fbpx

Competențele digitale ale tinerilor români

A apărut în presa de la noi știrea legată de faptul că tinerii din România sunt pe ultimul loc în ce privește competențele digitale conform Eurostat, mai exact doar 56% dintre tineri cu vârsta între 16 şi 24 de ani au competențe de bază sau peste acest nivel, față de 80%, cât e media în UE. Cum presa românească nu știe să dea sursa, am mers direct la studiu, și au dreptate, tinerii noștri stau slab.

Nu pentru că nu am avea internet bun sau acces la tehnologie, zic eu, ci pentru că odraslele noastre nu învață cum să folosească tehnologia în mod util. Sigur, toți adolescenții și tinerii știu să rupă Xbox-ul în două sau să facă vlogging ori TikTok-uri, dar câți știu să caute informații pe Google, să se informeze, să facă o rezervare online, să instaleze un program pe laptop, să facă plăți online, să lucreze cu Excel sau să facă o prezentare?

Ca să fim realiști până la capăt, cred că nici jumătate dintre adulții români nu știu să le facă pe astea.

Soluția e tot la noi  zic eu. În primul rând trebuie să ne educăm pe noi pentru a folosi tehnologia și pentru chestii utile, nu doar pentru uitat la Netflix și stat pe Facebook, și în al doilea rând trebuie să le arătăm și copiilor lucrurile astea. Sau măcar să îi încurajăm în direcția potrivită.

Aveți mai jos lista de competențe digitale din studiu,  pe categorii.

1. Information skills
Definition in Digital Competence Framework: identify, locate, retrieve, store, organise and analyse digital information, judging its relevance and purpose.
Activities used for calculating the information skills:
Copied or moved files or folders;
Saved files on Internet storage space;
Obtained information from public authorities/services’ websites;
Finding information about goods or services;
Seeking health-related information.
Levels of information skills

2. Communication skills
Definition in Digital Competence Framework: communicate in digital environments, share resources through online tools, link with others and collaborate through digital tools, interact with and participate in communities and networks, cross-cultural awareness.
Activities used for calculating the communication skills:
Sending/receiving emails;
Participating in social networks;
Telephoning/video calls over the internet;
Uploading self-created content to any website to be shared.
Levels of communication skills

3. Problem solving skills
Definition in Digital Competence Framework: identify digital needs and resources, make informed decisions as to which are the most appropriate digital tools according to the purpose or need, solve conceptual problems through digital means, creatively use technologies, solve technical problems, update one’s own and others’ competences.
Activities used for calculating the problem solving skills:
List A – Problem solving
Transferring files between computers or other devices;
Installing software and applications (apps);
Changing settings of any software, including operational system or security programs.
List B – Familiarity with online services
Online purchases (in the last 12 months);
Selling online;
Used online learning resources;
Internet banking.
Levels of problem solving skills

4. Software skills (for content manipulation)
Definition in Digital Competence Framework: Create and edit new content (from word processing to images and video); integrate and re-elaborate previous knowledge and content; produce creative expressions, media outputs and programming; deal with and apply intellectual property rights and licences.
Activities used for calculating the software skills (for content manipulation):
List A
Used word processing software;
Used spreadsheet software;
Used software to edit photos, video or audio files.
List B
Created presentation or document integrating text, pictures, tables or charts;
Used advanced functions of spreadsheet to organise and analyse data (sorting, filtering, using formulas, creating charts);
Have written a code in a programming language.

Recomandă

3 Comentarii

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *