Probabil nu veți citi articolul ăsta pentru că nu îl veți vedea, că aplicațiile vor acum să te prostești pe video sau să urci poze frumoase pentru like-uri, nu vă afișează chestiile mai profunde, iar în feed sunt scoase la înaintare scandalurile, nu chestiile care te pun pe gânduri. Totuși, îl scriu.
E adevărat că în zilele noastre algoritmii controlează și dictează cam tot ce vedem pe rețelele de socializare. Distracția aia ce era inocentă la început, cu hai să vedem ce mai zice Maricica, hai să vedem pe unde a mai dat checkin Mircea, hai să citim ce a mai scris Ioana, a devenit o ceartă continuă, iar Facebook la noi sau Twitter la americani sunt pline de subiecte menite să ne dezbine, dezinformeze sau enerveze.
Fake news, scandalurile, astea adună oamenii, îi țin în rețea și cresc veniturile platformelor, nu pozele puse de prieteni sau linkurile către articole educative, utile.
Cam asta a ajuns social media în 2023, un loc în care pierdem cam mult timp, dar suntem tot mai dezinformați și deconectați de cei din jur.
Tot mai des aud discuții pe tema asta, socia media moare, Facebook nu mai e ce-a fost. Tot mai mulți oameni din jurul meu își restrâng timpul petrecut pe rețelele de socializare și comunică mai puțin public, îi vedem tot mai puțin activi. Vorba aia, 5000 de prieteni pe Facebook parcă sunt prea mulți, mai bine să am 5, dar în viața reală, offline.
Dar asta nu înseamnă că oamenii nu mai sunt prezenți pe internet, sau că nu mai socializează. Întrebarea este unde se mută conversațiile? Răspunsul e simplu, în privat.
Se comunică tot mai mult pe grupurile de Whatsapp, Signal sau Telegram, am senzația că și grupurile închise de Facebook sau Reddit-ul sunt mai active pe unele topicuri, parcă și pe bloguri sunt mai multe comentarii anul ăsta, nu râdeți.
Ideea e că oamenii nu mai simt nevoia să vorbească pentru toți despre toate, ci comunică cu cine trebuie, unde trebuie, targetat.
Mă uitam și la Stories postate de prieteni pe Facebook, peste 50% sunt setate pe privat. Social media, așa cum am prins-o noi în perioada 2010-2020, a murit. Rămâne de văzut care e piața publică, agora unde ne vom aduna toți pe viitor, pentru că TikTok nu e răspunsul, sau cel puțin nu pentru toți. 🙂
Articolul care m-a făcut să scriu asta e scris de Om Malik, câteva idei mai jos:
The social-media Web as we knew it, a place where we consumed the posts of our fellow-humans and posted in return, appears to be over.…In large part, this is because a handful of giant social networks have taken over the open space of the Internet, centralizing and homogenizing our experiences through their own opaque and shifting content-sorting systems.
Algorithms optimized for engagement shape what we see on social media and can goad us into participation by showing us things that are likely to provoke strong emotional responses. But although we know that all of this is happening in aggregate, it’s hard to know specifically how large technology companies exert their influence over our lives.
The moment exposes the tension between how social networks wish people used their services and the reality … Asking users to unlearn the habit of relying on social media will take time and may not work at all.
Study after study is coming to the conclusion that algorithms can’t distinguish between information and misinformation because they aren’t programmed to do so. Academics Soroush Vosoughi and Deb Roy, both of the MIT Media Lab, along with MIT Sloan professor Sinan Aral, recently conducted a study that reached the conclusion that false news spreads faster than the truth.
As social media platforms increasingly shift from human interactions to algorithms, it’s no surprise that we all feel overwhelmed by internet noise. Consequently, the proliferation of spam, bots, irrelevant content, and ads has become (or should become) more apparent than ever. This is precisely why the internet feels less enjoyable. Social media seems less social, and lately, it feels even less like “media.”
se muta totul in privat si datorita algoritmelor care iti arata orice cacat mai putin cacaturile care te intereseaza pe tine.
True, mie nu îmi arată nici măcar postările soției.
daca moare poate se apuca lumea iar de blogging 😀 ar fi fain
Nu mai e timp, au trecut majoritatea pe video, și tinerii vor doar să fie influenceri, cu scrisul e greu, trebuie să așezi cuvintele, virgulele…
Eu m-as bucura daca ar disparea retelele sociale. As miza ca vor creste iar blogurile, iar asta ar fi minunat. Cu toate ca e greu sa se intample ce zic eu aici. Sunt prea multi bani si job-uri in joc sa se intample un asemenea cutremur online, daca as putea sa-i zic asa. Chiar si noi am fi victime colaterale daca stam sa ne gandim la paginile social media ale blogurilor, chiar daca acestea nu aduc nimic in plus daca nu bagi bani. Apoi, ma gandesc, ar fi afectata si activitatea voastra legata de marketing online. Presupun ca se bazeaza mult si pe social media.
Am mai comentat pe aici cand a fost vorba de facebook. Aduce plus valoare uneo firme daca se baga bani. La noi in micul nostru magazin offline si service de hidraulica , ne-a transformat un anunt de 25€ rulat vreo 7 zile intr-o comanda de 5k euro acum cateva luni. Am intrebat clientul cum ne-a gasit si ne-a zis ca prin sponsored post de pe facebook. Stiu o alta firma mica din Anvers Belgia care ruleaza nonstop sponsored posts pe facebook si vinde de zeci de mii de euro echipamente de ridicare si lanturi. Stiu asta pentru ca tot via Facebook i-am contactat si noi si ne aprovizionam de la ei de minim 40k pe an. Dar acum ne canibalizeaza vanzarile noastre locale prin reclamele lor de pe facebook unde au si preturi afisate. Preturi cu mult mai ieftine ca ale noastre.
Rulez acum pentru un anunt pe facebook targetat cat de mult am putut eu de bine doar pe barbati 18-60 si care lucreaza doar in 5-6 sectoare care ne intereseaza pe noi si care ar cumpara produsele noastre. Reclama pentru baterii auto si utilaje, normale, start-stop si semi tractie. Pentru 7 zile, 21 euro, doar pe zona noastra si 25 km in jurul ei. Dupa cum am zis, vindem doar local, nu online. A doua zi dupa sponsored post a venit cineva si a cumparat un set de baterii pentru un excavator de aproximativ 700 euro. Am intrebat de unde stie de noi, iar mecanicul respectiv mi-a spus ca seful sau vazuse reclama pe facebook.
Blogurile încă merg, dar nu vor mai crește ca acum 15 ani, că lumea s-a lenevit și vrea video, cititul e greu, presupune să lucrezi mai mult neuronii și nu oferă la fel de multe endorfine.
Facebook și Instagram au probleme tot mai mari cu targetarea și eficiența reclamelor de când le-a tăiat Apple accesul la iOS, urmează și Google în anii următori cu limitările din Chrome. Încearcă ei să compenseze cu reclamele Advantage, ceva inteligență artificială, dar nu le iese mereu. La produse ieftine e ok, că au public, dar cu cât vinzi cheștii mai nișate e tot mai greu. De ex dacă vinzi masini unelte, e greu cu targetarea, că majoritatea oamenilor nu își pun la profil funcția exactă sau jobul sau compania, nu e LinkedIn. Asta, plus faptul că lumea stă tot mai puțin în rețea, sătulă de spam.
De aproape 2 ani petrec mai puțin timp pe Fb din cauza acelui algoritm idiot.