timp. Blogul în timp îți va aduce mai mulți vizitatori pe site, poate chiar vizitatori interesați de ceea ce vinzi sau de serviciile tale. În 30 de minute poți scrie 1 articol, după ce îți intri în mână.
- Programează 5-6 mesaje care să apară în timpul săptămânii pe conturile din rețelele sociale. Da, probabil ai pagină de Facebook pentru afacerea ta, dar nu ai timp de ea. Totuși, citești știri din domeniul afacerii tale. Când găsești ceva interesant adaugă în Buffer (gratuit pentru 3 conturi social media) și specifică ziua și ora când vrei să apară. Poți să programezi și mesaje despre afacerea ta, evident, dar vezi să fie amuzante, educative sau informative, nu plictisitoare. În 10 minute poți programa 5-6 mesaje.
Cam asta e, acțiunile pe care le-aș face eu dacă aș avea doar 1 oră pe săptămână la dispoziție. Pentru tine care sunt cele mai importante activități de marketing?
Să nu uit, dacă vrei să investești serios în promovarea online, să îți faci un site profesionist, un magazin online și ai nevoie de o agenție specializată, te aștept la Advertica.
“o ora de marketing pe saptamana”? – scuze, dar asta nu mai e marketing, e doar advertising si un tip de advertising daunator business-ului in cauza.
Eu personal nu cred ca 1 om, cu 1 business nou, chiar daca va fi one-man-show pentru multa vreme, are doar 1 ora (!!!) pe saptamana pt maketing, online si offline. Adica 1 ora in afara de ceea ce face zilnic pentru afacerea sa: promovare + vanzari + aprovizionari + altele administrative. Asta ar trebui sa fie ordinea unei afaceri la inceput.
Hai sa luam un exemplu ipotetic: un om isi deschide un mic magazin cu articole de papetarie. Nu stie nimeni in zona, omul are net, dar se pricepe doar la hartie si pixuri, nu la promovare. Ce poate face, cel putin in primele 2 saptamani?
1. Tipareste niste flyere A6 sau mai mici, cu cateva info de baza ref magazinul (inclusiv adresa site-ului sau emailul, daca inca nu are site).
2. Distribuie chiar el flyerele firmelor din zona, eventual lasa cateva in blocurile invecinate. Incurajeaza cu discounturi/livrare la sediu/etc. comenzile online (de pe site sau email) si pre-comenzile, mai ales pentru clientii din zona (in fond, sunt primii targetati). Astfel, trecerea de la promovarea offline (pe care oricum trebuie sa o faca orice business) la cea online e mai usoara.
3. Dupa fiecare interactiune cu clientii/prospectii, noteaza toate remarcile acestora (ce le place, ce si-ar mai dori sa gaseasca la magazin etc.) fara a deranja clientul. Cand reuseste sa aprovizioneze magazinul cu produsele suplimentare dorite de clienti, trimite un newsletter (deja are motiv) sa anunte ca, “la cererea clientilor, magazinul ofera acum si produsele X si Y …”
4. Promotii periodice gen “Cutia dumneavoastra”: ex. inainte de inceperea anului scolar/semestrului, mai trimite un newsletter / posteaza info despre promotii pe site, blog (daca are) si retelele sociale. Ca tot vine 1 Iunie, acum ar putea face o promotie pentru gradinitele si scolile primare din zona, cu reduceri la hartia creponata, foarfece, rigle, acuarele etc. si ce mai e necesar pt serbarile copiilor. Desigur, va lua si adresele de email ale gradinitelor 🙂
5. Abonamente pentru firmele din zona, ex: 1 cutie hartie/luna + 1 tusiera + 10 pixuri + 3 cutii capse = pretul X. Un alt motiv de newsletter/postare.
6. Toate experientele pozitive ale clientilor cu magazinul (ex. o urgenta a clientului, care dorea un produs special si a fost rezolvat rapid de magazin) trebuie mentionate pe site / newsletter / social media, desigur, fara a dezvalui numele clientului.
Am exagerat putin cu exemplele, dar cred ca daca faci asta cel putin 2 saptamani, ai material destul pt promovare online. Intr-o singura ora pe saptamana!
Când ai un business mic logic e să îl promovezi tot timpul, dar în realitate porți multe pălării, și am simțit asta pe propria piele. Mai ales dacă ai un business online, e și mai greu să alegi metodele potrivite, în marea de experți care îți dau sfaturi. Eu vin cu niște idei care cred că sunt cele mai eficiente, din experiența proprie. Blogul, newsletter-ul și activitatea online m-au ajutat cel mai mult, personal și profesional.
