fbpx

Când e momentul ideal să îți deschizi propria firmă?

Am prins niște discuții pe tema asta – când știi că e momentul potrivit să îți deschizi propria firmă, sau să treci de la statutul de angajat la freelancer, dacă vrei ceva mai simplu? Partea bună este că acum totul e mult mai simplu, ai la îndemână o mulțime de instrumente ieftine sau chiar gratuite care te pot ajuta pentru a te lansa și a te promova.

Totuși, prima întrebare e alta, ai ce trebuie pentru a lucra pentru tine sau preferi să ți se zică zilnic ce ai de făcut, iar la finalul lunii să îți iei liniștit salariul? Dacă ești genul care preferă să decidă singur, să ia inițiative, să își facă singur programul, te coafează freelancingul sau antreprenoriatul. Dacă ești genul care preferă sarcini clare s-ar putea să îți convingă mai degrabă statutul de angajat.

Revenind la momentul ideal pentru a îți deschide propria firmă, am pus mai jos câteva recomandări:

  • Acumulezi suficientă experiență în domeniul tău, știi să duci un proiect la capăt, de la idee, trecând prin planificare, până la execuție.
  • Știi cum funcționează o firmă, după ce ai lucrat în una sau mai multe – ai noțiuni financiare, contabile, juridice, de client service, sau măcar știi la cine să apelezi pentru părțile pe care nu le știi.
  • Ești dispus să înveți mereu lucruri noi, nu doar legate de domeniul tău de activitate, că mereu se schimbă ceva în piață, la clienți, în legislație.
  • Ai o viziune de ansamblu asupra domeniului în care lucrezi, știi cum să te poziționezi, cum să te diferențiezi de concurență, știi ce aduci în plus față de ei.
  • Ai suficiente economii pentru 6 luni – un an, astfel încât familia să nu fie afectată dacă nu ai clienți în primele luni, aspect important mai ales dacă ai copii.
  • Ești un bun organizator, știi să îți gestionezi singur timpul, să îți organizezi programul, să delegi sarcini, să colaborezi ușor cu alte persoane sau firme.
  • Ai inițiativă, nu aștepți mereu să vină cineva să îți zică ce ai de făcut.
  • Știi să faci networking, să te vinzi un pic, să îți vinzi serviciile sau produsele. Dacă ești introvertit va trebui să devii extrovertit, sau măcar să ai un partener care se ocupă de clienți, networking, discuții, negocieri.
  • Nu suferi prea tare de sindromul impostorului, sau măcar încerci să te vindeci de el.
  • Ești dispus să lucrezi mai mult decât cele 8 ore zilnice, cel puțin în primii ani, până ajungi la un relativ echilibru între viața personală și profesională.

Acestea fiind spuse, când am pornit noi Advertica trebuie să recunosc că nu bifam prea multe din recomandări, de fapt eram chiar naivi în ce privește lansarea unei firme. Aveam niște bani puși deoparte, dar doar pentru câteva luni.

Nu știam cum să ne stabilim prețurile, cum să facem un contract profi, cum să negociem, cum să ne ferim de țepe, cum să atragem clienții potriviți. Totuși, ne făceam treaba bine, am tras să fie clienții mulțumiți, și în timp le-am învățat pe toate.

Ce ați mai adăuga pe lista de recomandări? 🙂

Recomandă

6 Comentarii

  1. Foarte legat de acest subiect cred că este cel al momentului ideal in care ar trebui să-ți închizi propria firma sau să o vinzi dacă ai ce vinde. Unii “antreprenori” de dragul antreprenoriatului sau frelancingului își mănâncă ficații și sănătatea cu tot felul de activități care nu aduc profit suficient, fie din vina lor, din vina pieții, fie o combinație din cele două. E un moment ideal deschiderea primei firme după ce ai stagii de angajat sau deschiderea propriei firme după inchiderea-vânzarea firmei anterioare. Pentru unii e un moment ideal de întoarcerea la un job simplu care poate fi plătit decent sau o reducere a cerințelor pe toate planurile, pentru o viața mai modestă o perioadă, poate permanent. Dacă “închiderea” firmei vine după o vânzare profitabilă, varianta asta e bună pentru cei care își stabilesc ca pot trăi cu “mai puțin”

    • Nu prea înțeleg cum îți pot mânca ficații unii antreprenori cu afacerea lor. Dacă nu îți convine ce oferă poți renunța la ei. Plus că nu cred că își face nimeni firmă doar pentru a se lăuda că e antreprenor, de obicei speră că poate face bani, sau vede o lipsă pe piață, sau poate veni cu ceva nou.

      • In “oraşele multe” din provincie sunt tot felul de situaţii dramatice trase la indigo, oamenii nu pot renunţa uşor la un job pentru ca nu sunt opţiuni ! Cel mai adesea oferta este “Plec cu prietenul in străinatate, mă sună de un an !”.

        • Problema e alta, că mulți încă gândim în termeni învechiți, gen ce firmă pot să fac eu în orașul X sau Y care să meargă acolo. Dacă ești pe servicii și nu ai nevoie de prezența fizică a clienților poți oferi aceleași servicii pentru clienți din alte orașe sau țări, doar să ai internet bun și abilități de comunicare.

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *