fbpx

De ce nu avem bloguri foarte nișate în România

În timp ce eram la munte și sufeream din greu în fața focului, cu un pahar de whisky în mână, iar afară erau -25 de grade (frumos tablou, nu?), am prins și o discuție interesantă despre lipsa blogurilor nișate în România. Mă întrebau colegii de suferință de ce nu avem bloguri super nișate pe recenzii de căști audio, pe aspiratoare, de drone și alte nebunii, cum sunt pe afară.

Explicația e simplă, nu sunt suficienți cititori pentru astfel de bloguri și nici bugete. Să o luăm metodic.

Conform SATI, 68% din populaţia României cu vârsta cuprinsă între 16 şi 64 de ani utilizează Internetul, adică 10,3 milioane de persoane, asta era în primăvara anului trecut. 59% dintre cei aflaţi în mediul rural utilizează Internet, în vreme ce în mediul urban rata este de 75%. Ponderea cea mai mare o reprezintă tinerii cu vârsta cuprinsă între 14 şi 21 de ani: 34% în mediul urban, respectiv 25%, din mediul rural.

Cam 58%, deci în jur de 5 milioane, citesc și bloguri, și dacă ne uităm la tipurile de bloguri preferate de români, cele generaliste, culinare, de fashion și tehnologie sunt cele mai accesate. Și când zic blog de tehnologie nu mă refer la ceva nișat, ci la orice fel de gadget, de la laptopuri până la drone, că nu poți scrie zilnic doar despre un anumit tip de dispozitive.

Nici bloggerii nu mai sunt la fel de activi ca pe vremuri, la final de 2015 aveam în jur de 11.000 de bloguri active, care scriu măcar o dată pe săptămână. Entuziasmul bloggerilor tineri de odinioară s-a mai domolit, mulți și-au găsit joburi călduțe, au familii, au pornit afaceri datorită blogului de odinioară, și acum zic că nu mai au timp de prostii, deși Cetin spune bine, e aiurea să uiți că blogul te-a ajutat să te ridici.

Și da, mai apar bloggeri noi, care vin cu entuziasm, dornici să scrie, dar pentru majoritatea entuziasmul dispare după câteva luni, când constată că banii din blogging nu se fac rapid, cum citeau ei pe la alții, poate dura și câțiva ani până ajungi la un venit decent.

Plus că acum te poți exprima și prin video blogging, avem Tumblr, Medium, Facebook, mulți fotografi urcă pozele direct pe Instagram și uită de blogul propriu, peisajul online s-a schimbat mult.

Dar am ajuns să bat câmpii și m-am îndepărtat de blogurile de nișă. Pe lângă faptul că publicul țintă din România e redus, pentru că nu cred că există mai mult de câteva zeci de mii de oameni care ar fi interesați de recenzii la căști audio performante, de exemplu, mai intervin și costurile unui astfel de blog.

Să scrii zilnic pe un blog de nișă presupune accesul la produse, gadgeturi care nu sunt chiar ieftine. Dacă nu ești un milionar care vrea să își facă un blog de nișă ca hobby și cumpără singur gadgeturile pentru teste ar trebui să ai relații bune cu agențiile și brandurile care trimit produse în teste, și de obicei acestea le trimit bloggerilor deja cunoscuți, fie ei și generaliști, pentru că vor să ajungă la un public cât mai larg, nu la 100-200-300 de cititori zilnici.

De asta dragii mei nu avem bloguri foarte nișate pe .ro, pentru că un blog de nișă costă, e greu de întreținut și publicul țintă restrâns, e mai ușor să abordezi mai multe zone de interes, pentru că atragi mai mulți cititori.

Cine are cunoștințe într-un domeniu și vrea să pornească un blog nișat, de calitate, o poate face direct cu un blog în engleză, unde publicul țintă e de ordinul zecilor de milioane de cititori.

Zic bine?

În timp ce eram la munte și sufeream din greu în fața focului, cu un pahar de whisky în mână, iar afară erau -25 de…

Posted by Marius Sescu on Thursday, January 7, 2016

Recomandă

6 Comentarii

  1. Total de acord. Eu am un blog de nișă pe care 40-50% din cititori sunt străini. Scriu pe el în engleză pentru că am știut de la început că publicul din România nu o să fie foarte responsive.

  2. Cam așa este. Pentru a targeta publicul în engleză trebuie să te pricepi foarte bine la nișa aia, adică să visezi și noaptea modelele de căști și specificațiile lor, dar în același timp să știi foarte bine și engleza, mă refer să scrii în engleză pe înțelesul lor. Ceea ce este destul de greu pentru mulți pasionați 🙂

  3. Foarte bine zici. Am și eu cunoștințe (fete) care vor blog pentru că sunt pasionate de fashion și make-up și au auzit ele că se fac bani frumoși iar brandurile sponsorizează bloggerițele de profil. Se așteaptă la astea peste noapte și nu iau în considerare faptul că-ți mai trebuie și răbdare, pricepere în a prezenta ceva sau măcar constanță.

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *