De ce nu a prins Twitter în România

Am prins o discuție interesantă aseară despre cum nu a prins Twitter în România, plecând de la articolul lui Cristi despre rata de adopție scăzută pentru Twitter și cum ar putea brandurile să ajute serviciul de microblogging să prindă mai bine și la noi (apropo Coca-Cola, chiar nu se putea găsi un hashtag mai inspirat decât #haisamancamimpreuna ?). Nu o să facă nici un brand asta, dar deja e vorba de altă discuție.

Pe scurt, faptele. Facebook are în România aproape 5.8 milioane de utilizatori conform Facebrands:

utilizatori facebook romania 2013

Twitter în schimb are 50-60.000 de utilizatori, dacă ne luăm după datele Zelist, deși în topul celor mai urmăriți oameni pe Twitter Andi Moisescu are aproape 130.000 de utilizatori, Smiley aproape 125.000 utilizatori etc. Discuția e complicată, pe Twitter sunt mulți roboți, mai mulți decât pe Facebook, conturi create automat, deci rămânem la cei 60k utilizatori ca medie pentru .ro.

Buun, Cristi Manafu spunea în articolul de mai sus că în State Twitter a prins mult mai bine, e folosit intens de celebrități, mediatizat în emisiunile TV, inclus în reclame, pe când la noi NU, doar Facebook e promovat la TV de branduri sau chiar de către televiziuni (din ciclul intrați pe pagina noastră de Facebook).

La o primă vedere așa e, Twitter nu a prins la noi la fel de bine ca în State, dar dacă ne uităm mai atent la cifrele din S.U.A nici la ei nu a prins Twitter la fel de mult ca Facebook.

Cifre pentru Statele Unite

Facebook

Total Facebook Users 163071460
Penetration of population 52.56%
Penetration of online population 71.00%

Sursa

Twitter

Nu am găsit date recente, de la finalul lui 2012, dar în iulie 2012 penetrarea Twitter în S.U.A era puțin peste 15% din totalul utilizatorilor de internet, 8% fiind utilizatori activi pe Twitter. Vedeți aici datele. Să spunem că acum e 20%, dar tot nu poate fi comparată cu penetrarea Facebook.

Comparați cei 15% cu 71%, cât are Facebook, și vedeți că nici la ei Twitter nu a prins așa de bine. Mai bine ca la noi, dar nu extraordinar. Da, e promovat intens de branduri, apar hashtag-uri în reclame, dar asta nu înseamnă că americanii stau călare pe serviciul de microblogging.

Plus că și la ei în rândul tinerilor Facebook și Twitter nu mai sunt la fel de populare, deja scad în preferințe, juniorii stau pe Instagram, Tumblr, Snapchat și alte rețele sociale de nișă, tocmai pentru că părinții și bunicii lor sunt toți pe Facebook și tinerii vor servicii mai discrete, unde să nu fie supravegheați de adulți constant.

Revenind la motivele pentru care Twitter nu a prins în România, am și eu câteva idei:

1. Nu a fost promovat în reclamele TV la fel de intens ca Facebook. Corect. Facebook a fost promovat de Vodafone în reclame prin 2009, pentru că aveau nevoie de motive pentru care clienții să intre pe internet, să își facă abonamente de date, iar Facebook era un punct de atracție. Acum Facebook e mainstream, iar brandurile din România sunt mulțumite de interacțiunea pe care o au cu fanii lor pe Facebook, plus că nu știu cum ar putea să folosească Twitter pentru a comunica cu utilizatorii.

2. Brandurile nu au integrat Twitter în strategia lor de marketing, nici nu au folosit conturile de Twitter pentru a comunica cu audiența. Vezi punctul de mai sus,  Facebook s-a integrat ușor în strategia de comunicare online a companiilor românești, Twitter încă nu, pentru că nu oferă la fel de multe posibilități de interacțiune.

2. Prea puține celebrități din România l-au adoptat și promovat către audiența lor, oamenii obișnuiți, deci Twitter a rămas o rețea de nișă, utilizată mai ales de onlineri, marketeri, oameni care au într-un fel sau altul conexiuni puternice cu internetul. De ce să îți chemi fanii pe Twitter, unde nu prea au ce face, când le poți servi fotografii, clipuri video, exclusivități pe Facebook?

3. Pe Twitter trebuie să te limitezi la mesaje de maxim 140 de caractere, iar românilor le place să vorbească și să scrie mult. La noi Twitter a început să fie folosit cam în aceeași perioadă cu Facebook-ul. Pe Twitter circulau doar linkuri și mesaje scurte, pe Facebook erau poze, clipuri amuzante. În condițiile astea, e logic de ce românii au ales Facebook, pentru că era mai fain, ce să facă oamenii obișnuiți pe Twitter, să se uite la linkurile din mesaje?

4. Abia în ultima perioadă Twitter a început să depună eforturi serioase pentru a deveni o platformă multimedia completă, care să integreze foto, video, deși interfața e încă minimalistă, iar pentru utilizatorul obișnuit cu Facebook avantajele Twitter sunt prea puține.

