Lecția asta am învățat-o pe propria piele, după câțiva ani de scris pe blog fără o strategie coerentă, fără a avea un obiectiv concret, implicit fără mari realizări.
Citeam azi live blogging-ul făcut de Dojo la Social Media Summit Timisoara 2012 și mă uitam la fotografia postată pe Twitter de Gabriel Barliga din prezentarea lui Bogdan Th. Olteanu, legată de Viitorul relației dintre agenții și bloggeri.
Ideea de bază a prezentării este că bloggerii trebuie să-şi aleagă un model şi să gândescă pe termen lung. Veți spune că chestia asta e valabilă doar pentru bloggerii care vor să facă bani din blog, să trăiască de pe urma lui, dar eu spun că se aplică pentru toți bloggerii, indiferent de domeniu.
De exemplu, sunt mulți bloggeri care nu câștigă efectiv nici un ban direct de pe blog, dar câștigă sume importante deoarece s-au impus ca oameni de referință într-un domeniu, sunt contactați pentru contracte de consultanță, pentru proiecte, atât de către agenții cât și direct de către firme.
Idem, sunt bloggeri care datorită unui blog de succes au creat produse, au vândut servicii sau chiar au înființat companii adiacente domeniului despre care scriu pe blog. La noi sunt mai puțini, dar am aflat de bloggerițe care au lansat produse cosmetice sub brandul propriu plecând de la un blog de fashion, au publicat cărți, antrenori de fitness care au atras clienți datorită articolelor de pe blogul lor, bloggeri care s-au angajat în companii mari datorită experienței legate de promovarea online, bloggeri care organizează traininguri și exemplele pot continua.
Veți spune că aveți un blog personal, că scrieți de plăcere, că nu vă interesează banii. Totuși, care e scopul blogului vostru, de ce scrieți pe el? Nu ar fi plăcut dacă pe lângă plăcerea de a scrie blogul v-ar oferi și alte beneficii?
În 2007, când m-am apucat eu de scris pe blog, nu aveam nici un obiectiv concret. Știam că se fac bani din blogging, dar nu știam cum să îi fac și eu, nici nu îmi trecea prin gând că aș putea să ajung la nivelul acela. Știam că dacă ai un blog cu trafic mare sunt șanse să fii băgat în seamă de agenții, companii, dar nu știam cum să ajung acolo. Aveam impresia că dacă scriu mult (și prost) voi obține și trafic, și influență, și bani.
În timp am realizat că nu contează doar cantitatea, ci mai ales calitatea. Nu contează doar traficul, numărul mare de vizitatori pe blog, ci faptul că ai o comunitate de cititori, oameni care țin cont de ceea ce scrii tu și revin pentru articolele noi, au încredere în tine și ceea ce recomanzi. Nu trebuie să scrii despre orice pe blog, e mai ok să abordezi subiectele la care te pricepi, domeniile în care ai experiență.
În momentul de față pentru mine blogul e un instrument foarte util în conturarea brandului personal, mă ajută să mă diferențiez de oamenii de marketing care nu au menținut pasul cu schimbările ce apar constant în domeniul comunicării și al promovării. În plus, blogul mă ajută să obțin clienți noi pentru agenție, iar dacă pe lângă aceste obiective mai câștig și bani prin participarea în campanii, pentru branduri pe care oricum le-aș recomanda pe blog, de ce nu?
Totuși, a durat mult timp până am ajuns aici. Dacă aș fi stabilit de la început niște obiective pentru blog, dacă mi-aș fi făcut o strategie, dacă aș fi urmat un plan, probabil că dura mai puțin, iar rezultatele erau și mai bune.
Poate că m-am lungit puțin, dar ideea rămâne aceeași: întrebați-vă ce vreți să faceți cu blogul vostru, unde vreți să ajungeți cu el, cum ar putea să vă ajute blogul, pe plan personal sau profesional?
Mai există totuşi şi bloguri probono, nu toate îşi propun să aducă bani.
Am spus că obiectivul nu trebuie să fie neapărat banii, dar ajută să te decizi ce vrei de la blogul tău, unde vrei să ajungi cu el în timp.
Tu ai mare dreptate, chiar si fara bani e nevoie de un obiectiv in blogging pentru ca altfel risca sa iasa o adunatura de texte, la care s-a despus totusi efort dar cam degeaba pentru ca nu au un sens, o continuitate. Din pacate, sau din fericire, nu stiu exact, blogul este de multe ori insa folosit, probabil inconstient, ca un instrument de auto-descoperire. Multi pleaca la drum cu ideea ca vor sa scrie si ei ceva, sa spuna ceva lumii (fara a sti foarte clar ce au de spus), cu speranta secreta ca pe baza gandurilor scrise asa cum vin ele, poate se vor si imbogati putin:). O parte renunta, o parte incep sa-si dea seama intr-un an, doi, ca ceva din ceea ce au scris chiar suna bine, ca le place, ca se pricep si abia atunci incep sa-si puna problema de a face blogging intr-un mod constient si coerent si sa se gandeasca la un obiectiv.
Ai răspuns chiar fain, parcă e mai bun comentariul ca articolul. 🙂
am stabilit deja un obiectiv sa invat wordpress impreuna cu cititori blogului.Chestii faine pentru dezvoltare 🙂
[…] 1. Bloggingul te ajută să cunoști oameni noi, să stabilești relații, conexiuni. Datorită blogului am cunoscut vedete, personalități, m-am angajat de vreo 2 ori, mi-am deschis propria agenție, am călătorit, am făcut bani din colaborări. Ideea e că trebuie să ieși din spatele tastaturii, să cunoști oamenii și în viața reală. Și trebuie să îți stabilești niște obiective. […]