De cate ori nu vi s-a intamplat sa cititi un mesaj comercial de toata jena, care sa va faca sa exclamati: Hei, pana si eu puteam sa scriu ceva mai bun!
Ghici ce, chiar puteti sa scrieti un mesaj care vinde, atat timp cat respectati cateva indicatii simple. Nu sunt expert in copywriting, dar am scris la viata mea cateva texte pentru brosuri, pliante, reclame radio si tv si alte nimicuri de genul asta, plus vreo 6000 de posturi pe blogul asta si alte cateva pe alte bloguri si site-uri. Cred ca am reusit sa deslusesc putin tainele unui mesaj care atrage, care converteste un cititor intr-un potential client.
Inainte insa de a va apuca sa scrieti textul, ganditi-va la cateva lucruri:
- Cine sunt clientii potentiali?
- De ce ar cumpara acei clienti produsul vostru?
- Ce ar vrea sa stie clientii despre produs?
- Ce face produsul?
- Ce castiga clientii daca cumpara acest produs?
- Oferta pe care o prezinti este atractiva pentru clientii potentiali?
Sfaturi pentru a scrie un text care vinde:
Spune o poveste
Deja am spus totul. Daca realizezi un mesaj care va fermeca cititorul ai facut 50% din treaba. Restul depinde de produsul pe care il vinzi. Unele produse se vand mai greu, altele se vand singure.
Evidentiaza avantajele produsului
Ce te face diferit fata de concurenta (pret, avantaje, asistenta acordata clientilor…). Produsul tau arata mai bine, e mai rapid, mai ieftin, mai usor de folosit, are mai multe optiuni? Descopera atuurile produsului tau si atrage atentia asupra lor.
Folosesc un limbaj accesibil tuturor
Ati citit vreodata un ziar? Ati remarcat limbajul comun, usor de inteles, pe care il folosesc jurnalistii? Nu e o coincidenta, ei scriu pentru marele public, pentru cititorii obisnuiti, de aceea trebuie sa se asigure ca limbajul este accesibil. Acelasi lucru se aplica si cand pregatesti textul pentru promovarea unui produs. In afara de cazul in care vinzi rachete spatiale sau alte produse de nisa, cand termenii de specialitate sunt absolut necesari, asigura-te ca termenii folositi de tine sunt pe intelesul tuturor. Clientii si departamentul de vanzari iti vor multumi1
Foloseste un limbaj uman, prietenos
Nu ati citit o multime de mesaje promotionale fara personalitate, impersonale, reci, seci. Urasc reclamele de genul asta, mesaje care nu imi transmit nimic, de parca ar fi scrise de roboti. Produsul pe care incerci sa il vinzi, brandul pe care il reprezinti, ei bine, ar trebui sa aiba o personalitate. Mai glumeata, mai serioasa, dar trebuie sa fie. Oamenii nu cumpara de la firme, ei cumpara de la alti oameni. Asigura-te ca mesajele tale au sens, ca vorbesc pe intelesul clientilor. Brandul tau trebuie sa aiba o fata umana.
Incheie cu un indemn la actiune
Ce vrei de la client? Sa iti cumpere produsul, sa se aboneze la un newsletter, sa testeze produsul, sa descarce un program? Daca transmiti prea multe informatii risti sa il induci in eroare. Mai ales daca mesajul conceput de tine este lung, asigura-te ca informatia prezentata este structurata iar la finalul mesajului se afla un indemn de actiune catre client.
Incepe si termina in forta
Inceputul si finalul mesajului sunt cheia convertirii cititorului in client. Iti trebuie un inceput puternic, care sa atraga atentia cititorului. Iti trebuie o incheiere extraordinara, care sa determine clientul sa face ceea ce vrei tu. Normal ca iti trebuie si un cuprins, dar cele trei parti ale mesajului trebuie sa fie diferentiate. E ca la compunerea din clasa a 4-a: inceput, cuprins, incheiere. Simplu, nu?
Foloseste bullets
Listele structurate sunt utile deoarece ajuta clientul potential sa inteleaga mai usor avantajele si beneficiile produsului, mai ales daca sunt mai multe informatii pe care trebuie sa le prezinti acestuia intr-o maniera simpla.
Probabil ca mai sunt si alte sfaturi pentru a scrie un mesaj comercial care vinde, dar astea mi se par cele mai importante. Aveti completari? Ce ar mai fi de adaugat?
Citind doar prima propoziție îmi dau seama că aș fi putut scrie mai bine! 😀
Bulletz are not mandatory!
Ai dreptate, nu sunt obligatorii, dar cand ai de prezentat 20 de caracteristici ale unui produs ce faci, scrii cate o fraza pentru fiecare?
[…] This post was mentioned on Twitter by Marius Sescu, Robert Katai. Robert Katai said: RT @mariussescu: Idei despre cum sa scrii un text care vinde http://ow.ly/3b5eQ […]
[…] Sescu are un articol interesant despre cum sa scrii texte care vand. Mai multe nu am de spus pe tema asta […]
Bune informatii. Voi incerca sa aplic mai mult sa vedem ce roade vor fi
Bullets sunt arma secreta in cazul recomandarilor punctuale. Poti cuprinde foarte vizibile avantajele ce duc catre vanzarea efectiva a produselor. Daca ai plain text de introducere si bullets, ii va fugi privirea in majoritatea cazurilor catre astfel de sublinieri.
True, doar că bullets sunt folosite prea mult în ultima perioadă. Nu zic că trebuie ignorate, din contră, dar contează și calitatea textului, nu doar faptul că e aranjat frumos.