La un business mic m-am referit, pornind de la cele scrise de tine, “ce poți face concret dacă ești doar tu, ai o afacere la început de drum”. Toate business-urile noi sunt mici la inceput.
Si eu as merge pe ordinea ta ref eficienta promovare online (blog, newsletter, activitate online), dar sa nu uitam ca tu esti specialist online 🙂
Ce face, insa, un antreprenor pentru care activitatea online e o “limba straina”? In asemenea situatie, as merge pe ceea ce stiu si-mi place sa fac: sa vorbesc cu oamenii (deci promovare directa), sa rog prietenii sa ma recomande si … intre timp sa invat ceva online. Si se poate invata la orice varsta, taica-meu a inceput sa invete sa lucreze la calculator la peste 60 ani.
Angajează un specialist sau își alocă timp pentru a învăța.
Imi place cum te promovezi, nice and friendly 🙂
Păi asta e realitatea, ori ai bani și angajezi, ori ai timp și te apuci de învățat.
Liviu, sigur ai citit ce am scris? De unde până unde newsletterele și articolele scrise pe blog sunt advertising? Și sunt mulți antreprenori care nu au timp să le facă pe toate, important e să faci lucrurile care îți mișcă afacerea în sus.
p.s: advertisingul e o parte a marketingului.
@Marius: doar iti semnalam ca nu poti numi Marketing aceea activitate careia-i dedici o ora sau cel mult o ora saptamanal. Poti numi oricum altcumva, nu Marketing.
ps: Advertisingul este parte din Marketing, insa tine de partea de Vanzari/Sale a Marketingului, care parte de Vanzari/Sale e orientata spre produs si ofertare, nu spre consumator. Ori, din momentul in care incepi sa afli ce si cum este dispus consumatorul sa cumpere si mai ales cat este dispus sa plateasca, incepi sa faci Marketing, adica analizare, prospectare, segmentare etc.
pps:- referitor la newsletter si articole pe blog, ma prefac ca nu am inteles intrebarea, doar pentru a te lasa sa-ti corectezi afirmatia. 😛
In rest, nu a fost un comentariu rautacios, doar o observatie. Apropo de antreprenori, probabil o solutie optima ar fi sa se rezume la ceea ce stiu sa faca si sa delege atributiile mai departe, catre specialisti, acolo unde nu se pricep.
Ok, te aștept să pornești un business, să jonglezi cu sarcinile și lipsa de bani și să vedem cum gândești atunci.
Iti dai seama ca vorbesc in cunostinta de cauza si nu “din carti”, nu?! 🙂
Sper.
Antreprenor = Emotional Sales Marketer & Customer Service Manager. Restul e fine tuning.
A propos de marketing emotional, cand a aparut televizorul, nu exista cerere (oamenii mergeau la cinema), iar acasa le era suficient radioul. Cine l-a promovat, s-a folosit exclusiv de argumente emotionale. Promovare offline 100%.
Iar acum nu concepem viata fara TV. Il putem accesa chiar si de pe telefon. Deci, o nevoie creata emotional.
De fapt, cam tot ce facem in viata e emotional. Oricat de logici si rationali ne pretindem.
Offline, decizia de cumparare poate fi mult influentata de charisma ofertantului. Online, de povestea din spatele produsului, companiei.
Tind sa cred ca multi au interpretat putin gresit mesajul.
1 ora pe saptamana pentru marketing este mult mai bine decat deloc. Depinde de natura si orientarea companiei.
Eu am convis un client sa foloseasca partea cu Newsletter odata pe saptamana(sugerata de Marius) si au inceput sa apara rezultate.
Vorbesc de un bussines care daca ar avea un marketing mult mai mare ar muri (pentru ca nua re logistica sa sustina mai mult decat poate acuma) in schimb avantajul adus de un newsletter pe septamana se simte si poate fi suportat, si in asa fel toata lumea-i fericita. Nimeni nu pierde mai mult de o ora pe saptamana sa creeze un newslette prin Mailchump.
Vorbesc de un business care vinde in medie de 50mii euro/luna, si vanzarile sunt in crestere usoara, dar constanta.
Merci pentru completări.
@Ion – da-mi voie sa te contrazic cu cateva argumente.