5. Pe Twitter te informezi (multe tweeturi către articole utile, dacă urmărești pe cine trebuie), pe Facebook te distrezi. Ghici ce preferă să facă utilizatorii obișnuiți de internet la noi? Exact, să se distreze online.

Cred că am făcut câteva repetiții, dar ideea rămâne, Twitter nu a prins la noi pentru că Facebook s-a pliat mai bine pe nevoile utilizatorilor, dar și ale brandurilor.

Voi de ce credeți că Twitter nu a prins în România?

Recomand eMAG pentru cumpărături online.

22 Comentarii

  1. Marius, postul tau aduce date interesante si cateva perspective bune. Desi adoptia Twitter nu e comparabila cu cea a Facebook. Multi dau o importanta mai mare sau poate aparte Twitter si de aceea platforma de microblogging este mult mai bine vazuta. Uite si cateva motive pentru care Twitter e chiar mai tare decat Facebook in US:

    http://www.emarketer.com/newsroom/index.php/emarketer-twitter-tops-facebook-mobile-advertising-revenue/

    http://blog.twitter.com/2013/01/100-senators-and-57th-inauguration.html

    http://www.guardian.co.uk/commentisfree/2012/oct/16/twitter-winning-2012-us-election

    http://blog.twitter.com/2013/02/a-look-back-at-oscars.html

    (0)
    1. Corect, Twitter e mai tare pentru că e promovat în anumite medii, dar și la ei utilizatorii obișnuiți stau mai mult pe Facebook. Oricum, nu cred că la noi vom mai vedea schimbări spectaculoase în rata de adopție.

      (0)
  2. Mie mai degraba twitterul mi se pare un bun newsletter si sincer chiar urmaresc conturi gen RealtitateaTV, MediaFax si cateva ziare care ma intereseaza pe mine. Cum ai spus si tu romanilor le place sa vorbeasca mult si sa faca share intens la tot felul de chestii (facebook’ul e plin de o activitate prosteasca si exagerata de poze si melodii care daca ar fi sa le dai atentie ti-ar manca din timpul intregii zile).
    Eu nu cred ca cele 140 de caractere ar fi problema la Twitter ci mai degraba lipsa de interes pentru a produce continut relevant si astfel sa ajungi sa fii urmarit. Pe facebook e mai usor pentru ca preiei 80% din ce e acolo si astfel ai activitate. Zic asta pentru ca si pe facebook continutul nu e tocmai relevant si nici foarte creativ… O fi gresit sau nu ce-am zis eu, dar asta cred…

    (0)
    1. Am rămas blocat la…urmăresc RealitateaTV pe Twitter… De ce ai face așa ceva? Chiar nu găsesți un cont decent de știri? La fel de bine ai putea urmări Cancan sau Libertatea.

      Și pe Twitter există RT, nu crearea de conținut e problema, ci forma în care e prezentat conținutul, prea puțin atractivă pt utilizatori.

      (0)
      1. Cancan si Libertatea nu urmaresc sincer, dar la realitatea am dat follow… Nu mi se pare nici bun nici rau. Uneori mai aflu si chestii interesante de acolo.

        Si da, e destul de putin atractiva pentru utilizatori interfata si optiunile. Personal mie imi place mai mult Pinterest decat Twitter.

        (0)
  3. n-a prins pentru ca la inceput maj. utilizatorilor la noi n-aveau ce face cu twitter, la vremea aia hi5 era la putere.. 140 de caractere si un hashtag erau ciudate si alte interactiuni pe platforma nu prea erau, daca s-ar fi lansat in forma actuala ar fi fost altceva.. acum insa nu stiu de ce nu incepe sa creasca, probabil e din cauza esecului.. stii cand te dezamageste ceva o data e mai greu sa vrei sa reincerci experienta.. plus la noi o parte il foloseau prost dand share la multe chestii inutile, gen ce am mancat dimineata si ce hartie igineica mi-am cuparat, yay.. am cont de twitter insa nu prea il folosesc si nici nu urmaresc prea multa lume pe platforma, desi in ultima vreme mi-a trezit interesul..cred ca peste cateva luni o sa-l readopt 🙂

    (0)
  4. Salut,

    Twitter nu a prins si nici nu o sa prinda atata de mult in Ro , pentru ca asta e caracteristica natiei , imi pare rau nu vreau sa sune neaparat ca ceva rau. FB este bun pentru agatat and stuff , cu twitter mai greu , nu poti pune poze cu ultimul lant atarnat de gatlej ori cu muschii , respectiv sanii de rigoare… In aceeasi ordine de idei ganditi-va la Stumble Upon, ce reteta fabuloasa are in State (toata lumea stie ca a redirectionat mm pag decat FB ) si cum practic nu exista in Ro…

    (0)
  5. Mie chiar imi pare foarte rau de twitter, e aiurea ca incerc sa interactionezi cu unii oameni care deja nu mai folosesc contul, facebook e prea mult si ptr mine ce e mult deja strica..

    (0)
  6. Eu știu mulți oameni cu afaceri mici care substituie un website cu pagina de Facebook și sunt convinsi ca au fentat cumva universul cu acest ”site gratis”.   Prin comparație, Twitter e doar un mod de a trimite mesaje.

    (0)

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *