A fost o întâlnire faină pe Zoom la SocialPedia 22, am reținut câteva idei de la speakeri despre utilitatea unui blog în 2021, atât pentru persoane, cât și pentru branduri. Deci, merită să mai ai un blog acum, când lumea stă mai mult pe rețelele de socializare?
- Blogul e ok ca jucărie personală, pentru brandul personal, nu depinzi de algoritmii din rețelele sociale, ai controlul, conținutul poate fi mereu găsit de cititori.
- Asocierile pe termen lung între bloggeri și branduri convertesc mai bine decât campaniile scurte, cu un singur articol.
- SEO funcționează foarte bine în continuare pentru a atrage trafic organic din Google, dar trebuie să ai conținut de calitate, util.
- Pe zona de conținut creat pe blog ar trebui să fie un advertorial la 3 articole neplătite pe blog, nu 3 advertoriale la un articol neplătit. La mine cam 1 din 10 articole e sponsorizat, maxim 2, încerc să păstrez proporția asta.
- Trebuie să îți asumi responsabilitatea pentru ceea ce scrii pe blog.
- Contează și ora la care publici articolul și îi dai share pe rețelele de socializare, să fie audiența activă, online – dimineața la cafea, seara când oamenii ajung acasă și sunt mai liberi.
- Dacă îți faci blog doar pentru a câștiga bani din blogging s-ar putea să nu reușești și să te lași repede de treabă.
- Succesul vine în timp, nu brusc, trebuie să livrezi constant conținut bun și să fii sincer, să nu îți minți audiența. Corect, la mine a durat vreo 3 ani până am câștigat o sumă decentă din blog.
- Cumpărați-vă domeniu propriu .ro, temă de WordPress, plătiți pentru un hosting decent, dacă vreți să fiți luați în serios ca bloggeri, nu folosiți bloguri pe domenii gratuite gen numeblog.wordpress.com.
- există public ce apreciază și citește zilnic blogurile, oameni ce cumpără ținând cont de recomandările blogerilor, chiar dacă acum rețelele sociale au parte de mai multă notorietate și influencerii de pe Instagram sunt mai căutați de unele agenții.
- nu toată lumea se uită la video pe internet, conținutul scris va avea mereu fanii lui.
Din nou, această ciorbă reîncălzită a blogosferei românești – măcar s-a renunțat la aia cu „se cerne”. Încearcă, te rog, să te detașezi puțin de publicitate și fii un om care deschide bloguri din când în când.
1 advertorial la 3 articole neplătite e luată de pe Instagram? că acolo e așa. Te asigur eu că n-ai o comunitate care să vrea să interacționeze cu tine, dacă ai o asemenea practică. Cred că nici publicațiile comerciale nu au tot timpul așa multe articole plătite (gen The Verge); la un blog al unei persoane e complet absurd. Nu știu ce bani faci și nici nu contează, dar ar fi un blog la care prezinți cifre pe care le-ai obținut cu toate artificiile posibile, nu e un blog citit pe bune.
Asta cu cumpăratul domeniului e dinaintea internetului. Foarte rar postări despre cum să alegi un hosting, de ce numai WordPress și cât costă toată povestea asta. Asta dacă vrei să fii util. Cât despre luatul în serios, depinde cine vrei să te ia în serios.
De ce nu vorbește nimeni de donații și Patreon? sau colaborare? Băi, în 12-13 ani am văzut atât de rar colaborări (nu pișcotăreală colectivă, mă refer la conținut produs) încât n-am reținut nimic. Hai, că asta înseamnă comunitate, să contribuie ăia care te urmăresc la conținut. Fie îți tirmit chestii, fie primești bani, îți trimit articole. A, poate pentru că nu prea vrea nimeni să dea bani unui blogăr care își arată cu degetul cititorii pentru că citesc pe gratis – într-un fel așa e, dar nu se face, e o lipsă de respect. Dar totuși e conținut util, nu? de ce plătește lumea YT Premium dar pe bloguri nu?
Nu e mereu 1 advertorial la 3 articole neplătite, dar sunt perioade când toate brandurile vor să promoveze ceva, în perioada sărbătorilor de exemplu, când începe școala, când vin concediile, depinde de nișă. De exemplu și eu am săptămâni când nu mă caută nimeni și săptămâni în care mi se propun 2-3 campanii simultan.
Dacă vrei sfaturi tehnice despre blogging am o serie întreabă, scrise la vremea lor, încă valabile, nu are sens să scriu mereu despre același lucru. https://mariussescu.ro/category/blogging/
Românii nu donează bani în general, nu doar pentru bloggeri. Câte vedete știi tu în România, indiferent de domeniu, nișă, conținut, care să trăiască din banii primiți de la comunitate?
La vedete e altceva, la fel și blogurile lor. Românii nu donează pentru că s-a comunicat prost cu ei și pentru că, de multe ori, n-au primit ceva de valoare pentru ei în schimb. Nu știu ție cum ți se pare, dar pentru mine e foarte ciudat să aud pe cineva dispus să șteargă comentariile cuiva pe motiv că e blogul lui și face ce vrea. Pe un blog de opinie nu poate cineva să te susțină financiar și să nu-l lași să comenteze doar pentru că ți se pare incomod. Sau, dacă te susține financiar, poate zice orice, în timp ce pe altul îl zbori – zoso.ro, de exemplu. Normal, e vorba și de bani aici, dar dacă pui în balanță, 5$/lună e
În schimb cu responsabilitatea aș lăsa-o mai moale, mai ales când fac reclamă la ceva. Cu ce e de vină blogărul X când magazinul care l-a plătit pentru ceva face alte mizerii? Eu am cumpărat recent o licență de W10 de pe un site – normal, nu merge, că a fost 60 de lei – dar nu mi se pare vina lui zoso că ăia vând te miri ce. El n-are cum să verifice ce face un magazin/producător/furnizor de servicii și e aiurea să dai vina pe el, când tot ce a făcut a fost să prezinte niște oferte.
La început nu donam pentru că eram săraci, acum nu prea donăm pentru că ne-am obișnuit așa. Comentariile se șterg când nu respecți termenii site-ului pe care comentezi. Dacă e site cu membership e normal să ai și tu drepturi, altfel dacă citești pe gratis depinde de autor cum gestionează comunitatea.
La reclame e și mai simplu – testezi înainte să recomanzi, nu te bazezi pe ce zice brandul. Nu ești responsabil pentru orice face un magazin online, dar trebuie să îți asumi dacă spui că ai folosit produsul X și a fost ok.
Vezi că licențele de Windows sunt ok, știu eu vreo 10 cazuri care au luat de acolo fără probleme. Ai greșit pe undeva.
[…] Blog în 2021? […]
[…] Blog în 2021? […]