Cum funcționează Facebook și cam tot ce e gratis pe internet

Ana e supărată, mă întreabă într-un comentariu ce se poate face pentru a lupta impotriva abuzurilor făcute de Facebook, care au avut tupeul să îi ceară un act de identificare prin care să să dovedească că numele folosit de ea pe Facebook corespunde cu cel real (probabil pentru că nu e).

E supărată, deși nu plătește nimic pentru a utiliza Facebook, rețea care o ajută mult în business. Deci Ana nu plătește nimic,  face bani datorită Facebook, dar se simte abuzată, nu e corect etc. Interesant, nu?

Ana nu e singură, în ultima perioadă Facebook face eforturi pentru a curăța rețeaua de utilizatorii anonimi, cu nume fictive, și am auzit multe persoane care se plâng de chestia asta, că li s-au cerut acte.

Ce ignoră Ana și majoritatea utilizatorilor este că în momentul în care și-au creat cont, au bifat că sunt de acord cu termenii și condițiile Facebook, unde scrie clar că:

Facebook users provide their real names and information, and we need your help to keep it that way. Here are some commitments you make to us relating to registering and maintaining the security of your account:
You will not provide any false personal information on Facebook, or create an account for anyone other than yourself without permission.

Cu alte cuvinte, nu e ok să îți faci un cont punând la nume Ana Frumușika, ci Ana Ionescu, sau cum te cheamă pe tine în buletin. Facebook are voie conform propriilor regulamente să îți ceară un act de identitate. Știu, sunt rețele în care poți să îți creezi un cont ce nu are legătură cu identitatea ta reală, dar numărul lor e în continuă scădere.

De ce?

Faptul că ești anonim pe internet nu ajută rețelele sociale sau orice alt serviciu online să îți furnizeze reclame targetate, să vândă profilul tău advertiserilor ce vor să își promoveze produsele sau serviciile. Știu, nouă nu ne pasă de chestia asta, dar dacă ar fi să plătim un abonament lunar pentru a utiliza Facebook, de exemplu, 99,99% dintre români nu cred că ar fi de acord.

Încă există mentalitatea că e suficient să plătim abonamentul la internet, în rest tot ce e pe net trebuie să fie moca. Doar că NU e așa.

Rețelele sociale și în general orice serviciu online (legal) face bani din vânzarea de reclame și a informațiilor despre noi (la ce dăm like, pe unde dăm check in, ce am vizitat în browser etc) către companiile ce vor să se promoveze. Poate că nu e ok, dar e un schimb pe care trebuie să îl acceptăm, dacă vrem servicii de calitate pentru care nu plătim.

Da, if you don’t pay for the product you are the product.

Vreți să fiți și anonimi pe internet, să aveți și servicii de calitate și informațiile despre voi să nu fie vândute mai departe? Păi e timpul să plătiți pentru aceste servicii, e simplu.

Recomandă prietenilor!



30
Comentezi și tu ceva?

avatar
  Abonează-te  
newest oldest most voted
Notify of
FKT
Vizitator
FKT

sper sa le ceara la toate rachetele si kokalarii B.I./C.I., m-am saturat sa tot vad tot felul de nickuri tampite

Vilmos
Vizitator
Vilmos

Rețelele sociale și în general orice serviciu online (legal) face bani din vânzarea de reclame și a informațiilor despre noi către companiile ce vor să se promoveze

Facebook nu vinde informațiile tale, doar reclame.

razvan
Vizitator

nu te pune nimeni folosesti facebook ca agregator de continut. nu te pune nimeni sa actualizezi relationship status de fiecare data cand te cearta pisi ca nu ai dus gunoiul. nu te pune nimeni sa dai like la filmele preferate, etc.

daca folosesti facebook responsabil, nu prea ai probleme. chat + group chat si esti salvat 😀

Sergiu
Vizitator
Sergiu

Nu inteleg ce vrei sa faci. Esti ironic la adresa celor care spun ca Facebook nu vinde direct informatii. In acelasi timp negi ca asta ai sustinut, normal, nu direct. Dar daca nu esti de acord cu noi care spunem ca nu atunci care e opinia ta? Te rog lamureste-ma, esti sau nu de acord cu noi?

