La finalul lunii trecute acțiunile Meta, compania care înainte își zicea Facebook, au picat cu 25%, după ce au anunțat scăderea profiturilor pentru al doilea trimestru la rând. Evident, nu doar ei au probleme, cam toate companiile de tehnologie au picat în ultimul an. Diferența este că acțiunile Meta au picat cu 67%, în timp ce indicele Nasdaq a picat cu 31%. Cu alte cuvinte, tuturor le-a mers prost, dar lor le-a mers de 2 ori mai prost.
Cine să fie de vină pentru acest dezastru? Evident, Zuckerberg. Pariul lui de a transforma Meta într-o companie dedicată complet Metaverse-ului, o prostie de altfel, afectează nu doar investitorii, ci și miliardele de utilizatori Facebook, Instagram și Whatsapp, servicii ce funcționează tot mai prost.
Evident, Facebook e văzută ca fiind vaca de muls a afacerii, iau bani de aici și îi bagă în realitatea virtuală. Și nu puțini, $250 miliarde până acum. Problema e că vaca rămâne fără lapte, și pariul pe Metaverse e deja pierdut, cel puțin cel în care oamenii vor sta zilnic ore în sir acolo, pentru muncă și socializare.
Sincer nu mă deranja aventura lui cu Metaverse-ul, dacă tot ce ține de universul Facebook funcționa perfect. Înțeleg ideea de a investi în chestii noi, de a căuta the next best thing. Problema e că el face asta în detrimentul serviciilor care aduc venituri acum.
Dacă Facebook ar fi funcționat perfect pentru utilizatori, dacă advertiserii ar fi avut parte de servicii de asistență utilizabile, dacă nu ar fi promovat fake news, dacă nu ar fi blocat conturi aiurea, dacă moderarea chiar ar funcționa, dacă…
În schimb avem o companie ce nu are un birou local, deși sunt 11 milioane de utilizatori români. Suport online în română nu există, doar în engleză, și cel în engleză e asigurat mai ales de indieni care nu știu să citească decât manualul de utilizare, rar găsești pe cineva competent acolo. Și toate aplicațiile crapă constant.
De asta nu îmi pare rău de declinul Facebook, Zuck o distruge cu mâna lui.
La ritmul în care toate jucăriile se strică, îi dau mai puțin de 1 an lui Zuck până va fi debarcat de la comanda propriei companii. Investitorii pot răbda multe, dar nu lipsa profiturilor. Când toate companiile își vor reveni și acțiunile Meta vor pica în continuare investitorii nu vor mai aștepta.
Un sfat foarte bun legat de investiții sună cam așa – nu investi în companii ale căror produse nu le-ai folosi. La cum arată și se comportă produsele Meta în ultimul an ar trebui un miracol pentru ca Facebook să nu devină irelevantă în câțiva ani. Eu personal aș renunța instant la tot ce ține de Facebook, dacă am avea o alternativă viabilă. Din păcate nu avem un înlocuitor decent, nici pentru rețea de socializare unde să vezi ce mai fac prietenii, nici pentru targetare rapidă cu reclame a utilizatorilor de internet pe baza intereselor personale.
Voi cum vedeți lucrurile?
Da, săracul, a rămas cu mai puține miliarde, nici nu mai doarme de stres.
E clar de cativa ani ca facebook e pe moarte, singurele refreshuri ale Meta au fost achizitiile Insta si WhatsApp.
Insta usor scade si el ca interes, WhatsApp e constant. Dar ambele nu produc asa multe reclame. Iar daca ar produce mai multe reclame lumea ar pleca.
Nu avem concurenti pentru facebook dar nici nu pare ca mai avem nevoie. Grupurile de prieteni se retrag pe mesagerii, iar noutatile vin din partea platformelor de divertisment, tiktok, youtube, twitch. S-a cam saturat lumea de ce vacante face colegu din liceu si ce masina a postat varu ca si-a luat.
Anyway. Facebook, byebye, te asteapta hi5.
True, conversațiile se mută în privat.