Am pregătit un nou interviu pe blog despre social media marketing și promovarea online a unui brand. Azi discutăm cu Diana Iosu, Head of Media Relations & External Communications, COSMOTE România.
Toate interviurile realizate până acum pe tema asta pot fi găsite după eticheta interviuri social media.
COSMOTE România a început cu o echipă de 350 angajaţi în 2005 şi, de-a lungul anilor, a ajuns la o echipă de aproape 1.400 de profesionişti şi specialişti dedicaţi. Compania a crescut rapid şi a devenit unul dintre cei mai importanţi operatori de telefonie mobilă din România, cu 6,4 milioane de clienţi la 30 septembrie 2012.
Cum s-a ajuns la decizia de a promova Cosmote prin rețele sociale și bloguri?
Blogurile şi reţelele sociale au devenit medii puternice şi importante pentru consumatori în preluarea informaţiilor. Obiceiurile de consum mediatic s-au schimbat. Aceasta este o realitate evidentă, pe care în calitate de comunicatori nu ne putem permite să o neglijăm.
Curentul smartphone – la care am aderat împreună, atât noi, în calitate de operator care promovează telefoanele inteligente şi aplicaţiile mobile, cât şi clienţii noştri care sunt prezenţi tot timpul online prin intermediul dispozitivelor mobile – a dictat tonul în materie de tehnologie şi modul în care aceasta este comunicată.
În ceea ce ne priveşte, COSMOTE este un brand fresh, deschis, preocupat să găsească modalităţi neconvenţionale de abordare a publicului. Decizia de a testa beneficiile comunicării cu ajutorul reţelelor sociale şi al bloggerilor a venit ca un pas firesc în strategia noastră, deoarece ne dorim ca informaţiile despre noi, despre produsele, serviciile şi campaniile noastre să ajungă uşor, rapid şi într-o manieră prietenoasă la toţi cei pasionaţi de tehnologie.
Ce conturi aveți în rețelele sociale și care sunt rețelele sociale unde sunteți cei mai activi?
În acest moment, avem o pagină oficială pe Facebook şi pe LinkedIn, precum şi un canal de YouTube. Facebook este platforma prin care comunicăm în mod constant şi oferim soluţii utilizatorilor noştri, respectiv celor interesaţi de campaniile pe care le derulăm, în timp ce LinkedIn are scopul de a face compania şi obiectul ei de activitate cunoscute potenţialilor parteneri sau furnizori de forţă de muncă. Pe YouTube postăm constant spoturile noastre şi conţinuturi video legate de brandul COSMOTE.
Paginile de Facebook pe care departamentul nostru le gestioneaza sunt:
- COSMOTE România (http://fb.me/cosmote.romania) – pagina oficială a companiei
- Mesaje de iubire (http://fb.me/MesajeDeIubire)
- Bursele Cosmote (http://fb.me/BurseleCosmote) – pagina proiectului CSR
Când ați început să folosiți aceste conturi?
Primii paşi au fost făcuţi la începutul anului 2010, prin crearea şi postarea de conţinut pe pagina de Facebook COSMOTE România. Comunicarea şi eforturile noastre s-au intensificat treptat în anii 2011 & 2012, iar acum sunt parte din activitatea noastră de zi cu zi.
Care este scopul principal al activității voastre în social media?
Ne dorim să creăm o comunitate puternică formată din utilizatori interesaţi de domeniile telecom şi IT&C. Mai mult decât atât, vrem să prezentăm într-o formă cât mai accesibilă portofoliul şi campaniile noastre, modalităţile de divertisment puse la dispoziţie de tehnologie, dar şi să rezolvăm eventuale probleme, printr-un dialog direct companie – client, într-un timp cât mai scurt.
Aveți cifre concrete care să vă motiveze în continuarea activității în rețelele sociale și a campaniilor pe bloguri? Folosiți un set de indicatori pentru a măsura eficiența activității online?
Comunitatea pe pagina de Facebook a crescut de 7 ori comparativ in 2012, comparativ cu 2011, iar rezultatele bune ne-au determinat să continuăm acest tip de comunicare şi să întreţinem conversaţia cu utilizatorii, inclusiv prin intermediul reţelelor sociale. Suntem foarte încântaţi de creşterea exponenţială a numărului de fani şi în special de nivelul ridicat de interacţiune în cazul aplicaţiilor sau al concursurilor.
Aveți o persoană dedicată pentru gestionarea conturilor de social media?
Există o echipă care coordonează şi monitorizează activitatea companiei în social media. Pe de o parte, este echipa internă, in cadrul departamentului Corporate Affairs, din care fac parte alături de Lidia Român şi Anca Amariei, doua adevarate „generatoare” de energie si pasiune, atribute fara de care nu ar fi usor sa profesezi aceasta meserie, precum şi o echipă dedicată de specialisti, din partea agenţiei de digital, Bakers.
Care sunt cele mai reușite campanii realizate de Cosmote în mediul online, în ultima perioadă?
Am derulat anul trecut a patra ediţie a proiectului de CSR I Love Recycling, parte din angajamentul nostru pentru un mediu mai curat şi verde, dar în acelaşi timp pornind şi de la statistici legate de creşterea numărului de terminale mobile.
