fbpx

Râdem noi despre cum se face branding în România, că majoritatea antreprenorilor se cred experți în naming și branding, dar să știți că majoritatea poveștilor și bancurilor sunt de fapt reale. Nu inspired by a true story, ci chiar true story.

Când ești la început cu afacerea și banii sunt la limită ultima chestie la care te-ai gândi e că trebuie să dai bani și pentru o agenție care să te ajute cu alegerea numelui, crearea logoului și a identității vizuale, eventual și înregistrarea mărcii. Pui și tu un nume inventat la un focus grup cu prietenii și după 2 ani de zile descoperi că e deja marcă înregistrată și trebuie să schimbi totul, că tu vrei să joci la alt nivel și nu poți. Cam așa se întâmplă.

Cum îți vei numi business-ul? Păi ar trebui să apelezi la un expert în branding, dar costă și tu vrei să faci totul cu costuri minime. Așa că te uiți și tu pe net ce e la modă, ce atrage. Și găsești așa:
…escu
Atelierul de…
Manufactura de…
Fabrica de…
Uzina de…
Studioul de…
…ești

Caz real, am avut și noi un client, peste 10 ani vechime în domeniu, în top 3 pe nișa lui, destul de căutat pe Google. Ideea lui când a creat brandul era să folosească căutările pe expresiile generale, era în perioada când cuvintele cheie utilizate pentru domenii contau foarte mult pentru poziția în Google. Deci dacă el vindea chestii, să zicem, brandul lui se numea chestia ta plus atribut chestie.

La început a fost fain din ce ne zicea, clientul avea multe căutări pe chestia lui, site-ul avea trafic organic și conversii ieftine, că era sus în Google. În timp denumirea domeniului a ajuns să nu mai fie la fel de importantă pentru poziția în Google, concurenții și-au optimizat și ei site-urile pentru aceea căutare, iar el a descoperit că inclusiv în reclamele plătite din Google nu avea exclusivitate, deoarece denumirea brandului său era una generică.

La OSIM nu putea înregistra marca, fiind una generică, iar în reclame nu le putea cere concurenților să nu folosească denumirea brandului său, pentru că nu avea marca înregistrată. Chiar dacă oamenii îl căutau pe el și apărea organic pe prima pagină, trebuia să facă campanii de brand protect cu bugete mari, deoarece pe primele poziții se bătea și concurența.

Rezumatul este că acel client nu a creat un brand, ci s-a folosit de un artificiu pentru a obține vânzări pe termen scurt. Pe termen lung va trebui să o ia de la zero.

Bonus, dacă credeți că sunteți buni în naming și vreți să vă construiți singuri brandul, căutați măcar pe Google ideea voastră, asigurați-vă că numele brandului vostru nu este folosit deja de o altă companie, sau mai rău, nu este deja marcă înregistrată.

Verificați și Facebook, Instagram, Pinterest, Youtube să nu fie conturi active cu acel nume, chiar dacă încă nu e înregistrat legal. Verificați și numele domeniului .ro, .eu sau .com, să fie liber, în funcție de unde vreți să vă promovați.

Când vă vine o idee genială pentru numele unui brand nu vă entuziasmați prea tare, în 90% din cazuri numele e luat deja sau cel puțin înregistrat, doar că nu ați auzit voi de el. De asta un nume de brand bun costă și trebuie ales cu grijă de la început, pentru că pe termen lung poate fi mai valoros decât afacerea în sine.

Lasă un comentariu