Pentru utilizatorii simpli nu pare o mare chestie, dar vă asigur eu că este un război în toată regula, pentru că miza este importantă, supraviețuirea site-urilor care produc efectiv articole, plătind oamenii ce le crează. Excludem de aici din start rețelele sociale, agregatoarele de conținut, site-urile ce se mulțumesc doar să fure sau să rescrie conținutul, chestiile astea sunt ușor de făcut, dar să creezi conținut de la zero, indiferent că vorbim de text, foto sau video, ei bine, asta costă timp și bani.
La început au apărut bannerele, ca modalitate de monetizare a site-urilor de pe internet. Lumea părea interesată de ele, făcea clic, brandurile plăteau sume bune și totul mergea perfect. Vă vine să credeți că la începuturile internetului CTR-ul (rata de clic) ajungea și trecea de 50% din totalul celor care vedeau o reclamă online?
După aceea vizitatorii site-urilor s-au obișnuit cu bannerele, au început să le ignore, să nu mai facă clic pe ele, rata de clic a ajuns în prezent pe la 0,2%, a apărut Banner blindness-ul, iar site-urile și regiile au făcut singurul lucru ce părea logic atunci, pentru a compensa veniturile în scădere – au îngrămădit și mai multe bannere, tot mai mari, tot mai agresive.
Utilizatorul de internet mai experimentat a reacționat la agresivitatea (foamea, disperarea, cum vreți voi să îi ziceți) site-urilor pline de bannere prin utilizarea extensiilor de blocare a reclamelor, gen AdBlock. Sunt peste 300 de milioane de descărcări doar pentru AdBlock Plus, cea mai populară extensie de acest gen.
După aceea au apărut programele ce pot fi instalate pe site-uri care blochează accesul la conținut pentru vizitatorii ce folosesc AdBlock. Și zău că au sens și astea, mai ales pentru publisherii mici, care muncesc mult pentru crearea conținutului și trăiesc doar din asta. E conținutul tău, pe site-ul tău, e dreptul tău să decizi cine are acces la acest conținut. Doar pentru că e pe internet nu înseamnă că e și gratis.
Ajungem la partea și mai amuzantă. Au apărut extensiile Anti-anti-Adblock, adică niște programe ce blochează programele care blochează accesul la conținutul unui site, dacă aveai Adblock instalat, ca să poți ajunge până la urmă la conținutul ăla mult dorit.
Și asta nu e tot. Au apărut tehnologii complexe create de companii gen Sourcepoint, al căror scop este de a afișa totuși bannere sau mesaje ce îndeamnă vizitatorul să plătească un abonament, să doneze o sumă de bani pentru publisher, chiar dacă vizitatorul are Adblock, iar prin State chestia asta e deja destul de populară pe site-urile mari de știri.
Știu ce veți zice, e fix ca la nebuni, dar eu v-am zis că e război. Partea cea mai interesantă este că în toată nebunia asta elefantul din cameră este în continuare complet ignorat – problema nu este doar la cititori, ci și la site-uri.
Cât timp tu ca publisher nu știi decât să arunci niște bannere pe site pentru a face bani, bannere care pe mine nu mă interesează deloc, nu au tangență cu interesele mele, de ce eu ca cititor ar trebui să fac clic pe ele?
Nu zic acum că native advertisingul e soluția, dar oricum, e mult mai ok să integrezi și să afișezi pe site niște reclame interesante, plecând de la profilul vizitatorilor site-ului tău, decât să îl disperi cu reclame mari și mici, în speranța că va face totuși clic, chiar dacă din greșeală, ca să câștigi și tu un cent.
Personal eu pe blog nici nu mă mai agit prea tare cu bannerele, este unul afișat prin Adsense sub articole care văd că funcționează destul de ok deoarece afișează reclame prin retargeting, în funcție de profilul vizitatorilor. În rest majoritatea clienților vor doar campanii cu articole și asociere pe termen mediu și lung în social media, și încerc să colaborez cu branduri pe care oricum le-aș fi recomandat, ce sunt pe placul meu, cu care cred că mă identific. Cred că pe termen lung asta e soluția, crearea de conținut util pentru cititori, chiar dacă e sponsorizat. Și cititorii fideli nu au o problemă cu asta, cât timp recomand lucruri utile, oferte interesante.
Voi cum reacționați la bannerele online, mai faceți clic pe ele sau le ignorați complet? Dar articolele ce recomandă branduri, produse, cum vi se par?
AdBlock & Adblock Plus sunt noile mele butoane-prietene. Am intrat pe cateva site-uri care ma intereseaza, dar care nu ma lasa sa le accesez daca nu dezactivez butoanele. Ceea ce am si facut, dar numai pentru site-urile respective. Mi se pare fair.
Ignor reclamele de pe un site interesant daca nu sar calul (ca numar, agresivitate vizuala). Click pe reclama – doar daca e ceva care-mi trezeste interesul in mod special (rar, pentru ca stiu ce vreau si merg direct la sursa – deci Google search).
Sunt genul de consumator cu profilul „arata-mi ca iti pasa de mine si cel mai probabil voi deveni la un moment dat clientul tau”.
O alternativă la Google, că uneori mai dă rateuri. https://duckduckgo.com/
Tnx!
Alta alternativa: yandex.com
Eu rulez fara reclame tocmai pentru a vedea ce ma targheteaza, ce reclame au mai aparut, de la cine.
Chiar aleg sa dau click pe reclama decat sa dau click pe link-ul din primul rezultat.
Daca reclama din banner e suficient de relevanta pentru ceva ce caut sau m-ar putea interesa dau click, daca nu nu.
De obicei nu prea imi ofera nimic relevant pentru ca de multe ori ma trezesc cu reclame la ceva ce tocmai am cumparat.
Cat despre Youtube, pana si un site pirat sau XXX e in ziua de azi mai putin intruziv decat Youtube la reclame irelevante.
Youtube da, eram pe un cont unde copiii se uitau doar la desene animate și ei băgau reclame la tampoane…
[…] Sunt peste 300 de milioane de descărcări doar pentru AdBlock Plus, cea mai populară extensie de acest gen, și da, există un război tăcut între cei care produc conținut și cei care îl consumă. […]
[…] cereau să îl dezactivezi, dacă vrei să citești. Și distracția abia a început. Dar uitați aici cum s-a ajuns la nivelul […]
[…] Evident că mulți dintre ei foloseau deja extensii de blocare a reclamelor online, e chiar un război între diverse grupuri de interese la […]
[…] de internet va folosi un sistem de blocare a afișării reclamelor pe telefon sau laptop. Un mic istoric despre cum s-a ajuns aici. Nu de alta, dar oamenii s-au săturat de reclame […]