1. Discutia a pornit de la premisa mentionata de Marius, si anume “Totuși, ce poți face concret dacă ești doar tu, ai o afacere la început de drum, vrei să te promovezi pe internet dar ai DOAR 1 oră pe săptămână? Care sunt cele mai eficiente acțiuni pe care le poți face?”
In aceste conditii, este exclus sa-ti aloci DOAR 1 ora pe saptamana pt promovare. Desigur, e mai bine 1 ora decat nimic, dar cand esti la inceput si-ti aloci “nimic” sau chiar 1 ora/sapt, nu ajungi prea departe cu business-ul. Poate doar la radierea din Registrul Comertului.
2. Exemplul dat de tine nu e chiar cel mai potrivit. Iata de ce. Firma de care zici (clientul tau) a ajuns deja la maturitatea afacerii (nu poate duce mai mult, din cauza logisticii). Zici ca are vanzari de cca 50K EUR/luna, asta inseamna o CA de 600 K EUR/an. Scuza-ma, dar la cifra asta de afaceri (stabila, ca zici ca nu poate creste mai mult) nu a ajuns dupa ce l-ai sfatuit sa trimita cate 1 newsletter/saptamana. El deja are o notorietate si sigur a crescut in ani buni (poate ar fi o exceptie domeniul IT, unde cresterile sunt mai rapide si spectaculoase).
3. Inca ceva: cand ajungi la o CA de 600K EUR, nu cred in ruptul capului ca, daca esti persoana-cheie din firma, nu ti-a trecut prin minte sa pui pe cineva din firma sa trimita periodic emailuri sau newsletters clientilor si prospectilor. Sau sa platesti pe cineva din afara cu min 0,5% din CA (3000 EUR) sa se ocupe de promovare.
Stiu si eu firme care trimit newsletters si nu au asa succes precum clientul tau. Chiar ar fi interesant sa ne spui in ce domeniu activeaza.
Nu compara cifra de afaceri cu profitul, e greșeala clasică. Eu pot vinde un soft de 50k euro pe lună, dar profitul meu după ce plătesc oamenii, utilitățile, chiria să fie de 500 euro.
Aici chiar nu m-ai prins, sunt un analist financiar bun, ca sa nu ma laud prea mult. A propos, ulterior am putea sa invocam si diferenta intre cash-flow si profit 🙂
Intamplator, am finantat multe companii din diverse domenii economice (inclusiv IT) si pot sa-ti spun ca la nicio companie IT nu am vazut asa o rata scazuta a profitului net. Decat daca face cheltuieli si para-cheltuieli pentru scaderea impozitului (ex cumpara mobila, detergenti, cafea, PC si telefoane “de serviciu” pt mama-soacra, matusa Tamara, etc), ceea ce nu se cheama ca saraca firma nu are de unde, ci ca nu vrea sa plateasca impozit mare la stat.
Dar e o alternativa si in acest caz: din vanzari de 50K EUR/luna ramane cu 500 EUR profit (sa zicem chiar cash). Pe an inseamna 6000 EUR (deci poate plati 3000 EUR unui om din afara firmei). Sau ii da tema unui angajat sa scrie newsletter / email (o fi vreunul la marketing/vanzari care sa aiba ceva habar, macar pana isi eficientizeaza firma activitatea).
Eu as vrea sa cunosc experienta unor start-up-uri, pe tema propusa de tine – cat aloca saptamanal marketing-ului online si offline?
P.S. Despre firma in discutie, as zice mai degraba ca e vorba de o firma de distributie / un supermarket, unde vorbim si de discounturi mari care ar putea afecta profitul sau de logistica limitata. Ion, nu ne lasa in ceata!
Corect la partea cu cheltuielile. Cred că și la P.S.
@Ion: – permite-mi sa cred ca ai exemplificat doar pentru a-ti sustine un punct de vedere, nu pentru a demonstra unde gresesc altii (in speta si eu).
Lucrurile stau in felul urmator, daca tot vorbim de Marketing haide sa intelegem Marketingul si sa nu mai facem confuzii stupide.
Apoi, pentru a putea trimite Newsletter trebuie sa ai o baza de emailuri, ori baza asta trebuie colectata. Nu o poti colecta fara investitie, timp+bani in cercetare, targetare, promovare. Daca alegi sa cumperi astfel de baze de emailuri, exista intr-adevar sansa sa “tragi lozul castigator” dar nici o secunda nu vei fi sigur ca, oamenii ale caror emailuri sunt in baza ta de date, vor fi si interesati de firma ta. Adica vei “merge la ghici”, in nici un caz nu vei face Marketing.
