Recenzie Marketing 3.0 (Philip Kotler)

Inițial când am pus mâna pe Marketing 3.0 aveam impresia că e o carte plină de teorie, în genul manualelor școlare. Adevărul este că are și ceva teorie, dar în toate capitolele sunt exemple practice, ilustrații care ne ajută să procesăm mai ușor conceptele prezentate.


Despre ce e vorba în Marketing 3.0? Despre evoluția continuă a marketingului, despre schimbarile prin care trece acest domeniu. Am plecat de la marketingul axat pe produs (marketing 1.0), am ajuns la marketingul centrat pe consumatori (marketing 2.0) și acum trecem din nou prin schimbări îndreptându-ne spre marketingul 3.0, în care companiile devin responsabile, mai atente, atât față de mediul înconjurător, angajați, colaboratori, furnizori etc.

Nu, nu e vorba doar de acțiuni de CSR (responsabilitate socială) organizate din când în când, ci de schimbarea companiilor și adaptarea lor la noile reguli, multe din ele impuse de consumatori. E vorba de schimbarea atitudinii față de societate, față de resursele mediului înconjurător, e vorba de viziunea pe termen lung a unei companii care vrea să construiască ceva durabil, nu doar să facă profit cât mai repede.

Câteva idei extrase din carte:

  • Viitorul marketingului este pe orizontală, nu pe verticală. Consumatorii au acum mai multă încredere unul în celălalt decât în firme. Asta poate fi un motiv în plus pentru companii să se implice în social media, acolo unde consumatorii interacționează cel mai mult cu ceilalți.
  • Consumatorul trebuie pus pe primul loc, nu interesele firmei.
  • Marketingul 3.0 este acela în care companiile nu trebuie să se adreseze doar raționalului, ci trebuie să vizeze consumatorul pe toate laturile sale: trup, minte, inimă și suflet. Mesajele trebuie regândite.
  • Consumatorii sunt noii proprietari ai mărcilor. Atunci când un produs începe să aibă succes firma nu îl mai controlează în totalitate, consumatorii pot influența deciziile legate de acel produs. De exemplu în anii 80 Coca-Cola a fost forțată să revină la formula inițială, după ce New Coke a fost criticat și refuzat de consumatori.
  • Angajații, furnizorii și colaboratorii sunt la fel de importanți ca și clienți, o firmă care nu își respectă valorile și angajații nu poate rezista pe termen lung.

Vă recomand cartea dacă vreți să aveți o idee mai clară asupra schimbărilor prin care trece marketingul la nivel global și să înțelegeți ce trebuie să facă o companie pentru a avea succes pe termen lung. Marketing 3.0 costă 49 de lei la eMag, probabil e puțin mai scumpă prin librării.

Voi ce cărți interesante despre marketing, PR, social media, business, dezvoltare personală ați mai citit?

Recomandă prietenilor!
  •  
  •  
  •  
  •  
  •   
Abonează-te
Anunță-mă
guest
6 Comentarii
Ultimele
Primele Top voturi
Inline Feedbacks
Vezi toate comentariile
Andrei

O voi pune pe lista De citit. Ai putea citi și The Best of Guerrilla Marketing by Jay Conrad Levinson.

Adina

Fix asta citesc si eu acum :)). Sunt la inceput dar pare destul de interesant conceptul de marketing 3.0.

Adina

Dap, cam asa e. Oricum noua ca tara, ca antreprenori ca oameni de afaceri, ne mai trebuie multa educatie. Multa multa multa educatie, multe ore de executie si ochii larg deschisi la ce se intampla pe afara. Dar din pacate prea putini dintre oamenii de afaceri din Romania au educatia necesara si sunt dispusi sa investeasca timp in educatia lor continua (pentru ca, de….lumea evolueaza continuu)…trist este ca se mai si plang ca nu le merge.

[…] ca si Marius a scris o mica recenzie. Rate this: Share this:Like this:LikeBe the first to like this […]

Paul - KidsMag

O pun pe lista de citit! Imediat cum termin Buyology.