Din când în când mai intru pe niște grupuri de Facebook care teoretic sunt dedicate antreprenorilor. Zic teoretic, deoarece când văd nivelul discuțiilor de acolo și întrebările stupide pe care le pun majoritatea îmi dau seama că 99% dintre ei vor da faliment în primul an, asta dacă rezistă așa de mult. Să ne înțelegem, un antreprenor nu trebuie să le știe pe toate, din orice domeniu, dar când nu știi nici măcar să faci o simplă căutare pe Google we have a fucking problem.
Poate că am eu o idee deformată a antreprenorului, dar cred că acesta, pe lângă rezistența la stres și disponibilitatea de a risca mai mult ca o persoană normală trebuie să aibă și niște cunoștințe superioare celorlalți, cel puțin într-un domeniu, iar când vine vorba de informare să poată găsi rapid sursele de informație corecte. Știu, în anii 90 o grămadă de oameni au fost la momentul potrivit, la locul potrivit, și s-au îmbogățit, nu mai merge așa.
În 2017 nu mai e suficient să vii cu aceeași idee pe care o au și ceilalți, gen Hai să cumpăr produse de le AliExpress și să le vând în România sau Hai să fac și eu dropshipping pe Amazon. Dacă nu știi să execuți mai bine ca 99% din concurență te-ai ars.
Revenind la grupurile astea de antreprenori. Nivelul întrebărilor de acolo nu e cel la care mă așteptam, adică să aibă o problemă complexă și să ceară opinii, soluții de la alți antreprenori, ci un nivel de liceu, cu întrebări banale, gen:
- S-au majorat contribuțiile pentru salarii, știți cât vom plăti în plus? Da, Google it, aș zice eu.
- Mi-am deschis site-ul care vinde bla bla bla, știți cum pot să mă promovez cât mai ieftin? Da, Google it, aș zice eu.
- Vreau să îmi deschid o firmă, știe cineva ce pași trebuie să urmez? Da, Google it, aș zice eu.
- Vreau să cumpăr o mașină pe firmă, știți care e procedura? Da, Google it, aș zice eu.
- Vreau să plătesc impozitul pe venit, știți cum se face? Da, Google it, aș zice eu.
- Ce bancă recomandați pentru un cont pe firmă? Da, Google it, aș zice eu.
Fără supărare, dar astea nu sunt întrebări pentru un grup de antreprenori, ci maxim pentru Grupul elevilor care au lipsit la ore dar visează să își deschidă o afacere pe banii altora. Și nu mă cred eu buricul pământului, dar dacă cauți pe Google chestiile de mai sus găsești recomandări bune de la primul rezultat, nu e vorba de probleme complexe care să te țină noaptea treaz.
Mie mi-ar fi rușine să spun că sunt antreprenor și să cer informații ca cele de mai sus, ușor de găsit, banale.
Dacă astea sunt problemele pentru care un antreprenor cere ajutorul, ce ne facem cu chestiile complexe, gen Cum să menținem un cashflow pozitiv indiferent de perioada din an sau Care e proporția ideală de clienți noi/clienți fideli pe care trebuie să o am lunar ca să îmi pot plăti angajații? Astea sunt întrebări unde Google nu prea te ajută și ai avea nevoie de sfatul unor oameni cu experiență, eventual din domeniul tău de activitate.
Cum spuneam, dacă întrebările de mai sus sunt puse de antreprenorii ăștia din valul nou eu prind curaj, în câteva luni ei dispar rapid. Sau nu?
E greu cu astfel de întrebări să știi, mai ales cred că e greșit să ai anumite așteptări de la un grup de oameni ce pun astfel de întrebări, nu crezi? Consider că astfel de grupuri sunt benefice pentru a găsi mai ușor colaboratori. Sunt și eu, cel puțin într-un grup, și văd grupul acela mai mult ca o sursă de networking mai mult decât îl văd ca pe o resursă de informații sau knowledge sharing.
Important este să iei întotdeauna ce este mai bun, cine știe cum sare iepurele. Bine și acest lucru înseamnă un cost, acel cost al timpului.
Cu respect.
Dacă era grup pentru întrebat prostii da, avea sens, altfel pierd timpul inutil, eu speram la discuții pe subiect, nu întrebări la care poți găsi răspunsul ușor cu o căutare pe Google.
Oh, cand aud asta cu ”promovare cat mai ieftina” (in traducere: unde gasesc niste prosti care sa ma ajute gratis) imi vine sa le dau una. Despre restul intrebarilor nu mai comentez.
Unii speră la miracole, nu neapărat moca, dar pe aproape. 🙂
Cuvântul ”antreprenor” are, așa, o rezonanță de ”being important” … că tot ne place nouă, românilor, să ne ”express ourselves in English”.
Numa’ că antreprenor = ăla care conduce o întreprindere, o afacere, adică unul care deja ȘTIE cu ce se mănâncă afacerea.
Goagălind un pic, am găsit ceva care ar trebui citit de ”antreprenorii” de care zici tu, ăia care încă nu au un biznis, sau au unul dar încă nu știu ce să facă cu el … da’, altfel, sunt antreprenori, WTF:
”Passion is perhaps the most important trait of the successful entrepreneur. They genuinely love their job and are willing to put in those extra hours to make their business grow; they get a genuine sense of pleasure from their work that goes way beyond just cash.”
Adică sunt dispuși să facă foamea câțiva ani. 🙂