Daca in schimb ai investit si colectat “regulamentar” baza de emailuri, insa toata activitatea ta de Marketing se rezuma la promovare, vei descoperi in scurt timp ca randamentul campaniilor de promovare scade. Din simplul motiv ca ai pierdut contactul cu clientii, cu ceea ce cauta si cat sunt dispusi sa plateasca pentru asta. Ori pentru a sti cine sunt clientii tai, ce cauta si cat sunt dispusi sa plateasca, trebuie sa faci Marketing, adica cercetare, prospectare, targetare de si in piata. Plus teste dupa teste. Ceea ce, te asigur, nu poti face intr-o ora saptamanal.
In plus, nu trebuie sa confundam “un business vinde” cu “poti face Marketing doar cand ai timp”. Un business poate vinde si fara Marketing. In functie de segmentul de piata, de produsele sau serviciile oferite, de preturile oferite, de nivelul de competitie in segmentul sau de piata si nu in ultimul rand de cererea care exista in piata, un business poate vinde si fara a avea Marketing. Online sau offline, nu conteaza.
La fel, nu trebuie sa confudam specula cu business-ul.
Cand incepi sa faci Marketing, iti doresti de fapt sa te dezvolti ca business sau cel putin sa castigi o pozitie in piata care sa-ti permita o stabilitate in fluxul de bani.
Nu exista resurse, umane sau financiare, pentru marketing? Atunci e simplu, nu faci Marketing. Respecti cele cateva bune practici pentru o buna reclama (o buna si clara identitate vizuala a firmei, o clara informare asupra serviciilor si produselor, o prestare corecta a serviciilor, un flux actualizat periodic de informatii noi despre firma ori produse/servicii) si iti vezi de restul activitatilor. Dar, repet, asta inseamna doar reclama, una redusa la nivel de inertie, nu Marketing. Si, la fel, inseamna instabilitate, imposibilitatea predictiei unei traiectorii pe care business-ul o poate avea (adica azi vinzi, incasezi, insa nu ai nicio garantie ca peste un an vei mai fi pe piata).
*ps:- am evitat comentariul acesta, pentru ca in fond mi-am dat seama de rostul articolului si din respect nu am dorit sa stric “feng-shui”-ul nimanui. Doar ca, daca nu spunem lucrurilor pe nume, lasam sa se perpetueze anumite idei care nu sunt deloc benefice.
Liviu, marketingul și vânzările se întrepătrund, vânzătorii sunt și marketeri, în fond ei sunt primii cu care clientul are contact. În multe companii vânzările și marketingul fac parte din același departament, și vorbesc de corporații aici, nu de jucătorii mici.
Marius, discutia incepe sa divagheze prea mult. 🙂 Un lucru este cert, si prin urmare confuziile inca sunt pardonabile, in Romania abia de vreo 8-10 ani se descopera ce inseamna cu adevarat Marketingul si ce potential ofera, cam de cand au venit corporatiile sa-si deschida filiale. Drept urmare, pana prin 2004 rare erau firmele romanesti care aveau departament de Marketing, acum insa toate cauta sa-si formeze unul. In schimb aveau dep. de Sale, pentru ca a fost intotdeauna usor sa gasesti oameni cu trasaturi fizice frumoase si care sa invete texte de vanzari. La fel, acum se realizeaza faptul ca Sale este subordonat Marketingului, ceea ce este si normal, drept dovada modul de lucru al corporatiilor (venite din tari unde Marketingul are deja o istorie). Un om de Sale sa faca Marketing? – Posibil, dar rar. Mai bine zis, atunci cand un om de Sale va sti sa faca o analiza SWOT, va incepe sa faca si Marketing.
Este foarte interesant ce spui mai ales ca si eu ma lovesc de asemenea probleme. Si nu neaparat pentru ca am doar 1 ora pe saptamana pentru marketing, ci pentru ca, atunci cand le faci toate singur, trebuie sa iti imparti timpul.
2 precizari: partea cu newsletter depinde foarte mult de tipul afacerii (adica nu orice afacere se preteaza la newslettere) iar un articol bun (cele putin in domeniul meu, medical) nu ai cum sa-l scri in doar 30 de minute. Cel putin asta este parerea mea
[…] pe care îl publicăm pe site/blog/rețele sociale sau ne axăm pe creșterea bazei de date cu abonați la newsletter? Aici e și/și, eu aș merge pe ambele în paralel, conținutul e bun pentru a atrage clienți […]