2Performant e foarte cunoscută pe zona de marketing afiliat, dar mi-au atras atenția mai mult acum vreo două săptămâni, când au lansat secțiunea de Influencer Marketing. Pe scurt influencerii își pot face cont pentru a se înscrie în campaniile lansate de branduri sau agenții, prin crearea unui profil cu descriere, ratecard, cont de Facebook, blog, Youtube sau Instagram, iar brandurile și agențiile pot să alimenteze contul, să aleagă influencerii cu care vor să lucreze și să lanseze campanii de promovare direct din platformă. Practic 2Performant vrea să elimine partea de research, discuțiile de tatonare, stabilirea cerințelor de campanie, trimiterea briefului, verificarea rezultatelor, contractele și plăți, contra unui comision.
Este loc pentru o astfel de platformă pe piață, când agențiile de influenceri apar și dispar pe bandă? Inițial voiam să zic că nu, în fond sunt deja agenții specializate pe așa ceva, au mai apărut câteva chiar în toamnă, și multe agenții de PR sau social media au legături stabilite cu majoritatea influencerilor și vechime în domeniu.
Totuși, mi-am făcut și eu cont de influencer, ca să îmi crească ego-ul și să văd dacă 2Performant ar veni cu ceva în plus, și mi-am dat seama că sunt niște zone neacoperite, unde platforma lor poate deveni utilă, mai exact brandurile mici și mijlocii ce nu au buget pentru a lucra cu agențiile mari de PR, dar și-ar dori să vadă și ei dacă merită să facă campanii cu bloggeri, vloggeri, instagrammeri și vedete de pe Facebook. Și o sansă pentru influencerii mai puțin cunoscuți.
În plus, sunt și agenții ce nu au departamente dedicate de social media dar vor să își ajute clienții, și de aici se pot naște niște colaborări interesante. Nu mai zic de faptul că în 2Performant este și opțiunea de a apela la un specialist în campaniile cu influenceri, îți alegi de acolo oameni sau agenții care au experiență. Sper să apară și mai mulți specialiști.
Revenind la faza cu brandurile mici și agențiile ce nu au timp să facă și influencer marketing – de exemplu noi la agenție ne-am axat mai mult pe realizarea de magazine online cu Woocommerce, servicii de mentenanță, optimizare și promovare, copywriting, content marketing, PPC, social media, dar am evitat zona asta de influencer marketing, în primul rând pentru că trebuie să fii mereu la curent cu tot ce mișcă pe fiecare nișă pentru a recomanda fiecărui client niște influenceri ok și în al doilea rând pentru că birocrația te omoară, noi facem un contract cu clientul, tăiem lunar o factură, dar dacă ai o campanie cu 10 influenceri asta înseamnă 10 contracte, 10 facturi, o mulțime de emailuri schimbate, practic un om care se ocupă doar de asta. Și nu îl avem, și nici nu cred că ar avea sens să mergem în zona asta.
Aici ar putea fi util 2Performant. Și mai este o chestie, pe care a punctat-o Dorin în comentarii la articolul lui Alex despre 2Performant, în 2018 mare parte din interacțiunea între influenceri și agenții sau branduri încă are loc offline, pe la diverse evenimente, chiar dacă toți o ardem prin social media. De asta dacă stai în București și ești influencer ai mult mai multe șanse să prinzi campanii cu brandurile (și nu mă refer la pișcoturi). Nu pentru că are compania X sau Y ceva cu bloggerii ori vloggerii din alte orașe și îi discriminează, ci pentru că e mai ușor să colaborezi cu oamenii pe care îi cunoști personal, și în capitală legăturile sunt mai strânse.
2Performant ar putea să rupă un pic din piață, dacă transformă secțiunea asta de influencer marketing într-o zonă un pic mai interactivă, unde brandurile, agențiile și influencerii se pot cunoaște un pic. Stați liniștiți, nu mă gândesc la o rețea socială privată, ci la posibilitatea de a acorda ratinguri, de a trimite și primi mesaje rapid, de a primi și oferi feedback la campaniile în care ai fost implicat, de a vedea un top cu cele mai apreciate branduri de către influenceri, sau cei mai recomandați influenceri plecând de la campaniile unde s-au implicat. Deja m-am dus departe, dar aici cred că ar fi șansa lor, pe lângă redusul birocrației.
Nu vă speriați de prețuri, sunt orientative, tarifele finale se negociază direct între influenceri și agenție sau brand.
Ce avantaje are acum secțiunea de influencer marketing din 2Performant pentru clienții finali, branduri sau agenții:
- Reduci timpul petrecut discutând cu influencerii și partea logistică, pentru a porni campania.
- Scapi de contracte multiple, facturi, practic ai un contract și o factură lunară de la 2Performant.
- Poți descoperi influenceri noi, care poate nu erau pe radarul tău, sau dacă nu ai tangență cu domeniul poți apela la serviciile unui specialist din platformă pentru a demara o campanie.
- S-ar putea să ieși mai ieftin decât apelând la o agenție dedicată, dar aici cred că e nevoie de serviciile unui consultant, specialist în domeniu, dacă nu cunoști deloc influencerii, ce să le ceri, cum măsori eficiența campaniei.