Campania I Love Recycling a început cu ocazia Orei Pământului, când COSMOTE România a lansat provocarea prin care angajaţii şi clienţii companiei să aducă telefoanele vechi la reciclat. Astfel, pentru fiecare telefon sau accesoriu adus pentru reciclare, COSMOTE a plantat un copac la inceputul lunii noiembrie 2012. Campania a conţinut şi o componentă online, care a constat într-un concurs derulat pe pagina de Facebook, în care au fost oferite ca premii smartphone-uri.
Comunicarea proiectului a inclus şi o campanie în blogosferă structurată pe 2 etape: prima etapă a însemnat anunţarea şi descrierea cauzei, dar şi provocarea lansată cu ocazia Orei Pământului, iar a doua etapă a însemnat lansarea call-to-action-ului legat de concursul de pe Facebook.
Pentru campania în blogosferă, COSMOTE a apelat la 8 bloggeri cu profesii şi publicuri variate, pentru a maximiza reach-ul şi audienţa expusă la mesaj. Bloggerii au fost invitaţi să scrie despre campanie în stilul caracteristic, lansând call-to-actions către cititori.
Proiectul I Love Recycling a fost încheiat cu plantarea copacilor la începutul lunii noiembrie 2012.
Aveți planuri pentru 2013 legate de extinderea prezenței online în alte rețele sociale?
Dorim să rămânem alături de fanii noştri în social media, deoarece credem în continuitatea comunicării prin aceste canale. Odată cu realizările de aici, vine şi o responsabilitate sporită, pe care ne-am asumat-o încă de la început, când am luat decizia de a activa în mediul online.
Decizia de a ne extinde şi în alte reţele sociale va fi supusă întâi unei analize riguroase, iar efectele ei vor fi cu siguranţă vizibile.
Ce provocări credeți că veți întâmpina în acest an, legat de comunicarea cu clienții prin intermediul rețelelor sociale?
Una dintre provocările anului 2013 este legată de volumul mare (şi în plină creştere) de informaţii ce trebuie monitorizat, filtrat şi abordat. Toate acestea trebuie realizate într-un timp cât mai scurt, astfel încât clienţii şi utilizatorii noştri să beneficieze de informaţiile dorite în timp real. Toate acestea gestionând eficient în acelaşi timp toate celelalte aspecte care ţin de zona de comunicare corporate.
Ca de obicei, întrebările pot fi lăsate în comentarii.
Da, din pacate la noi doar Facebook a prins suficient de mult pentru a justifica implicarea brandurilor, Twitter sau alte retele sociale sunt doar mofturi.
Mai este folosit și Twitter, mai ales pentru asistență, monitorizare discuții despre brand. Youtube e folosit de unele branduri pentru prezentarea produselor, reclame, clipuri din interiorul companiei, iar Google+ cred că va deveni mai atractiv pentru brandurile interesate și de optimizarea site-ului, în curând.
Ei, asta da! Păi io am nişte meciuri cu Cosmote, de nu-ţi vine a crede. În plus, pe pagina lor de Facebook nu răspunde nici dracu’, apăi pasiune şi dedicare, să fim serioşi! Pentru delectarea publicului cititor:
http://talentirosit.ro/cosmote/
http://talentirosit.ro/cosmote-strike-no-2/
Şi mai am, la un search pe blogu’ meu îţi dai seama cât profesionalism zace în angajaţii Cosmote. Şi dacă vă întrebaţi de ce nu schimb reţeaua, e pentru că e singura reţea pe care am semnal decent acasă. Lucru care, după spusele unor surse de încredere, se va schimba curând!
Mie mi-au răspuns când i-am întrebat ceva, și nu sunt caz special. Dacă ai semnal decent DOAR pe Cosmote înseamnă că au și părți bune, nu? Altfel ai trece pe telefon fix. :d
..nu sunt eu expert în social media..dar chestia cu ” Facebook este…” e ca un disc de vinil stricat. Dacă astă este răspunsul unui Head of Media Relations & External Communications ( sa îmi dai si mie codul C.O.R la meseria asta) ..atunci sunt de acord să se scoată si limba română de la gimnaziu pentru că o să fie cumplit ca pentru fiecare rând citit să stai cu google deschis la search..cum adică CSR..?…no avem adică Corporate Social Responsibility, adică campania lor CSR I Love Recycling e doar făcută de iubitorii de ecologie din corporaţii?..nu aici exagerez pentru că sound more cool decât dacă spunea responsabilitate socială unde printre altele avem şi standard cum ar fi SA 8000:2001. Aceasta rom engleză daunează grav în social media cred eu.
“..fiecare telefon mobil sau accesoriu adus spre reciclare in oricare dintre magazinele COSMOTE” contrastează frapant cu sensul concretdeoarece a “RECICLÁ, reciclez, vb. I. Tranz. A prelucra anumite deșeuri în vederea refolosirii lor. – Din fr.recycler. Sursa: DEX ’98 (1998)” si “reciclare — orice operatiune de valorificare prin care deseurile sunt transformate in produse, materiale sau substante pentru a-si indeplini functia initiala ori pentru alte scopuri.
Aceasta include retratarea materialelor organice, dar nu include valorificarea energetica si conversia in vederea folosirii materialelor drept combustibil sau pentru operatiunile de umplere; ” din legea 211/2011 privind regimul deseurilor în speţă ANEXA Nr. 1 – Semnificatia unor termeni in sensul prezentei legi – e mai mult colectare de deşeuri şi nu reciclare…dar na un Head of Media Relations & External Communications când să verifice sensul cuvintelor..e doar o chestie de principiu…