Se discută tot mai mult despre fragmentarea social media, pe măsură ce rețelele de socializare vechi nu reușesc să țină pasul cu tendințele și apar tot felul de jucării noi și atractive, mai ales pentru generațiile tinere.
Pe vremuri era simplu, aveai Facebook pentru prieteni și Twitter dacă erai mai geek.
Între timp avem Facebook care se chinuie să nu moară și mulge bani de la advertiseri, afișând 1 reclamă la o postare normală urmată de o recomandare de pagină complet irelevantă, avem Instagram care vrea să devină TikTok pentru că tinerii folosesc doar video, că e grele cu cititul, avem TikTok care nu mai vrea doar video, ci vrea să devină destinație de shopping, că se fac mai mulți bani din comisioane, avem Twitter care e un oraș pustiu, au mai rămas niște microcomunități active și mulți bots, avem LinkedIn care surprinzător, oferă tot mai mult conținut util dacă ești interesat de dezvoltarea profesională, și să nu uit, de luna trecută avem și în România Threads, Zuck a zis că dacă Twitter moare ar fi păcat să nu preia el conceptul de microblogging și să îl ducă mai departe, că utilizatorii deja îi are.
Să nu uit de Youtube și Youtube Shorts, care e pe creștere. Faptul că Youtube e deținut de Google și e al doilea motor de căutare la nivel mondial (no joke) face ca platforma să fie foarte atractivă, încă generează trafic și mai ales, plătește bine creatorii de conținut.
Și mai sunt alte platforme, de care nu s-a auzit prea mult pe la noi, ca Mastodon, Blue Sky, care promit descentralizare, mai mult control asupra conținutului, cu siguranță vor mai fi schimbări și în 2024. E tot mai complicat să alegi o rețea, nu?
Adăugați la astea tot felul de opțiuni pentru fiecare platformă, că acum poți posta și în feed, și pe Stories, poți face și live-uri, dar poți să creezi și canale pentru fani, inclusiv Whatsapp vrea o felie din partea asta cu canalele de comunicare. Să nu uit, chiar și pe Whatsapp poți posta Stories, totul e minunat.
Dacă ești influencer, antreprenor sau faci bani din online cu siguranță trebuie să fii activ pe canalele unde este publicul tău – în România Facebook încă rezistă, Instagram e utilizat intens, TikTok e util pentru a ajunge la adolescenți și tineri iar Threads e un fel de vest sălbatic, unde se înjură mult și toată lumea vrea să aibă câți mai mulți fani.
Dar dacă ești o persoană normală, care vrea să socializeze dar mai are și un job de 8 ore pe zi, poate familie, poate un hobby, deci nu te plătește nimeni ca să creezi conținut pe internet, pe unde ar trebui să activezi?
Feelingul meu e că Facebook încă e suficient pentru prieteni, mai ales dacă ești 40+, Instagram e ok dacă îți plac pozele și clipurile video și vrei să vezi ce mai fac influencerii României, iar TikTok și Threads sunt de gustibus, îți arată fața necenzurată a societății, poți intra să mai clătești din când în când ochii, dar nu e musai să postezi.
Puncte bonus pentru LinkedIn, calitatea conținutului a crescut mult și chiar poți face networking profesional fain, dacă ai grijă ce persoane adaugi în rețeaua ta.
Voi ce pe rețele de socializare mai activați?
Deși Facebook e pe un trend și într-o direcție care nu-mi place, rămâne rețeaua de social media pe care o folosesc cel mai des (mult prea des, recunosc) pentru că aici am avut prima data un cont de SM și aici mi-am făcut feed-ul să fie acceptabil. Pentru prieteni e instagramul. Pe Tiktok doar mă uit și mai fac câteodată conținut pentru vreun client. Linkedin pentru mine e ok, dar intru destul de rar. Twitter m-a prins, însă, dar doar pentru persoanele din domeniul de SEO și afiliate îl țin. Atât. Prin natura muncii de marketer însă intru și pe conturile clienților și mai văd ce se mai întâmplă. Reddit? La fel ca și pe Twitter, pentru chestii de nișă. Și cam atât. Threads mi se pare o panarmă în momentul de față. Conturi mai am și pe HomeLand și pe Mastodon/Blue Sky, dar doar ca să rezerv username-ul. 😀
Da, bună asta cu rezervat numele, și eu am pe Clubhouse, dacă își revine…
facebook dar rar, mai mult messenger pentru convorbiri cu familie/prieteni. instagram tot asa pentru prieteni, threads am incercat dar nu m-a prins, twitter nu mi-a placut niciodata sii cam atat.. whatsapp pentru familie sau colegi.. incerc sa evit cat mai mult social media si tv
De evitat nu prea poți, de filtrat la sânge da.
Vad ca Snapchat a murit, nu mai aud nimic de el, nici pe dincolo nici in tara
Prin State cică încă e folosit de adolescenți. La noi nu a prins oricum.
Eu folosesc retelele sociale in felul urmator:
– pe TikTok urc videouri legate de job, de obicei de la livrarea utilajelor pe care le vand, am strans vreo 5000 de urmaritori si am videouri la care am depasit 50000 de vizualizari – ma ajuta foarte mult in special pentru brandig, ajung mai usor la tinerii fermieri, pe la targuri si expozitii sunt recunoscut mai usor, lumea vrea sa ma salute, sa schimbe o vorba
– pe Facebook postez cate o poza si o scurta descriere de la livrarile pe care le fac, scriu pe scurt despre ceva care m-a impresionat sau nu. Mai folosesc platforma pentru a afla informatii legate de clienti, cu multi dintre ei sunt conectat, de exemplu: momente speciale, zile de nastere, nunti, botezuri, realizari, etc…
– pe LinkeDin postez in majoritatea cazurilor chestii legate de job si realizarile profesionale, imi permite sa ma conectez cu sefii de la centru si cu colegii din tara, dar o folosesc si pentru a distribui unele articole de pe blog
– cu toate ca am cont de multa vreme pe platforma X, nu postez mai deloc, o folosesc doar pentru a mai prinde vesti de prin afara
Chiar ieri am primit ofertă să fac o sesiune de 1 la 1 cu niste oameni care promit marea cu sarea din popularizarea in SM. Eu sunt cel care doar scrie pe blog și se face automat share pe câteva rețele FaceBook, X și Linkedin. Pot spune ca pe Linkedin e cel mai ok, acolo citesc si eu mai mult. Facebook e doar de amintit zile de naștere. Nu cred că pentru branduri care vând produse Premium pentru 40+ Facebook mai poate fi relevant.
Mă mira totuși cât de mult dau scroll vârstnicii la feed-ul de FB și poate că pentru cei care ii target-eaza este o variantă.
După 12 ani de blogging am observat în sfârșit începând cu 2023 ca publicul meu a devenit majoritar cu accesări de pe mobil, după 11 ani de >60% desktop.
Oamenii cu bani nu au așa de mult timp pentru social media, sunt ocupați cu afacerile. La ei funcționează mai bine recomandările prietenilor, Google în faza de analiză. Social media e ok pentru notorietate, awareness, să știe lumea ca ai lansat produse sau servicii noi. Recenziile finalizează vânzarea, mai ales la produse scumpe. Da, peste 80% din trafic e de pe mobil acum.
EU nu inteleg cum de nu a reusit nimeni sa le puna careva pe toate intr-un singur loc..