Ce avantaje are secțiunea de influencer marketing din 2Performant pentru influenceri:
- Îți vin banii la timp. Dacă lucrați prin online știți că de multe ori termenele de plată la contracte se duc în 60-90 de zile, ceea ce e chiar nasol pentru influenceri, mai ales dacă trăiești doar din colaborări cu brandurile. Din ce am înțeles influencerii din platformă vor fi plătiți imediat ce clientul aprobă publicarea conținutului, iar brandurile sau agențiile alimentează contul din 2Performant înainte de a putea demara campaniile, în regim Prepay. Aici nu știu câte branduri mari vor fi dispuse să bage bani în avans. M-aș bucura să fie așa. Vă anunț când intră banii pe prima campanie. 🙂
- Poți ajunge să colaborezi cu branduri care poate nu erau în zona ta, de exemplu majoritatea brandurilor mari fac campanii cu aceiași influenceri, aici e o șansă pentru influencerii mai mici să se facă remarcați, mai ales că tot se discută despre tendința asta de a face campanii cu micro sau nanoinfluenceri. Bine, condiția e să aducă 2Performant mai multe branduri în platformă.
- Poți să îți suplimentezi veniturile, luând legătura cu branduri sau agenții la care nu ajungeai prin alte canale, dacă 2Performant împinge platforma unde trebuie. În București nu se simte chestia asta, lipsa de comunicare, dar în provincie am văzut de multe ori campanii făcute aiurea, cu influenceri de carton, deși ar fi fost oameni mult mai buni, dornici să lucreze cu acele branduri, și de regulă problema era că brandul sau agenția nu a avut informații suficiente despre influencerii locali ce s-ar fi potrivit campaniei.
Am remarcat câteva lucruri ce pot fi îmbunătățite de pe acum, pentru a ușura comunicarea între branduri și influenceri:
- În primul rând aș optimiza și mai mult afișarea de pe mobil a platformei, jumătate din oameni intră de pe mobil în general, și de exemplu după ce trimit un mesaj butonul Mesaj trimis este șters la culoare, trebuie să mă prind că a fost trimis mesajul. Mai simplu era să fie schimbată culoarea butonului, ca să îmi dau seama că s-a întâmplat ceva.
- Idem, după ce trimit mesajul aș vrea să am pe mobil un link vizibil Înapoi la Inbox, nu m-am prins din prima pe ce iconiță să apăs pentru a reveni la conversație, sau dacă aș putea aș uni Inbox cu Mesaje trimise, pentru a fi mai ușor de navigat în instoricul conversațiilor. Mesageria ar trebui să funcționeze ca un chat, nu ca un Inbox clasic.
- Nu ar strica și o functie de editare linkuri trimise spre aprobare pentru campaniile finalizate, măcar 1 minut după ce ai trimis mesajul, eu m-am băgat într-o campanie de test. dar din greșeală am trimis alt link și nu puteam ediat.
- Tot în zona de scriere mesaje nu ar strica un editor vizual la compunerea mesajelor – cel puțin cu opțiunea de atașare imagini, bold text, inserare linkuri în text.
Pe termen lung, dacă funcționează treaba cu influencerii și brandurile, ar ajuta niște ratinguri, atât pentru influenceri cât și pentru agenții sau branduri – Am lucrat cu influencerul Gigel, 5 steluțe, vlogul lui ne-a trimis 10.000 de clienți noi, sau Am lucrat cu brandul Y, a trimis brief detaliat, a plătit rapid, recomand. Chestia asta mi se pare foarte importantă, deoarece așa ar fi scoase la înaintare doar brandurile/agențiile serioase și influencerii ce chiar livrează.
În rest hai cu campaniile. Vouă cum vi se pare platforma pentru influenceri de la 2Performant, ați folosi-o?
Prima intrebare nu e daca prinde platforma, ci daca piata romaneasca e destul de mare pentru a avea nevoie de o platforma de intermediere intre influenceri si branduri. Acum sunt la moda campaniile cu vedete de pe Facebook sau Instagram, dar la fel erau si campaniile cu bloggeri acum 5-6 ani, si intre timp piata s-a curatat. Practic brandurile aleargă mereu dupa ceva nou, inainte erau bloggerii, acum influencerii, in 2-3 ani cine stie ce moda va mai fi 🙂
Stai să îmi beau cafeaua. Da, orice trend are o perioadă de boom, sincer cred că și campaniile cu influenceri încep să fie mai așezate. Acum vreo 2 ani erau campanii doar cu influenceri pe rețelele sociale, în 2018 am văzut că majoritatea campaniilor făcute online aveau un mix, și bloguri, și Youtube, și Facebook. Cred că brandurile s-au prins și ele că nu contează doar cifrele mari, trebuie și rezultate, și nu ai nevoie doar de niște Instastories, vrei și articole care să rămână în urmă, trafic pe site sau aplicație etc. Deci se așează piața.
2Performant știu că sunt activi pe mai multe țări, după ce în 2016 au făcut rebranding din 2Parale și au schimbat platforma. Probabil testează faza cu influencerii la noi, văd ce pot îmbunătăți și dacă prinde lansează și pe alte țări. Platforma e aceeași, deci costurile vor fi mai mici, după ce pun totul la punct.
Da, pe mai multe tari are sens, depinde mult acum de ce branduri si influenceri conving sa activeze aici.