Malin
Vizitator

Se cer documente si pentru servicii la care platesti. Sau mai bine zis se ceri in special pentru servicii platite si mai ales platite scump. Si mie mi-a cerut in urma cu 7-8 ani GoDaddy si le-am dat, mi-au cerut si cei de la Paypal cand am depasit o suma anume si acuma cer si eu la randul meu atunci cand sistemul automat de procesare al platii are ceva suspiciuni cu privire la o comanda. Asa ca nu-i inteleg deloc pe toti cei care se simt lezati de faptul ca se cer acte. Aici (in Spania) si la supermarket iti… Citește tot »

Florina
Vizitator
Florina

Este interesant modul in care reactionam: daca Facebook se foloseste de datele pe care noi insine le furnizam pe wall, inseamna ca Facebook comite un “abuz”. Totusi, daca suntem sunati de diferite companii (telecom, asigurari de viata etc.) sau banci cu care nu avem nicio relatie dar, cu toate astea, toti acesti ofertanti stiu exact de ce avem nevoie (ma rog, presupun ca stiu), nu prea se revolta nimeni. Sau se revolta pe moment. Apoi uita. Dar ce ziceti de prietenii proprii, care dau datele voastre de contact celor de care tocmai mentionam? Nimeni nu considera ca ar fi abuz.… Citește tot »

Sergiu
Vizitator
Sergiu

Oamenii in general nu sunt inteligenti. Deaia nu inteleg diferentele dintre exemplele tale. In toate cazurile candva ai fost de acord sa fie folosite datele tale in scopuri “promotionale” sau, cum e in cazul Reg Com, legea spune ca trebuie sa fie publica lista de PFA-uri si SRL-uri. Ca nu mai are nimeni important curaj sa faca gainarii cu date cu caracter personal. Una doua gasesti un avocat care sa te reprezinte si cu care sa imparti “profitul”.

Florina
Vizitator
Florina

Bineinteles, in majoritatea cazurilor am bifat undeva ca sunt de acord sa primesc materiale promotionale direct de la cei cu care am venit in contact sau de la  “parteneri” de-ai lor. Dar ce zici de remarketing, unde intri pe un magazin online, te uiti la un telefon mobil, sa zicem, dupa care iti apar ulterior ferestre cu telefonul la care te-ai uitat candva, sau cu alte telefoane? Acolo nu stiu sa se bifeze ceva. Ideea e ca, daca iti plac dulciurile, dar nu vrei sa se stie asta, sau sa te target-eze vreun cofetar sau patiser, atunci nu te poza… Citește tot »

Roxana
Vizitator
Roxana

Foarte tare articol!

Roxana
Vizitator
Roxana

Foarte tare articol! Eu as pune problema un pic diferit, in sensul alegerii. Nu-i vorba neaparat ca esti obligat sa dai ceva la schimb pt. ca e gratis, cat de faptul ca Facebook in acest moment este o oportunitate pentru toata lumea, o deschidere a perspectivelor de neimaginat pana acum si, ca si in viata,  trebuie sa alegi cat de mult te expui pentru a primi ceva, cat de mult esti dispus sa explorezi acest spatiu nou. Exista nenumarate facilitati de protejare (pana la autoanihilare) daca te deranjeaza atat de mult ca vezi o reclama sau daca simti ca esti… Citește tot »

trackback

[…] Nu vă mai bazați doar pe știrile de pe Facebook, nu așteptați să vină informația la voi. Căutați activ sursele bune de informare. Chiar dacă nu mai cumpărăm ziare și pe internet informația e gratuită, asta nu înseamnă că e de calitate. De fapt asta e problema, atunci când nu mai plătim pentru a ne informa, de fapt noi suntem moneda de plată. If you don’t pay for the product you are the product. […]

trackback

[…] ne-a făcut comozi, și am uitat cum funcționează de fapt Facebook și tot ce e gratuit pe net. Discuția asta revine periodic în actualitate, indiferent de […]

trackback

[…] trebuie să plătești de fapt cu informațiile despre tine sau cu atenția ta, am mai explicat cum funcționează Facebook. Iar sistemul lor de targetare, afișare reclame e din ce în ce mai bun, acum câțiva ani nu se […]

trackback

[…] este dacă ne putem descurca fără aplicațiile și serviciile lor. Regula a rămas aceeași, dacă nu plătești pentru un serviciu tu ești cel vândut, într-o formă sau […]