Tot mai multe discuții despre influenceri și tot ce ține de prezența pe internet merg pe ideea că viitorul e video, deci dacă vrei să ajungi la generațiile actuale trebuie să (te) filmezi, indiferent că ai carismă sau nu, că știi să editezi sau nu. Teoretic da, dacă vrei să ajungi la cei sub 20 de ani e mai ușor pe video, practic eu cred că depinde foarte mult de ce informații vrei să oferi, ce vrei să obții pe internet, care sunt obiectivele pe termen lung. Știu, e la modă acum să trecem de la blog la vlog, dar trebuie să facem toți asta?
Faza e în felul următor, ca să creezi conținut video acceptabil îți ia mult timp. Nu mai zic de echipamente, că și acolo fără 2000-3000 de lei investiți într-o cameră, un microfon și un trepied nu scapi, plus softul de editare video. Să spunem că le ai pe astea. Eu până nu am creat conținut video pentru câțiva clienți și nu am filmat 2-3 clipuri pentru Youtube nu credeam că poate fi așa de greu să dai bine pe video. Și nu mai zic de carismă, lumini, aranjat decor, pregătit text, idei.
O să compar puțin cu blogul. Dacă am inspirație pe blog pot să trag de un subiect și în 30-45 de minute am un articol decent, chiar unul ce generează ceva reacții. Comparativ vorbind, un clip acceptabil îmi ia cel puțin 3-4 ore, cu tot cu pregătit decor, scenariu, filmat, un minim de editare, curătare sunet, ceva fundal sonor și urcat pe Youtube/Facebook.
Nu zic că viitorul nu e video, cel puțin dacă vrei să ajungi la tineri și adolescenți, dar cum am scris deja, va exista mereu cerere pentru text, pentru bloguri. Conținutul video se consumă pe fugă, conținutul text se consumă mai încet.
Mă uit și la mine, sunt o mulțime de canale Youtube pe unde sunt abonat, dar de obicei le frunzăresc rapid, când prind câteva minute libere. În schimb dimineața am tabietul meu, deschid Feedly, văd ce articole interesante au mai apărut pe bloguri și site-urile de știri, și cele atractive le citesc cu interes, le mai salvez și prin bookmarks. Cu vlogurile rar fac asta.
Poate că îmi caut și eu scuze, în fond am un canal de Youtube unde într-o perioadă publicam săptămânal ceva despre marketing, internet, gadgeturi, și acum urc conținut când apuc, deși tot zic că ar trebui să trag mai tare. Sau poate că am fost prea leneș, sau nu am văzut suficiente rezultate de pe urma conținutului video creat pe Youtube și Facebook.
Cert este că formatul în care comunici și platformele pe care activezi trebuie adaptate în funcție de publicul la care vrei să ajungi. Mă uitam și pe Youtube-ul de la noi, ceea ce vedem în trending e dezastruos, numai puștani care se prostesc, manele, farse, muzică pop și rar câte un clip vizionabil.
Întrebarea e dacă asta vrea publicul sau asta se consumă, deoarece nu există suficient conținut interesant pe zona de video în România. Dacă le dai oamenilor mereu mâncare proastă, cu timpul se vor obișnui doar cu asta, li se va părea chiar ok, nu?
Și ca să nu spuneți că sunt nașpa, vă dau și câteva idei de canale vizionabile de pe la noi, cu conținut util: Adrian pentru marketing și afaceri, Atenție cad mere pentru educație și viață, Mariciu pentru filmări cu drona și plimbări, Radu pentru călătorii, gadgeturi și pisici, Recorder pentru anchete, Rezumatul zilei pentru trenduri pe internet, Vlogul de marți pentru educație feminină.
Legătura la voi, ce vloguri românești urmăriți și mai ales, de ce?
Legătura preluată. În ceea ce privește tipul de conținut pe care eu îl consum, acesta este: text, audio și apoi video (mai rar). Motivele sunt simple dpmdv: text citesc oriunde și oricând, ca să nu mai zic de faptul că mă lasă să îmi imaginez contextul, tonul șamd. Audio e un conținut pe care îl consum pasiv, care-mi permite să mai fac și altceva și pe care de obicei îl consum în timp ce mă deplasez sau la birou, în anumite momente. Iar dacă la text fac highlight și salvez anumite idei, la audio fac (să-i spunem transcriere) notițe. Video-ul mă atrage doar dpdv cum să fac (ex tutoriale).
Cred că videoul îi oferă autorului/creatorului cea mai mare expunere și necesită o mai mare pregătire, de la set up până la prezentare pe cameră. Or, pentru unii asta poate cauza un ușor disconfort și conduce către superficial. Iar astăzi, când se pune accentul pe impactul cu audiență, , încredere, onestitate și naturalețe … cred că mai important este să faci bine ceea ce știi, fără să migreze după cum bate vântul (trendul) pentru că riști să devii superficial și să pierzi încrederea propriei audiențe.
Este de prisos să spun că totul depinde de obiectivul autorului și cei la care vrea să ajungă.
Mi s-a șoptit în cască că suntem bătrâni dacă nu consumăm video, că adolescenții doar asta fac. Eu cred că ține doar de vârstă, în timp vor ajunge și ei să aprecieze textele, pe lângă video, dar cine știe, parcă văd că în 10 ani fac mișto de mine copiii când le voi zice că pe vremea mea citeam ca să ne informăm.
Pai da, intr-un fel suntem batrani, adica nu mai suntem adolescenti 🙂 Cred ca prezenta unui blogger online pe anumite canale depinde si de audienta sa. Daca audienta este data de adolescenti, atunci ar trebui sa facem in asa fel incat sa le fie mai usor sa ne gaseasca si sa fim acolo unde sunt si ei. 🙂
Cam nasol dacă audiența e formată din adolescenți și bloggerul are 25, 30+. 🙂
Tocmai ce am setat o campanie pe adwords pentru o reclama pe youtube si dupa o zi m-am uitat sa vad unde se afiseaza. M-am ingrozit sa vad pe ce canale apare. Pentru ca am setat romania si sa se vorbeasca romaneste sunt exclusiv canale romanesti. De la canale pentru copii cu copii exploatati, pardon, filmati de parinti cu peste 500 de mii de subscriberi (exemple de canale: Sofia Show RO, BettyL Club, Jasmina Show – chiar te rog sa te uiti un pic, nu mult ca te doare mintea si pe icognito sa nu ti gineasca youtube preferintele 🙂 ) pana la Din dragoste pe KanalD. WTF!! Habar nu aveam ce se vizioneaza in Romania, eu urmaresc 99% youtuberi straini, cu doua mici exceptii, bucharestbiketraffic si rezumatul zilei, amandoi oameni misto. BOOM, KISS!
Si acum un exemplu de cum isi „exploateaza” americanu copilu: https://www.youtube.com/watch?v=iCRJSJPYy2A . E o diferenta, nu…?
Stie cineva cum sa setez campania astfel incat sa se afiseze la romanii care se uita la video-uri din afara? Cred ca tre sa las doar targetarea pe zona, fara sa setez ce limba se vorbeste, nu?
Știu de canalele pentru copii, că am două fete în casă și ghici pe ce canale ajung… 🙂
Dacă vrei să vezi ce e trending pe .ro intră pe https://www.youtube.com/feed/trending cu un IP românesc.
Dacă vrei să afișezi reclame prin trueview ads, acele reclame video ce apar între clipuri, cel mai simplu e să setezi la locație România, să lași toate limbile și să îți faci tu o listă de canale/clipuri românești unde ai vrea să apară reclama, ai în setări la Pagini de Destinație/Destinations opțiunea, pentru reclamele video.