Înainte propunerile de colaborare de la micro și nano influenceri veneau pe paginile de brand de pe Facebook, acum locul unde se spamează cu ele e Instagram. Pe zona de fashion sunt branduri ce primesc zilnic zeci de mesaje pe tiparul Dă și mie ceva moca și promit că pun Story.
Sunt două probleme cu abordările de genul ăsta, în primul rând ca influencer îți scazi valoarea cerșind produse sau servicii, și în al doilea rând ca brand trebuie să ai așteptările corelate cu realitatea. De regulă, cel mai bun lucru care se poate întâmpla este că brandul primește un pic de expunere, notorietate, dar asta cu siguranță nu se traduce în creșterea instantă a vânzărilor, pentru cine speră la miracole.
Și pe blog mai primesc din când în când produse trimise de agenții în speranța că voi scrie despre ele, dar niciodată nu mi-a dat prin cap să mă apuc eu să trag de branduri, să le trimit mesaje cu propuneri de colaborare pe barter, să mă milogesc. Atunci când vrei să îți vinzi serviciile sau audiența, cum fac fetele astea care trimit mesaje peste tot în speranța că primesc ceva, trebuie să fii conștient că o propunere trimisă de tine îți scade automat și ție valoarea în ochii companiei.
Mă gândesc că pe termen scurt strategia funcționează, trimiți zeci de mesaje, primești niște produse, pui poze cu ele pe Instagram și aparent toată lumea e fericită, mai puțin urmăritorii care se întreabă de ce ai devenit o reclamă mișcătoare. Au apus de mult vremurile când la 9 postări utile se insera o reclamă.
Nu zic că nu sunt și influenceri care vând, din contră, doar că e tot mai greu să filtrezi prin zgomotul de fond și să îi alegi pe cei care convertesc, ca brand manager. În plus, brandurile trebuie să știe ce primesc, și inclusiv strategia asta, Hai să ne promovăm prin influenceri, ar trebui inclusă în strategia generală: Avem niște campanii, niște obiective pe termen lung, influencerii ne pot ajuta să avem vizibilitate pe segmentul X sau să anunțăm serviciul Y, nu să atingem targetul de vânzări.
Zic asta pentru că văd branduri cum aruncă pietre în apă și nu ies valuri: azi o colaborare cu un influencer pe barter sau o colaborare aleasă greșit pentru că asta a recomandat agenția, mâine un boost post pe Facebook, poimâine un articol pe blog, după aceea un comunicat de presă, și se întreabă de ce lucrurile nu merg. Lipsește strategia pe termen lung.