fbpx

M-a întrebat zilele trecute un student la marketing pe ce nișă ar fi cel mai bine să se axeze, că lui îi plac mai multe specializări din zona marketingului online, și nu știe ce să aleagă. Mi-am dat seama că dilema asta o avem mulți dintre noi la începutul carierei, indiferent că vorbim despre finanțe, programare, marketing, management, inginerie, arhitectură, construcții și așa mai departe.

Ce nișă alegem, pe ce să ne specializăm? În primul rând e bine să ne dăm seama ce ne place, zic eu, și în al doilea rând trebuie să decidem ce fel de profesioniști vrem să fim, generaliști care cunosc domeniul în proporție de de 60-80%, sau specialiști, experți care știu 100% dintr-o nișă, dar prea puțin din restul domeniului.

Tentația e să credem că un specialist va câștiga mai bine decât un generalist, dar din ce am observat eu generaliștii o duc mai bine, sunt mai căutați și mai apreciați. Depinde mult și de domeniul în care lucrezi, dar în majoritatea companiilor, și chiar și pe zona de prestări servicii, generaliștii câștigă mai bine.

Specialistul
De exemplu în marketing poți să te super specializezi pe o anumită nișă, SEO sau social media marketing sau performance marketing, dar în cazul acesta va trebui să îți cauți un job într-o agenție, ori o companie mare ce are oameni dedicați cu departamente dedicate. Poți lucra și ca specialist freelancer. Pe termen lung ai de câștigat, cei super specializați câștigă bine, dar trebuie să ajungi printre cei mai buni 1-2% de pe aceea nișă, pentru a o duce bine și a fi căutat.

Generalistul
Dacă vrei să faci freelancing ca marketer te ajută să ai cunoștințe generale din mai multe nișe, să știi și un pic de programare, și un pic de SEO, și un pic de copywriting, și un pic de social media, și un pic de performance marketing, email marketing etc.

Majoritatea clienților nu au nevoie doar de un serviciu, ei știu că vor să se promoveze online, și ajută mult să îi poți trimite în direcția potrivită, chiar dacă nu oferi tu totul, deoarece le vei câștiga încrederea.

Deasemenea, în calitate de consultant de marketing independent sau specialist marketing într-o firmă mică sau mijlocie contează mult să înțelegi ce oferă diferite agenții specializate și ce să le ceri, pentru a putea alege partenerii/furnizorii potriviți și a nu o da în bară.

Dacă poți ajunge cineva super specializat, foarte bun în domeniul lui, e ok, vei câștiga bine, dar asta poate dura undeva între 5-10 ani. În schimb un generalist poate ajunge la același nivel al veniturilor în jumătate din timp sau chiar mai puțin, deoarece pentru a acumula 60-80% din nivelul cunoștințelor dintr-un domeniu timpul e mai scurt.

Și mai este un lucru, pe care l-am remarcat și la Advertica. Noi suntem specializați pe zona de marketing online pentru magazine online, facem și web development pe ecommerce, dar majoritatea clienților vin la noi sau ne sunt recomandați tocmai pentru că avem suficient de multe cunoștințe generale ca să oferim the big picture și să facem recomandările potrivite când vine vorba de prezența online și promovarea unui business.

Nu facem doar niște teme frumoase pentru Woocommerce, știm și programare PHP, și servere, si UX, si usability, și integrări, și API-uri.

Idem pe zona de marketing, nu setăm doar niște campanii frumoase cu poze pe Facebook sau căutări pe Google, știm ce înseamnă optimizarea SEO onsite, copywriting, social media marketing, integrările între diverse aplicații, cum funcționează email marketingul, remarketingul etc. Nu ajungem la 100% din toate nișele, dar știm să ghidăm clientul în direcția potrivită, atunci când are cerințe foarte specifice, și îl ajutăm să își optimizeze prezența online.

Nu zic că e mai bine să te faci generalist sau specialist, depinde mult de domeniu, persoană, priorități personale și profesionale, vreau doar să scot în evidență plusurile și minusurile. La cum văd eu lucrurile, ai mai multe șanse să ajungi un generalist bun și căutat, decât un specialist în top 1% pe domeniul lui.

RECOMANDĂ
  •  
  •  
  •  
  •  
  •   
  •  

1 Comentariu

Lasă un comentariu